Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 1335 ggr
Poison-heart
2010-05-18 01:46
0

Svarta fläckar

Min haflingervalack har alltid haft flera svarta fläckar, och på senare år har dom blivit flera!

Hans mamma hade också dessa fläckar så jag antar att det är genteiskt.

Någon annan haflingerägare som har sett dessa fläckar? Jag antar att dom är icke önskvärda i avelssammanhang.

BrittaD
2010-05-18 13:35
0

Du skriver ang svarta fläckar:

Jag antar att dom är icke önskvärda i avelssammanhang.

Det är bara att läsa SHFs Plan och Riktlinjer, så får du svaret enligt nedan under punkten 4:

4. RASBESKRIVNING
4.1 Rasens särdrag
Typ: En uttrycksfull och harmoniskt byggd rid- och körhäst med goda proportioner som
utstrålar mycket charm. Höjd och längd skall vara proportionerliga.
Färg: Endast fuxfärg i olika nyanser är tillåtet med ljus man och svans. Vita tecken på benen, utbredd stickelhårighet, vita eller mörka fläckar på kroppen är inte önskvärt och kan medföra avdrag på typpoäng.

Du sitter numera själv i styrelsen för SHF som suppleant, och då förväntas det av dig att DU kan svara på en sådan här basic fråga. Svaret finns på er egen hemsida: http://www.svenskahaflinger.se/files/Plan_och_Riktlinjer_godknda_av_JBV_2009-06-30.pdf Dessutom finns samma rasbeskrivning även på ett annat ställe på hemsidan: http://www.svenskahaflinger.se/empty_12.html

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Poison-heart
2010-05-18 14:11
0

Ja jag visste ju att det inte är önskvärt. Jag var mer intresserad av att höra om det förtfarande finns haflinger med dessa (förutom min då, som e gammal).

Carina-J
2010-05-18 19:48
0

Intressant att du upptäckt att de blivit flera! Trodde de föddes och dog med lika många…

Helt klart är det ärftligt. Vi har mor och dotter som har (modern har för övrigt lämnat fler avkommor med dessa fläckar), och en av hingstarna. Dock har hingstens mamma inte dessa fläckar. Vet inte om pappan har, men det är  säkert sådant som kan ploppa upp flera generationer efteråt.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

AnnaLewijn
2010-05-18 21:05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har också en pålle med svarta fläckar på halsen, men jag har inte reflekterat över om de blivit fler med åren.

Vet tyvärr inget om hans föräldrar heller…

Poison-heart
2010-05-19 00:59
0

Nä men jag har märkt att Wille får fler! Men han börjar bli gammal gubben! Han får vita hår överallt! Bläsen liksom sprider sig Tungan ute