Världshaflinger utställningen
Läste i tidningen hästen att STH har hand om utagningarna till Världshaflinger utställningen, Stämmer detta ?
Som sagt jag blev väldigt comfuste när jag läste deras artikel, så om någon vet vore det trevligt att få veta hur det ligger till ?
Varför blev du det?
Du läste det i STH informationsspalt eller hur?
Ja, det är helt korrekt att STH har hand om uttagning till Världsutställningen för STHs deltagande haflinger. Alla som hör till Tyrols avelsområde, vilket STH gör, genomgår en uttagning av Hannes Schweisgut.
Varför undrar du om det stämmer????
STH har kandidater till Världsutställningen precis som många andra länder och några skall uttas till Världsutställningen 2010. Medan andra anmäler sitt intresse och får besked på om de kan komma eller ej, vet inte helt hur det fungerar, den upplysningen får du söka på annat håll.
De som skall uttas ingår ofta i någon av familjesammlingarna och tillhör Tyrols avelsområde, därför gör Hannes Schweisgut en "inspektionsresa" till de olika avelsområderna. Han vill ta ut det absolut bästa av det bästa inför Världsutställningen och det är väl också rimmligt eller hur!? Vem vill komma dit och likna en hösäck och bli utskämd.
Trots allt är det toppen av toppen inom haflingerrasens avelsarbete som visas.
I artiklen i Hästen står det att uttagningen sker efter kåringen.
Kravet är högt, vi får se hur det går för STHs kandidater (2 söta treåriga ston)…. först kåringen och sedan uttagningen OM de når upp till 75p eller över, annars är det kört! Utöver dessa två kan det inför dagen dyka upp några dagsfärska stjärnor, som inte har ansökt men som faller vår gode Hannes i ögonen och som han absolut vill se i en sammlig…. vem vet vad som finns i de svenska skogarna…….
2005 deltog ett sto från Sverige! Hon hade inte skickat in en ansökan, hennes ägare hade överhuvudtaget inte tänkt delta eller ens åka dit som åskådare…. utan blev "headhunted" av Hannes! Så kan det också gå till den 26 mars!!! Jag vet för det var mitt sto och min familj som åkte till Världsutställningen 2005.
Så det du läst i Hästen ……….stämmer….. STH är värdar för de svenska uttagningarna till Världshaflinger Utställningen 2010 men det gäller för STH och därför står det i STHs informationsspalt och ingen annan stands!
Det har rått en viss osäkerhet huruvida samma regelverk skulle gälla för deltagare från SHF men det gör det inte……. fast det var ju inte din fråga heller!
Hoppas att du fick ett tillfredställande svar
Eftersom du, Isflinga, tillhör SHFs styrelse vore det bra om också du berättade om hur uttagningen av haflinger till Världsutställningen går till i SHF.
På SHFs hemsida presenteras ju 5 haflinger som anmälda men är de alla redan godkända av arrangören?
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu

Vi anmälde de som visade intresse och sen är det upp till arrangören att välja ut vilka som får deltaga. Och nej vi har inte fått svar än, det var därför jag frågande om det var STH som hade den slutgiltiga utagningen, för det hade ju bildat ett problem för mig då jag måste var på Greva den 27mars.
#2 Jaså var det ovan i köpet en SHF styrelsemedlem som frågade men då är det väl underligt att man inte kontaktar STH direkt med en sådan "väldigt comfuste" fråga i stället för att slänga in det i ett Forum…………
Har förövrigt köpt Hästen jag med och kan naturligtvis inte annat än undra ännu mer över frågans egentliga mening!
SHF har ju också en liten notits angående Världsutställningen i Hästen och att svenska hästar är anmälda.
Förresten snygg reklam de gör för STHs avel med valet av en tyrolerhingst som presentationsbild för SHFs avelsvärdring av hingstar på Grevagården……
det blir något att leva upp till kära hingsthållare…… självaste liz.200/T Abernstern
Drömma kan vi alla och även ha förebilder.
#3…. Då förstår jag inte varför du ställer frågan HÄR
STH har inte någon "Fråga/Svar spalt" på detta Forum.
Tror inte att du hade de intentioner som du påstår eller så är du ovanligt naiv!
Har du så viktiga frågor är du välkommen att kontakta STHs styrelse eller mig/artikelförfattaren direkt, telefonnummer står i artiklen.
Jag fortsätter att undra över de haflinger som är anmälda av SHF till Världutställningen. En av dem är ju inte ens registrerad i SHF, behövs inte det? Alla vet ju att jag rotar i Blå Basen och hittar de mest felregistrerade SHF-haflinger som tänkas kan - men den här fanns inte ens i Blå Basen. Hur kan ni då vara säkra på stammen … 
haflingerforum.nu
#6 Du skrev "Alla vet ju att jag rotar i Blå Basen och hittar de mest felregistrerade SHF-haflinger som tänkas kan"
Hur menar du nu? Finns det felregistrerade haflinger?
Jag har en tråd "Rätt härstamning?", skulle du vilja vara så snäll och skriva i den och berätta vad du hittat/syftar på?
Förlåt för trådkapningen.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Ja visst finns det felregistrerade haflinger.
Många.
Jag skulle kunna skriva en hel bok om det men det har jag ju varken tid eller lust att göra. Det hände något med uppgifterna i den gamla databasen Rulle när de skulle föras över till det moderna dataprogrammet Blå Basen. Till exempel försvann de flesta arabblodsandelarna som var ordentligt inlagda där de skulle och som ju är själva grunden för en rätt härstamning (nu är jag också i fel tråd, ursäkta). Jag ser i Blå Basen t ex en superkänd haflingerhingst som har 25 % ox. I Blå Basen är han en haflinger utan minsta arabinkorsning! Och där finns 100%-ga araber som har rasbeteckningen haflinger. Sen har hästar/haflinger med samma namn blivit förväxlade - och hur det kan sluta förstår alla - utom dom som borde förstå det. Hur har detta gått till? Ja, när ett dataregister transformeras till ett annat dataregister så MÅSTE ju en ytterst haflingerkunnig person övervaka det hela och kontrollera, kontrollera, kontrollera .. men här har det varit NOLL KOLL.
Alla har väl hört talas om de 4 edelbluthaflinger (med upp till 6,25 % ox) som jag upptäckte som fått haflingerpass av den nya registraturen. En liten edeldam var ju till och med framgångrik vid haflingerriks förra sommare - nu är hon såld till en haflingerfödare fortfarande är hon en haflinger och den nya ägaren har ingen aaaning om att han köpt en edelbluthaflinger … Man får väl inte svära här men ni kan gissa vad jag tänker…
Och det är idag exakt ett halvt år sedan jag skrev om dessa 4 till SHFs styrelse …
… och tror ni jag fått passen åtgärdade eller ett tack ..
jo jag fick en fråga från SHFs en styrelseledamot som undrade om vi hade tillgång till stamtamböcker som SH inte hade och om vi i så fall kunde tala om det för SH så de inte skulle göra fler fel.

Nej kära SHF. Jag och SFEHs registrator har två ögon var som vi SER med. Det är hela skillnaden. Och vi har hört talas om att det finns hästar av rasen haflinger i så där 25 år …
Nä jag hinner inte berätta allt (jag skulle skriva i Rätt härstamningstråden också om annat men det får bli imorgon) men vill ni ha litet mer fakta så ring eller skriv till Länsstyrelsen i Västra Götaland som jobbar med våra klagoskrifter. Handläggaren är Heléne Sundqvist, e-post helene.sundqvist@lansstyrelsen.se. Be att få alla handlingar som rör "Felaktigt registrerade haflinger". Det är offentliga handlingar så det är fritt fram, en medborgerlig rättighet att få ta del av skrifterna.
Det där är nu bara toppen av ett isberg. Fler haflinger som inte är haflinger för de har för mycket procent har vi hittat - och även helt renrasiga haflinger som p g a namnförväxlingar inte är renrasiga utan har arabinkorsning - åtminstone i Blå Basen.
Och även styrelsemedlemmarnas egna haflinger kan vara värda att kollas. Alla uppgifter är inte rätt där heller, inte bara den som har en edelbluthafliger som fått haflingerpass …
Blev ni oroliga nu? Det borde ni bli.
haflingerforum.nu