God kväll 13 augusti!
I dag var en av våra haflinger, Samba,
med på bild i dagstidningen Dala-Demokraten!
Vår stallflicka, som har henne till skötshäst, var nämligen med på invigningen av "Hästliv Siljan" i går och red en del av ridleden.
Här finns artikeln, och bilden, att beskåda. http://www.dalademokraten.se/sida/id/131933/
Ni ser nog själva vem av hästarna som är en haflinger.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Nu har det kommit ut ett reportage på Falu-Kurirens webbplats också, om invigningen av "Hästliv Siljan".
Vår haflinger Samba har fått en framträdande roll på de bilderna.
Oj vad kul
och reklam för rasen också apropå tråden om den (o)attraktiva rasen!
Heja Samba!
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Intressant med själva projektet "Hästliv Siljan" också! Jag är delprojektledare i ett turismprojekt som också har hästturism som ett stort fokus.Se kort notis i Sala Allehanda. (Gammalt arkivfoto, men det är onekligen jag). Visserligen inriktar vi oss mest på själva ridlederna, men man behöver ju även ha aktiviteter / arrangörer m.m. i anslutning till de lederna!
Eftersom vi använder "Dalkarlsleden" som ryggraden i vårt ridledsnät (den passerar genom vår socken, ca 3 mils sträckning) hade det varit häftigt med ett stort hästevenemang kring den leden! Rida från Mora/Rättvik till Stockholm!?
Nåja, det var väl lite "off topic", vi pratade ju haflinger… (Nu har jag föresten fått hem mitt sto Wippe - och hon brunstar för fullt och fjäskar för valacken… som tyvärr är lite för "på" - så jag ska testa munkpeppar…)
Ja, där ser man hur liten världen är, Dalkarlsleden/vandringsleden/ridleden går alldeles utanför hästhagarna hos oss!
Ridled Siljan följer inte Dalkarlsleden i sin hela sträckning till Mora, tyvärr, pga att det inte finns några värdgårdar inne i storskogen. Men väl många vackra fäbodar, så jag rekommenderar Dalkarlsvägen ändå, om man kan hålla till godo med att ligga i slogbodar utomhus.
Dalkarlsleden har en egen hemsida http://www.dalkarlsvagen.se fast det visste du kanske redan? För några år sedan var det minst två ryttare till häst med på denna vandring till Stockholm. Om de fullföljde hela sträckan vet jag inte.
Lite "off topic": Min brorsdotter (9 år) som är med i lilla spelmanslaget, var med i år och välkomnade vandrarna med fiolmusik när de "kom i mål" i Stockholm vid årets vandring.
I "God morgon"-tråden och under "Icke hästrelaterat" är det tillåtet att skriva om vad som helst, så ingen fara. Någonstans måste vi ju få skapa kontakter om annat än just haflinger.
Var bor du någonstans efter Dalkarlsleden?
Jag bor i Möklinta, mellan Avesta och Sala. Första socknen utanför Dalarna, alltså :-). Har haft kontakt med en tjej från Avesta som har turridning och ridskola med islandshästar, och använde leden däromkring och gärna såg att den utökades (hade tydligen söner eller nåt som tränade distansritt - och behövde lite tränings-"yta"…!)