Rätt härstamning?
På http://shetlandsponny.ifokus.se diskuteras det just nu om ett fall där någon exporterat ett fint meriterat sto till Finland. I Finland fick stoet lov att dna-testas mot sina föräldrar för att bli upptagen i deras stambok. Då uppdagas det att stoet inte alls är det sto alla trott. Ja, ni kan nog tänka er fortsättningen, om hur de nu försöker reda upp i denna soppa, - en soppa som inte är färdig än efter 1,5 år.
Fanns inget ont uppsåt ifrån uppfödarens sida, ett mycket välrenommerat stuteri, ändå kan detta ofattbara hända; hästar som förväxlas. En tragedi för både uppfödare och de som avlat på ett sto som nu inte har en verifierad stam vare sig på sig själv eller sina många avkommor. Och framför allt för de nya ägarna.
Rasföreningen i Sverige har inte gått ut med allmän info om detta, trots att de inte är ovetande om dilemmat som förstås även drabbat hästägare i Sverige. Varför, kan man undra? Folk blir informerade på ett forum 1,5 år efteråt, av helt andra människor än de inblandade. Spekulationer frodas… Folk funderar på om även deras hästar är drabbade, mm. Ja, det är rena dokusåpan, och då slår detta mig; vad vet jag egentligen om våra haflinger ute i våra egna hagar? Har de rätt stam? Inte för att jag tror att just de blivit förväxlade, i varje fall inte våra egna uppfödningar, men vad vet jag om deras förfäder? Hur lätt hänt är det inte att ston byter föl, när de fölar utan tillsyn och går flera i hagen? Alla haflinger är ju fuxar med ljus man och svans? Hur gör de på stora haflingerstuterier utomlands för att förhindra förväxlingar?
För att förhindra sådana här tragedier, ska vi kanske kräva, genom våra rasföreningar, att alla som vill registrera sin haflinger, ska låta dna-testa den mot sina föräldrar först? Chipmärkning är ju ingen garanti alls för att fölet har rätt uppgivna föräldrar.
Behövs det överhuvudtaget lämnas in något dna-prov vid registreringen i dag, för kommande behov? (Vi lämnade på våra i varje fall)
Dna-testas för övrigt alls de haflingerhingstar som godkänns i Sverige, mot sina föräldrar?
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Men va otäckt !!! 

Ja, det är inte alls kul, särskilt inte för de drabbade som kanske byggt upp hela sin avelsverksamhet på "fel" individer. En riktig mardröm, som jag verkligen hoppas vi haflingerägare är/förblir förskonade ifrån. Frågan är bara, vad görs och vad har gjorts för att detta inte ska kunna hända inom haflingerrasen, där ändå alla individer ser nästan likadana ut. Kan vi lita på det som står i passen?
Som en parentes så har det framkommit i dagarna att finländarna hittat fler hästar i Finland från samma uppfödare, där stammen inte stämmer. och nu har även rasföreningen i Sverige reagerat, och gått ut med vissa uppgifter på sin hemsida.
Måste säga att Finland verkligen är ett riktigt föredömme när det gäller att se till att allt är så rätt och riktigt som möjligt vid införande av hästar i stamböckerna.
Ja, DNAtest är väl det enda som hjälper. Och så ett dataregister som stämmer förståss. Se mitt inlägg från igår.
När passreglerna skärptes ifjol med krav att föl skulle identifieras vid moderns sida senast vid 6 månaders ålder var det ju ett steg åt rätt håll. Många avelsföreningar följde upp detta med att skriva in i sina Plan och Riktlinjer att hästar som ID-kontrollerades senare skulle DNA-testas mot uppgiven mor och far.
Att DNA-testa samtliga föl tillkomna via AI (semin) är en självklarhet för de flesta föreningar - men inte alla.
Det är bara att kolla olika föreningar så ser ni hur seriösa de är i de här frågorna.
Man kan jobba med de här frågorna både på föreningsnivå (PoR med krav på DNA-tester, hålla efter uppfödare som inte skaffar pass förrän långt efter avvänjningen) och individuell nivå (Köp aldrig en häst utan pass, utan DNA-test, författa motioner till sin avelsförening)
Och haflinger är ju som Carina skriver extra viktigt att kolla lika varandra som de är med sin fuxfärg och ljusa manar o svansar. Redan för mer än 15 år sen hade vi en diskussion i Sv Haflingerföreningen om detta o en medlem som krävde att föl från hingsthållare som hade fler än en hingst skulle vara tvungna att DNa-testas …
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Står det från början fel uppgifter i passet är det väl inte bara att gå in och ändra heller? Har för mig att jag läst någonstans att det inte är tillåtet att plocka bort redan införda uppgifter, utan man måste komplettera passet med de nya uppgifterna och en förklaring till vad som hänt, pga att man inte får röra till det ännu mer genom att förstöra historiken. Eller är jag helt ute och cyklar nu..?
Det BrittaD skrev i en annan tråd ("Världshaflingerutställningen-tråden") om att procentandelarna främmande blod trillat bort i Blå Basen, så får man väl hoppas att det "bara" är där som det är fel. Då finns det ju fortfarande en chans att hinna rätta till innan katastrofen är ett faktum; att det kommer ut nytillverkade pass till haflinger med främmande blod där de uppges vara rasrena. För handen på hjärtat, hur många ägare till sådana pass kommer att skicka tillbaka för komplettering?
Det är inte alla procentandelar främmande blod som trillat bort när SHF flyttade sitt register till Blå Basen. Men tillräckligt många för att skapa kaos - särskilt som de som registrerar i Blå Basen inte ser vad som är fel och kan rätta till. Nu är det dessutom så att även STH och SFEH (edelbluthaflingerna) registrerar i samma databas. Och det är ibland/ganska ofta som samma haflinger förekommer i de tre föreningarna. Och om en skriver fel så påverkar det ju de andra också Man kan bara rätta i registret om det är en häst som ingår i den egna föreningens haflingers stam. Men sen kan en registrator från en annan förening skriva över den uppgiften och ändra tillbaka till fel igen. DET HAR HÄNT! Det är precis som i Wikipedia.
Ja detta om dataregistret. Men det är inte"bara" där som det är fel.
För två år sedan gav SHF SH i uppdrag att registrera haflinger. Under den tiden har nästan 100 haflinger (Nåja de flesta är haflinger men inte alla) registrerats - och där kryller det av NYA fel. Det är bland dem vi hitta de fyra edelbluthaflingerna - och alla vill inte lämna ifrån sig sitt haflingerpass - nää då, Två av hästägarna har utan knot låtit oss ta hand om och registrera om hästen (och då makuleras givetvis det gamla passet och vi gör ett nytt korrektt, men en av de fyra har sålt sin häst vidare och lurat den på en intet anande ny ägare. Ja hon blev ju själv lurad! Och det fjärde passet sitter SHFs xxx på och vägrar lämna trots att hxn suttit med på det styrelsemöte i SHF som beslöt att de fyra edelbluthaflingerpassen skule återkallas.
Nu har vi hittat en femte häst som fått haflingerpss trots att hon inte skall ha det. Hon har minst 3,125 % arab och det finns ytterligare skäl till att hon inte kan registreras som haflinger. Hon hör också till desa 100 senaste registreringarna och är alltså SHs bedrift. Och ni hör jag skriver hon - ja det är ett rätt ungt sto i fertil ålder. Vilken katastrof lurar där runt hörnet om denna dam blir betäckt av en haflingerhingst i sommar?
Det är nog en definitionsfråga om katastrofen redan är ett faktum eller om det finns någramöjligheter eller planer att hejda den innan det blir ännu värre.
SHFs avtal med SH har en uppsägningstid på 3 månader så det behöver inte gälla i evighet. Men det är de som borde inse katastrofen som fattar minst - meiner Meinung nach.
Ja detta var Dagens Ord på Vägen från mig
haflingerforum.nu
Ni måste ju få nåt roligare att tänka på så aär vid Dagens Slut.
I Blå Basen hittade jag en hingst av märket arab (av något slag, det finns ju olika sorter) som med ett sto likaledes arab hade fått en avkomma som var - gissa nu - JO, HAFLINGER! 
haflingerforum.nu
Men det är ju STÖRT!!
Vad har hänt! Nu blir jag sur! Hur oseriöst får det bli!
Som att man skulle köpa en Audi hos bilhandlaren men få en Toyota!
De får ju för 17 se lite seriösare på det här! Ska jag behöva gå till angrepp!? Haha
Jag hittade förresten ett till fel i blås basen på Shoshone, det står att hon är visad i Värmland 2004 i Län S.
Vad jag vet så ligger inte kvinnersta i värmland! Och vårat län är T-län