Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 2690 ggr
MegN
2010-08-07 17:19
1

"liz" ?

Vad betyder egentligen det "liz" som anges på hingstnamn? Och vad innebär det om en hingst (i/från Tyrolen) saknar detta?

Carina-J
2010-08-07 19:23
0

Liz. är en förkortning och står för "licensierad" som på ren svenska nog kan översättas med "premierad och godkänd för avel".
Eftersom alla avelshingstar i Nordtyrol varit i statens ägo från andra världskriget fram till Österrikes EU-inträde har liz. rent allmänt stått för "licensierad statshingst". 

Före andra världskriget däremot, var det lite annorlunda, om du tittar tillbaka på gamla hingstar och deras beteckningar.
Beroende på var i namnet liz. står kan man nämligen utläsa följande:
Godkänd avelshingst som varit i privat ägo, men som sålts till österrikiska staten fick sitt liz. efter sitt stamboksnummer men före sitt namn.
T ex 1111 liz. Namn

En statshingst som efter ett antal år övergick i hingsthållarens ägo fick sitt liz. före stamboksnumret och sitt namn.
T ex liz. 1111 Namn

En avelshingst i privat ägo har inget nummer före sitt liz.
Tex liz. Namn

På din andra fråga, vad det betyder om hingst från Tyrolen saknar liz, kan jag inte svara. Rör det sig om en godkänd avelshingst?

Vet att det finns de här på forumet med mycket större kunskaper om detta än jag, så jag hoppas du får fler svar.Glad

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Eldfuxen
2010-08-09 15:40
0

Det var en lång och bra utläggning, Carina! Glad

Några kompletteringar:

"liz." betyder "lizenziierter Privathengst", och det betyder att det är en hingst som inte ägs av staten (vilket tidigare var det vanligaste i Österrike) utan är privatägd. Även statshingstarna var ju godkända för avel så det har inte bara med avelsgodkännandet att göra.

Sedan några år tillbaka är det endast haflingerhingstar i Nordtyrolen som får detta "liz" före sitt namn. I övriga Österrike får även privathingstarna bara nummer. Som jag fattat det ser tyrolarna numera "liz." som "sitt varumärke" och vill inte att andra använder det.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Carina-J
2010-08-09 16:46
0

Jösses, så fel det blev i inlägg #1

Visst är det "licensierad privathingst" och ingenting annat.

Så blev det fel på (minst) ett ställe till i inlägget, pga detta. En statshingst ska då förstås inte ha något liz. alls före sitt namn, bara stamboksnumret. Jag tar bort hela den meningen, för annars blir folk verkligen förvirrade! Ber så hemskt mycket om ursäkt.Skäms

Men efter andra världskriget fram till EU-inträdet, visst var nordtyrols alla avelshingstar i statens ägo då? Det var alltså inga hingstar under den tidsperioden som fick beteckningen liz., eller..?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

MegN
2010-08-11 12:16
0

Så om man hittar en Österrikisk hingst i "sin" stamtavla utan "liz" så kan det helt enkelt bero på att han var ifrån någon annan del av landet än Nordtyrolen…?

Har också sett ett "/T" i namnet. Vad kan det betyda, då?

(* Fortsätter ställa dumma frågor:-) *)

Eldfuxen
2010-08-11 15:17
0

För det första: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! Skrattande

Antingen är det spm du säger en österrikisk hingst från någon annan del av Österrike än Nordtyrolen, fast det gäller bara om det är en ung hingst, för detta att bara Nordtyrolen använder "liz." är rättså nytt. Exempelvis Wilcos pappa (från Steiermark) heter (eller hette, han lever inte längre) "liz. Whiskey".

En annan möjlighet är att det är en österrikisk hingst som ägdes av österrikiska staten (statshingst). 1514 Nabucco och 1406 Winterstein är två kända exempel på sådana hingstar.Det var vanligare förr, numera ägs hingstarna i regel antingen av privatpersoner eller av avelsförbund.

En tredje möjlighet är förstås att hingsten är från något annat land än Österrike! Glad. Får man vara nyfiken och fråga vilken/vilka hingst(ar) det gäller?

Om det står /T efter ett haflingernamn betyder det att hästen är från Nordtyrolen. Det är inte så vanligt att det skrivs ut på det sättet, men det förekommer. Vanligare är att det står /T efter hästens nummer.

MegN
2010-08-11 20:52
0

Jag håller på och ska köpa ett haflingersto som är född i Österrike, så därför antog jag att hennes far & morfar etc också var det. Men så behöver det ju inte vara… Hennes mor (och mormor) har ett /T vid siffran, det var därför jag undrade över det också.

Wippe heter stoet - http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=63595

Men jag noterade att det var lite slumpmässigt om det fanns siffror från bedömningar eller inte…? Min valack hittade jag, men inga siffror från bedömning. Och ändå vet jag ju att han blev bedömd en gång i tiden, med 38 p men inte godkänd till avel.  (Väbjörns Athos heter han)

Aha - när jag kollade nu hittade jag liz Afghan i bådas stamtavlor. Stoets farfar, och valackens morfarsfar.

BrittaD
2010-08-11 21:08
0

… nu hann jag före Eldfuxen för att tala om att Wippe känner vi, både Elsfuxen och jag. Hon har en heltyrolsk (nordtyrolsk) stam.

Vad var det som du tyckte var slumpmässigt - hon hade ju siffror från 3 bedömningar, bl a diplom som 3-åring, allt mycket tydligt i Blå Basen som du länkade till.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2010-08-11 21:13
0

Nu förstår jag vad du syftade på. Som 1-åring har hon bara 3 siffror. Det beror på att föl och ettårigar förr bara bedömdes på tre punkter. Efter samma 10-gradiga skala, men då kunde hästen komma upp till max 30 inte max 50 som idag. Så hennes 25 poäng är bra - det står ju också klass I där.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Eldfuxen
2010-08-11 23:17
0

Jag tror att MegN menar att inte alla resultat finns inlagda i Blå Basen. Och det stämmer ju. Massor av gamla resultat finns inte inlagda, inte heller exempelvis resultaten från SHF:s hingstpremiering, generalmönstring och riksutställning 2007 i Strömsholm. Även resultaten från riksutställningen 2008 och 2009 fattas, liksom vissa sommarpremieringsresultat (våra stons (Eldfuxens Flicka och Knappekullas Cassiopeia) resultat från i fjol är inte inlagda, däremot Flickas från i år).

Ja, liz. Afghan finns både som farfar till Wippe och morfars far till Väbjörns Athos. Han är även farfars farfar till Athos, som har samma hingst (Alex) som farfars far och morfar.

Och ja, Wippe känner vi! Hon har även fått ett föl efter min hingst. Fast när han tillverkades stod hingsten på station, så jag träffade aldrig Wippe då.

MegN
2010-08-12 00:18
0

Ja - jag noterade redan förra året att Athos är släkt med sig själv ;-). För en novis som jag såg det väldigt mysko ut, men när jag hade pratat med en uppfödare tyckte hon inte att det var så märkvärdigt.

Kul att ni "känner" Wippe! Jag ser såå fram emot att få hem henne nästa vecka. Och hoppas att hon och Athos fungerar bra ihop (min vision på lite längre sikt är att köra dem i par! Men först måste Athos köras in färdigt…).

(Jag menade båda de "slumpmässiga" saker som ni nämnde :-). )