Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterhästvårdsjukdomar
Läst 2030 ggr
CaptainBunchie
2010-04-15 19:00
0

Spinkig Haflinger

Hejsaan Haflinger I Fokus ! (: Jag har några frågor angående vilken mat man ska ge till en haflinger om den ska "lägga på sig" en aning? Jag vet att kallblod är ganska "matkänsliga" och får lätt fång om jag inte har fel? Några tips som man kanske kan få eller några goda råd?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Carina-J
2010-04-16 10:31
0

Hej på dig du!Glad
Lusern i alla dess former, - hackat strå, pellets som exempel -  är ju en jättebra proteinkälla. Lusern är ju ett grovfoder också, så det ska inte vara någon större risk för fång pga det.
Jag vet nu inte var du bor i vårt avlånga land, men annars är det väl snart dags för betessäsongen? Är pållen inte alltför tunn, kanske du kan ha lite is i magen? Bete blir de garanterat kraftigare av! Fast då är det förstås väldigt viktigt att pållen blir invand vid gräset väldigt långsamt först - just pga fångrisken.

Huruvida haflingern, som inte är ett kallblod, är känsligare för fång än andra raser, ska jag låta vara osagt. Men visst förekommer det fång på haflingern. Bara i grannbyarna här hos mig har de fått avliva två haflinger p g a fång, genom åren. Men då har det varit "fångår", som veterinärerna här kallar det, så många andra hästar har blivit dåliga också. Till och med varmblodiga travhästar…

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Poison-heart
2010-04-16 13:13
0

Ja, jag har ju aldrig haft problem med en spinkig haflinger Obestämd haha.

Ge mer grovfoder! Bra hö är jätteviktigt.

AnnaLewijn
2010-04-17 12:38
0

Ja, inte brukar det vara några problem att få upp en haflinger i hull! Skicka in maskprov om han inte går upp i vikt, det kan ju vara ett bekymmer och bra att ha koll på i vilket fall som helst!

Vad gäller fång är väl haflinger som andra hästar, jobbar de hårt  tål de en hel del. Mina pållar har senaste 3 åren gått på välgödslade beten hela sommaren utan bekymmer, men de jobbar å andra sidan rätt många timmar varje dag. Förra året fick jag för första gången på 7 år problem med fång på en häst (mitt lilla Lingon), men det var i slutet på sommaren och hon jobbade inte alls lika mycket som övriga gänget.