Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettefterlysningar
Läst 2653 ggr
Junction
2009-11-09 10:16
0

Efterlysning av bilder!

Vi söker ständigt efter bilder till vår databas Häststam.com 

Vi åker själva runt och fotograferar på olika tillställningar, men vi kommer aldrig kunna åka över hela vårt avlånga land. Därför behöver vi er hjälp!

Vill ni dela med er av era foton så skicka dem till kia@haststam.com eller zuzzi@haststam.com

Tyrolare
2009-11-09 16:54
0

Ni skriver "vår" databas och då undrar jag onekligen vilka ni är och om det är en privat databas eller om det står någon organisation bakom typ den SH har "Blå Basen".

Junction
2009-11-09 17:29
0

Vi är några personer som driver databasen för vårat egna intresse och sysslar med detta på våran fritid :)

Carina-J
2009-11-12 20:45
0

Vilket enormt arbete ni lagt ner! Bra jobbat! Skulle vara kul att få veta i villken databas ni jobbar. Access?

Sveriges Shetlandssällskap har ju en sökbar databas över Sveriges alla registrerade shettisar, och önskedrömmen är väl att få en sådan databas över alla haflinger också.
Under tiden får vi gotta oss åt er…!

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Junction
2009-11-12 22:58
0

Hej Carina!

Tack så mycket! Kul att det uppskattas. Haflingerrasen var det jag (Zuzzi) som fick ett ryck och gjorde så gott jag kunde att få ut så mycket som möjligt, har nästan inte ens träffat rasen IRL och visste ännu mindre om stam och annat så det var intressant att ta sig an detta!

Databasen är skapad med .asp och sql

Bara för att göra er uppmärksam så finns det all möjlighet i världen för någon inbiten haflingermänniska att få tillgång till databasen och jobba med eran ras och just få en sökbart register över era registrerade hästar!

För våran del är det bara roligt att kunna bidra och samtidigt få hjälp av kunnigare folk inom rasen och få det så komplett som möjligt. Flört Just nu är ju faktiskt rasen haflinger amatörskapad av mig *S* men har gjort så gott jag kunde!

Eldfuxen
2009-11-13 15:17
0

Hej Zuzzi!

Ja, jag gjorde ju ett tappert försök att lägga in haflinger i er databas för ett tag sen … Jag fattar ärligt talat inte hur du hunnit med att få in alla dessa hästar, för jag tyckte det tog precis hur mycket tid som helst, och då gjorde jag bara ett fåtal (några av mina egna). Sen var jag tvungen att vila, och medan jag vilade så sade det bara "slurp" så hade du lagt in flera hundra hästar … Förvånad

Carina, om du vill ha en databas med alla registrerade haflinger så finns det redan. Jag tänker alltså på Blå Basen som "Tyrolare" nämner. Adressen dit är http://sh.freefarm.se/sh/ och du kan söka på ALLA haflinger som registrerats i SHF och STH. Du kan hitta hästens namn och nummer (såklart), härstamning i 3 led (klicka på något namn för att komma vidare bakåt i stammen), premierings- och utställningsresultat och registrerade avkommor.

Det finns en del fel i Blå Basen, och en del är riktigt allvarliga, men det är ju alltid en början … Och den bygger på det "officiella" registret!

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Junction
2009-11-13 18:16
0

Hej Eldfuxen!

Jag vet inte om du började lägga ut med det gamla systemet eller om du också hade tillgång till adminsidan? Det gamla sättet gick då väldigt långsamt och var träligt.

Men nu använder vi rullister och formulär att lägga ut hästarna med. Bara att fylla i namn, ålder, mankhöjd, tecken m.m. och sedan "skriva" i föräldrarnas namn, de finns i rullister så namnen kommer upp direkt och sedan är det klart! Bara att bygga på! Väldigt smidigt och lätt!

Carina-J
2009-11-13 21:00
0

Nämen oj, detta har jag helt missat! Superbra! Tråkigt bara att den ska innehålla en del fel.
Men varför finns inte alla shettisar med, bara någon enstaka? Obestämd

Shoshone
2009-11-15 18:02
0

Tack eldfuxen ! Ja hitta massa roliga hästar ju! Inte bara haflingersSkrattande

Tyrolare
2009-11-16 11:23
0

svar #7 Det är inte heller alla registrerade TYROLER haflinger som finns med eller är korrekt införda i Den Blå Basen. Skrikandes.

Har "grälat" på SH angående detta och svaret blev……. det är så mycket jobb med databasen, vilket man ju förstår, så vi hinner inte med……ni får ge er till tåls……!

Som registrator i STH rapporterar jag in nyregistreringar i raskod 47 ett par gånger om året till SH. Sedan håller jag mig uppdaterad vad gäller "Den Blå Basen". När SH lägger ut information och hur den ser ut vad gäller tyrolerhaflinger.

Är inte helt nöjd med sättet de sköter "oss" på men det är ju rimmligt att ge dem lite mer tid, de har ju en bra plan med sin databas. För övrigt sker det mycket nytt på hela den administrativa "hästfronten" i Europa……Skrattande

Junction
2009-12-04 18:57
0

*putt putt igen =)*

Carina-J
2009-12-06 10:11
0

Ni ska få lite bilder av mig efter nyår. Just nu har jag det lite tajt med tid för att sitta och leta på datorn, … men det kommer bilder från mig vad det lider!

Junction
2009-12-07 13:09
0

Det uppskattar vi, bättre sent än aldrig Skrattande

Shoshone
2009-12-07 20:03
0

Då måste jag tyvärr klaga lite på eran "databas" för enligt den har min häst Shoshone 451, Saline som både mormor och morfars morObestämd och sån inavel vette 17 om jag skulle vilja ha..

Junction
2009-12-07 20:28
0

Det ska vi åtgärda, bra att andra hittar små fel här och där! Men må vänta på att få dit rätt uppgifter så fort BB vill fungera nån gång.

Carina-J
2010-01-09 15:33
0

Kia, du har fått lite bilder på våra haflinger mailade till dig i dag.Glad

Junction
2010-01-12 09:59
0

Ja jag märkte det! Ska lägga ut dom så fort det finns tid! Tusen tack =)

AnnaLewijn
2010-01-25 22:46
0

Hejsan! Jag har ju ett gäng haflinger i min lilla flock. Det var nog bara en av dem som fanns med i er databas men utan bild. Det finns bilder på dem allihop på min hemsida om ni är intresserade…Glad

www.turridning.se

//A

Junction
2010-01-26 10:30
0

Tusen tack! Ska gå genom din sida och lägga ut lite senare i databasen! Återigen tack =)

Junction
2010-04-15 21:10
0

Putt putt =)