Hingstpremiering, Österrike
Ja i morgon är det den årliga hingstpremieringen på Fohlenhof, Ebbs. Inte kommer man dit i år heller…
Ska bli spännande att få ta del av resultaten sedan i varje fall.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Hallå där i vintermörkret!
Just nu dimper det ner en pressinfo från Ebbs:
liz. 410/T Sevruga e. Salzmann u. Balena e. 1514 Nabucco segrade bland unghingstarna
liz. 411/T Stilton e. Straden u. Davos e. Andrit blev tvåa.
Sevruga skall stanna i Nordtyrolen - man var mycket glad över en ny fin S-hingst.
Inget i pressinfon om hingstar som sålts eller utleasats till Sverige.
Återkommer (eller nån annan kanske kan komplettera) med stamboksnummer på de hästar där detta saknas.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Och naturligtvis har jag tillstånd att använda och sprida fotot!
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu

Då får jag ju skryta lite här också, eftersom trådens rubrik är "Hingstpremiering, Österrike".
Igår var det nämligen premiering av haflingerhingstar i "övriga Österrike" alltså de delstater som organiseras av ARGE.
Det visades 15 stycken treåriga unghingstar och 7 äldre hingstar, och vinnaren bland unghingstarna är Axl-B-N som godkändes för avel i Italien i höstas. Axl-B-N är e. Antiss-W BZ21821 (Antinor x Larissa) u. Tina BZ15964 (Sallrainer x Olita). B i namnet står för uppfödaren (Peter Braun) och N betyder att han tillhör "N-årgången" (i Italien fick tidigare både hingstar och ston namn som började på "årets bokstav" och inte som på andra håll efter föräldrarnas första bokstav i namnet).
Hur som helst så har Axl-B-N anknytning till Sverige på så sätt att hans 3/4-syster står i mitt stall!
Hon heter Fira, fyller 8 år om några dagar och är e. Antinor u. Tina! Min lilla prinsessa! 
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
#2 Någon bläs ska det tydligen inte vara i år.
Jag har alltid funderat över hur de bär sig åt för att slippa den lurviga vinterpälsen på hästarna. De har ju bevisligen vinter där också nu. Finns det något knep, förutom klippning?
#4 Ja, just ja. ARGE har ju sin årliga premiering dagen före. Det hade jag alldeles glömt.
Grattis till ett fint och välstammat sto!
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Man undrar varför???????
Utav 19 kandidater är de 8 redan kastrerade och säljs som
vallacker!