Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterhästvårdsjukdomar
Läst 2924 ggr
MegN
0

Storlek stall?

Hejsan!

Undrar lite över hur ni har era haflingers - själv har jag en gammal lagård (för 8 kor - de måste ha varit pyttesmå!). Förra ägaren hade uthyrt till hästägare som hade inrett fyra boxar, jag har valt att slå ihop de tre sammanhängande till två större istället 3x6m (den tredje boxen 3x3m ligger för sig själv i ett hörn och går inte att öka eftersom den går mellan två dörrhål - men där går bara en shettis, så hon har hyfsat "stor" box för sin storlek.) Men mitt problem är takhöjden. Under själva takbräderna går det två nivåer av bjälkar, och det lägsta bjälklagret har bara frihöjd 225 cm. Vilket alltså enligt reglerna motsvarar en max mankhöjd på 150 cm. Dessutom är dörren in till lagårn alldeles för låg - och egentligen lite för smal också (jag envisas med att fortsätta kalla det "lagård" trots att det hyser hästar, eftersom det finns ett "stall" också med gammal träinredning, spiltor osv fast det är just nu bara förråd eftersom golvet är ett genomruttet trägolv!).

Jag skaffade hästarna (haflinger + shettisen) förra året, och har under vintern insett vad jag behöver göra om för att få det mer praktiskt. Så nu kör vi en "arbetsvända" med att sätta in varmvattenberedare, bila upp delar av cementgolvet och gjuta på ett gånglager (där korna en gång stod: blank och fin betong som blir glashal på vintern!) m.m. Funderar även på att göra större dörrhål (både högre och bredare), men själva taket vore ett alldeles för stort och jobbigt projekt - i så fall får man nog bara plocka bort hela taket och låta det vara öppet ända upp i nock på byggnaden…

Nåja, slutsvamlat om mitt - vad jag var ute efter är hur ni har löst detta? Har ni alla nybyggda och höga stall som inte ger er såna problem? Har någon råkat ut för en besiktning där de slagit ner på takhöjden?

Har ni kallstall? Lösdrift? Hur länge står era hästar inne på stall? (Mina står några timmar på kvällen på sommaren, och ca 12 timmar över natten på vintrarna).

Carina-J
0

För några år sedan var det bara vid ny-, om- och tillbyggnad detta med bestämda mått på takhöjd gällde. Antar att det är så nu också? Vi har ju ett stall som hängt med i säkert 40 år, alltså byggt långt före "lagarnas och paragrafernas tid".
Här så pass långt norrut i landet byggdes det inte med överdriven takhöjd på den tiden. Man var naturligtvis rädd om värmen och ville inte riskera värmeförlust med för onödigt hög takhöjd. Vi får ju betydligt kallare vintrar här än nere i Skåne. Och att värma upp ett helt stall med el, är ju inte ens att tänka på idag med de elriserna, så hästarna måste sköta det själva. Och det gör de så länge inte takhöjden drar iväg…

Våra hästar går ute dygnet runt i c:a 4 månader, och resten av året aldrig mer än 12 timmar/dygn på stall.

Tänk på att med dagens bestämmelser gäller det att räkna från ströbädden också. Dvs har du en ströbädd åt din häst på 10 cm så måste du lägga till 10 cm på takhöjden. Lägsta tillåtna höjd på 2,20 blir alltså i praktiken c:a 2,30. Läste detta någonstans och blev ganska chockad. Då känner i varje fall inte jag många med rätt takhöjd i stallen. Skulle de börja hårddra detta, så blir det nog många lösdriftshästar i stället. Det blir betydligt billigare att smälla upp ett vindskydd, än att bygga om ett helt stall… Eller, för den delen, att bygga ett nytt.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

MegN
0

Ja, mitt stall är definitivt äldre än 40 år :-). Hela lagården flyttades till nuvarande plats på 1860-talet (vid "laga skifte", då hela gården flyttades ut från gamla bykärnan), man kan se på timret (den är helt timrad!) att de flyttare lite på fönster och dörrar då. Innan flytten var det tre fönster på ena sidan, sen bara två (plus två dörrar till gödselstacken).

Jag tror jag ska prata med någon "ansvarig" - är det kommunen man ska höra med då? Min väninna sa att det skett någon sorts inventering bland hästägarna i kommunen, men jag har inte hört något. Så tydligen vet inte "myndigheterna" att jag ens äger några hästar…!

(Äger ju för all del bara haflingen just nu - shettisen har jag haft på lån, men ska köpa nu - och så har jag planer på att köpa någon gammal ridbar pensionär så att min dotter och jag kan rida ut tillsammans och så att "bebisarna" får någon äldre i flocken).

Carina-J
0

Det är nog lika bra du hör med länsstyrelsen direkt. Miljö och hälsa hade väl hand om det förut i kommunerna, men djurskyddsinspektörerna går numera under länsstyrelsen.

I ditt fall  kanske det rör sig om "ombyggnad" på senare år (eftersom det tydligen varit ladugård för kor innan) och ska då förmodligen gå under "nya" reglerna. Har för mig att om man ändrar planlösningen så räknas det som ombyggnad. Men, som sagt, det vet de på länsstyrelsen bäst.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

MegN
0

#3 - ja, det är ju sant att vi har satt upp ett par boxväggar på senare tid… Tidigare ägaren (eller hyresgäst) har bilat bort stillbordet och tagit bort all ko-inredning. Hyresgästen som bodde där innan vi köpte hade också hästar där (4 boxar) men bara en av dem blev kvar efter deras flytt - så vi har satt upp boxväggar på samma ställe.

På så sätt har vi förstås "ändrat planlösning" eftersom det bara var takstolpar och lite boxväggsrester när vi flyttade in.

I vilket fall som helst har jag försökt hålla mig på "säkra sidan" och utöver haflinger bara haft mindre hästar (shettisar) i stallet.