Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 3241 ggr
CaptainBunchie
0

Andys (och min) historia...

Om MIG & MIN hafliger;
jag har då en helt 100% renrasig haflinger, född i tyskland 1993 och användes 95-96 som körhäst i fyrspann i tyskland med bland annat sin bror. 96 impoterades han till sverige med sin bror och fick bo i ett jättefint stall med stora gröna hagar och användes som körhäst och reds ungefär en gång i veckan av hans skötare. Senare hösten 09 skulle han eventuellt säljas till en handikappridskola, dock funkade han inte så jättebra och ridskolan hade inte råd köpa honom. Så under vintern/våren 09-10 gick han mest bara i hagen full med skit efter hela vintern och hade bantats och var tunn som bara den. Då sa min mammas jobbarkompis att det var en häst som var tillsalu där hon bodde, själv hade hon två hästar som gick ute året runt bredvid ridskolan och sköttes om väl. Vi åkte dit och hade tänkt att köpa en häst i slutet av sommaren -10 men tidigare blev det. Andy, som han heter, väl väldigt smal, hade knappt några muskler och gick med stor bukmage på grund av allt halm han hade ätit. Jag föll pladask för honom. Vi kom och hälsade på honom två gånger innan jag fick provrida honom, han var pigg med snäll och endå lugn. Efter några gångers provridande och väl omskötande så tog vi beslutet att köpa honom, den gamla ägaren blev skärrad när hon såg hans skick eftersom hon hade haft en tjock och vältränad ponny hos sig. Han är och var 17 år och veterinärbesiktningen gick egenom men vi fick klart lägga på hull på honom. Snällt gick han in i transporten och han åkte iväg till sitt nya hem, där fick han en ny bror, en överväxt new forsetvalack. Han trivs bra och har massor av mat, såklart låter vi honom inte bli överfet. Vi köpte honom 2 Maj och har haft hela sommaren på att träna upp honom och vi tränar fortfarande, han är den snällaste, underbaraste ponnyn jag vet, vi märkte ganska direkt att sadeln inte passade och han tyckte om den, så vi åkte in till Charlies Häst & Hund i jönköping och provade ut en ny sadel och köpte en pad, direkt märktes det att han slutade bocka och var grymt snäll. Vi har tränat och tränat, han har fått fint hull och börjar få muskler, även om det inte är så lätt eftersom han är "ganska gammal" (jag tycker att 17 år är ganska ungt). Vi har under sommaren tränat både hoppning och dressyr, vi har även startat en Clear Round i två höjder och fått en rosett.

Skriv gärna frågor om ni undrar eller vill fråga något :D

Massa bilder finns, från första gången jag såg honom samt från nu.

Finns även bilder från förra ägaren och hennes stall (;

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Carina-J
0

Men hade inte Andy Almbube i stammen?  Inte för att jag vill göra dig ledsen på något vis, men i så fall är han inte "100 % renrasig" utan har arabblod i sig.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

CaptainBunchie
0

#1 - Haha, oj. Tänkte inte på att han har något över 1% arab i sig. Mitt fel där.

_

BrittaD
0

Skall man vara helt exakt så har han 1,954 % arab - 1,563 från pappan Almbube och 0,391 från mamman Steffi - så hade han registrerats idag hade han registrerats som en edelbluthaflinger Glad

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

CaptainBunchie
0

haha, får man fråga vad en edelbluhaflinger är ?

_

BrittaD
0

En edelbluthaflinger är en "haflinger" med mellan 1,564 och 25 % arabinblandning.

Det är en ny ras som skapades i Tyskland 2004 och har en avelsförening även i Sverige sedan 2008.

haflingerforum.nu

BrittaD
0
"# 3"

"Någon" ifrågasatte mitt sätt att räkna ut Andys arabprocentandel och påstod att den bara var hälften av det jag skrivit, nämligen 0,977 och inte 1,954.

För att visa hur man räknar måste man titta på Andys stamtavla i Blå Basen. Där syns att Almbube har 3,25 % ox och han ger då hälften av detta dvs 1,563 % till sin avkomma (Andy) Steffis procet är inte ifylld i Blå Basen. Där får man gå bakåt till Steffis farfar Stachus som har 3,25 %. Det ger 1,563 till Steffis far Stecher och 0,782 till henne själv och 0,391 till Andy.

Så nog har jag räknat rätt Glad

Det år tyvärr inte längre att kopiera av hela stamtavlan ur Blå Basen, därför allt detta skrivande.

haflingerforum.nu

Tyrolare
0

"Någon" har nog missat något under mattelektionen!Glad Hoppas att "Någon" inte är en "myndighetsperson" för då är det illa för de haflingerpållar som är beroende av % för att vara eller ikke vara haflinger.Flört Enligt min räknesticka så står det 1-0 till Britta D…..Glad

BrittaD
0

Fattas bara annat, klart att jag kan räkna - har flera år som lärare i matematik i mitt digra CV (jag är ju rätt gammal så då blir ens CV digert).

"Någon" var nog bara någon som inte ville visa sig - "några" låtsas ju som om dom inte besöker denna sajt eller läser min tidning … Skäms

haflingerforum.nu

Tyrolare
0

Gammal mattelärare……….. minsann, trodde du var svensklärare eller "grävande journalist".Flört

Så du har också "span" på digOskyldig