Fel i Haflingerbladet
Fick Haflingerbladet i dag. En del fel har insmugit sig i premieringsresultaten från sommaren -09.
Om de poängsummor som står, stämmer, så har följande hästar fått fel klasser:
Winnetou, 38 poäng, står som klass II, det ska vara klass I.
Frida, 38 poäng, står som klass II, det ska vara klass I.
Eldfuxens Flicka, 41 poäng, står som klass II, det ska vara klass I.
Inte för att verka petig, men detta med poäng och klass är väldigt viktigt för oss avlare. 

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Det är inte petigt att man vill ha korrekta uppgifter när sommarpremieringsresultaten redovisas.
Själv blir jag irriterad av hur informationen om fjolårets diplomston redovisas i samma blad och samma artikel med bisatsen "varav tre fick Diplom". Alltid ALLTID tidigare har årets diplomston presenteras med namn, härstamning, uppfödare, ägare, poäng + foton, ibland även hela det verbala omdömet, Ett av diplomstona var min uppfödning Knappekullas Cassiopeia och hon står i listan som Knapp.k Cassiopeia 510, medan alla andra hästar har sina även långa stuterinamn utskrivna. Så även min uppfödning Knappekullas Waradero som fick 37 poäng och klass II, var det en viktigare nyhet? Stamboksnumret 510 hade hon förresten inte när hon premierades utan det fick hon i december.
I verksamhetsberättelsen för 2009 som medföljde den försenade kallelsen till årsmötet sägs att två ston fick diplom. Vilka nämns inte, som det alltid gjorts tidigare. Det var alltså också fel. Det var tre. Men det var väl fel efternamn på en av dem.
Jo jag bli så här insinuant för i förra haflingerbladet fanns en artikel om min framgångsrika uppfödning, vallacken Knappekullas Waquero och där skrev man inte heller ut hans stuterinamn utan inledde artikeln med en hybridrubrik
Warquero,
som …
Ryttarinnan som skrev artikeln om sin låneponny är alltid mycket noggrann med att kalla honom Knappekullas Waquero.
Och är det inte därför vi har stuterinamn i en avelsförening för att kunna se var framgångsrika hästar härstammar ifrån?
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Det fanns fler fel i Haflingerbladet.
Och nu talar jag inte om småsaker utan om stora fel.
Det fina omslagsfotot av Nobody med ägarinnan Isflinga sägs vara taget av en namngiven annan styrelseledamot.
Men i dagens Ridsport finns samma foto och där heter fotografen Pernilla Hägg.
Eftersom jag stod bredvid Ridsports fotograf Pernilla och tog nästan samma foto av Nobody med Isflinga ute i regnvädret så är det min övertygelse att det är Pernilla som är upphovskvinnan och ingen annan.
Nu hoppas jag att Haflingerbladets redaktion rättar de här påpekade felaktigheterna i nästa tidning.
Jag gör själv en tidning, jag gör också fel ibland och då får man också lov att göra rättelse i kommande nummer. Det kallas att följa de pressetiska reglerna.
haflingerforum.nu

Britta du behöver inte vara orolig vi kommer att fixa till felen.
Bra!
Då sätter ni ut fotografens namn även när det gäller fotot som illustrerade artikeln om Knappekullas Waquero - och varför inte också den lilla duktiga ryttarinnans efternamn?!
haflingerforum.nu

Artikeln fick vi sent till oss som den publeserade så den kan jag inte stå för.
Det spelar ingen roll det du säger.
Som ansvarig utgivare är du ansvarig för ALLT som står i Bladet. Så här står det t.ex. på Journalistförbundets hemsida:
"Vad innebär det att vara ansvarig utgivare?
Att det endast är den ansvarige utgivaren, aldrig den enskilde journalisten, som kan ställas till svars för vad som står i tidningen. Det kallas också ensamansvar och regleras i Tryckfrihetsförordningen (TF) för tryckta medier respektive Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) för etermedier och hemsidor ."
Det är sålunda grundlagsstadgat och inget ansvar som du kan dra dig undan från.
haflingerforum.nu