Sommarpremieringar 2010
Idag var vi på premiering i Österbybruk, på det fantastiskt vackra och anrika herrgårdsområdet.
Dagen började med två treåriga haflingerston:
ELDFUXENS FLICKA e. Eldfuxens Wacker 11 u. Fira 470 e. Antinor BZ200X. 9-9-8-8-8=42 poäng, diplom och GI
HELGAKLINTENS MALVA e. Wilco 26 u. Miranda 433 e. Alphaville 8. 8-8-7-8-7=38 poäng, klass I och G
Jag bifogar en bild där båda stona syns.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

En bild till på mitt vackra lilla diplomsto! 
/ Stolt matte

Åh gud vad roligt! Grattis till dig och ditt fina diplomsto 
Grattis till en mycket fin pålla!
Wacker tycks förärva sig bra. Tycker han får bara diplomston?
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Lovildas poängrad skall ju vara
8-8-8-8-7=39 poäng
och inget annat
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#4 Så bra att priset kom till användning.
Jättekul att få se lite haflinger från årets premieringar. Och så fina dom är…
På Rismåla 22 juli visades 3 åriga
liz.339/T Wellenbrecher dottern
SALLINA - 9-8-8-8-7 = 40poäng Diplom G1
Mankhöjd 149 skena 21cm
SUPER STOLT "FARMOR"!

Grattis FARMOR 
från
lika stolt MORMOR 
haflingerforum.nu
Svenljunga är ett härligt ställe att besöka i sommarpremieringstider. Varje år ordnas här premieringar i dagarna fem och en hel dag är vikt för enbart treåriga ston.
Idag öste regnet ner, då det var dags för treåringarna.
Fem haflinger var på plats. Det blev ett diplom och alla i ringen fick klass I.
Resultat:
1 Toronta e 319/T Skorpion u 13724/T Tamara. 8-9-7-8-8=40. DPL och GI
2. Frida e Albano II-D 28 u Figlia 523. 39 poäng. Kl I och G
3. Maxima 32-07-1260 e. liz 220/T Morgenrot u 17824/T Mollie-Maike. 8-7-8-8-8=39. Kl I och G.
4. Minnea e. Albano II-D 28 u Meran 32-97-0608. 38 poäng. Kl I och G
5. Venida e liz. 183/T Aghai u 16711/T Visa. 38 poäng. Kl I och G
Jag har inte detaljresultat på tvåan, fyran och femman. De kommer liksom några foton
- ha bara tålamod!
GRATTIS till fem fina ston!
haflingerforum.nu
Grattis alla! Ingen nämnd och ingen glömd.
Någon som vet om det visas haflinger i Rättvik 8/8? Eller annars, hur tar man reda på det?
# 11 Ja, Svenljunga är också mitt favoritställe vad gäller sommarpremiering.
Men framför allt gillar jag dommaren Morgan Johnsson!
Han kan, enligt min mening RASEN haflinger och framför allt kan han tyrolerhaflinger och därmed skillnade och likheten mellan 32 och 47!
Han gick med och av STHs styrelse inbjuden gäst-dommare, vid STHs (raskod 47)kåring/avelsvärdering vid Huseby Bruk i mars, tillsammans med de två oficiella dommarna från WHV, Johannes Schweisgut och Inge Nobel.
Nu dömmer han och står för avelsvärdering i raskod 32 bla i Svenljunga men även på många andra platser också!
En ytterst kompetent och respekterad dommare allt enligt min mening och så är han rasdommare i Sverige för tyrolerhaflinger!

Vilka fina resultat! 
Jag kan bara instämma att Morgan är riktigt bra. Jag är så glad att han är premieringsförrättare i Göteborg och Bohus 
#14 Det är jag också
(Otillåten reklam, borttaget)
Men även din Havanna är ju med i tjocka Winterstein-släkten…….
Lycka till!!
# 12
Nej, det ser inte ut att komma några haflinger till Rättvik i år.
Kolla själv för säkerhets skull!
Man går in på SHs hemsida www.svehast.se. På förstasidan under rubriken Sommarpremieringar 2010 klickar man på sista raden, sista ordet här
Då kommer man till anmälan och klickar åter på här
går vidare och klickar på Rättvik
Då får man en lista på ett 50-tal hästar - men jag ser ingen haflinger 
haflingerforum.nu
#16 Tack!
Tyckte väl jag också, att det var lite konstigt om man inte skulle kunna hitta anmälda hästar på SHs hemsida. Och vad jag har letat! Till sist gav jag upp…
Kan inte påstå att SHs sida är pedagogiskt upplagd, men nu vet jag, tack vare dig, var de "gömmer" informationen!
Nu har jag fått litet mer info från Svenljunga.
2. Frida e Albano II-D 28 u Figlia 523. 8-8-7-8-8= 39 poäng. Kl I och G
4. Minnea e. Albano II-D 28 u Meran 32-97-0608. 8-7-7-9-7=38 poäng. Kl I och G
haflingerforum.nu

# 15 Tack 
Det stämmer bra! Ett treårigt sto efter Wellenbrecher ska visas i Henån. Merel heter hon. Jag ska dit och fota så jag lovar vara snabb med resultat
Även ett treårssto efter Morgenrot ska visas i Henån.
Tack snälla!! Ser framemot resultat

Hej på er!
Nyss hemkommen från en solig dag på henån med mycket fina hästar!
Reslutat i korthet:
Anca e: Morgenrot , 37 p.
Merel e: Wellenbrecher , 40 p och diplom.
Nimbus e: Nachtmann , 38 p.
Amadeus: 37 p.
Bilder kommer :)
Väntar spänt på bilder. Skynda dig!
Som sagt:
**
Grattis dubbel-FARMOR** 

från
en fortfarande lika stolt MORMOR 
haflingerforum.nu
Tack! #23 och #25
Väntar med spänning på bilder!
I alla fall så är jag en stolt FARMOR och gratulerar ägaren och även SHF till ett fint avelsto!

#26 Wellenbrecher verkar lämna mycket fina avkommor!
Här kommer lite siffror:
Merel: 8-8-8-9-7
Anca: 8-7-7-8-7
Nimbus: 7-7-8-8-8
Bilder kommer snarast, jag lovar :) MEN, först måste jag ut och STORTVÄTTA min skrutt som går här utanför huset och ser allmänt sketen ut ;)

#28 Tack! Har inte sett henne sedan hon som liten fölis "landade" hos Arvidsson i 2007! Då hämtade vi våra Sorpion och Morgenrot döttrar samtidigt som Merel och Anca. Kul att se båda töserna igen på bild!
Tack för det ……….. väntar med spänning på om det blir en Wellenbrecherdotter som kapar "Bouhushästen- titlen" i år!!
Lycka till!
# 27 - 30
Tack, Poison-Heart!
Du är verklige jättebussig
som ger oss info, foton och din tid
nu när du själv förbereder din Havanna för premiering!
Lycka till idag!
haflingerforum.nu
Poison-Heart, tusen tack för att du gjorde dig tid att skicka in bilder och resultat!
Inte visste jag att du förberedde för att premiera din egen Havanna i dag. Jag skäms…
I varje fall önskar jag dig och Havanna ett stort lycka till på premieringen, och hoppas på att vi senare får se lite resultat och bilder ifrån den stora dagen!

Ingen fara
Jag tycker ju sånt här är så himla roligt!
Tyvärr så dök inte Merel upp på bohushästen idag! Jättetråkigt! Hade sett fram emot en haflinger bland nordsvenskar, ardenner och welshar!

Havanna fick 39 poäng idag! 8-9-8-7-7. Trots att vi tränat mycket på gångarterna så satt dom inte där dom skulle i slutändan :( Havanna blir så lustig när man åker iväg med henne! Först jättepigg, men snart lägger det sig och övergår i lite mer försynt tillstånd och ville INTE skritta speciellt energiskt. Ännu mer träning väntas, men Morgan sa att vi ska komma tillbaka nästa år efter att ha fått lite mer action i skritten. Så nu ska här tränas inför den dagen genom att åka iväg mer och träna :) Gångerterna kan man alltid fixa till lite så jag är väldigt nöjd med bedömningen!
Morgan sa att Havanna var en bra märr med fin Österrikisk stam. Däremot tror jag han svamlade när han sa att hon var import!
Omdöme: Rastypiskt feminin,vackert huvud, bra sida, bra bog, bra bål, välformad hals. Oengegagerad skritt och lätt markbunden bak i traven.

Grattis Poison-heart! Det var ju ett jättefint omdöme på ett tvåårssto! Att få en sån rekommendatuion till nästa år är inte illa. Hurra! 
#35 Det tror jag också……. att han svamlade altså!
Hoppas han får se henne redan till våren.
VA??…….. så synd att Merel inte kom, var hon anmälde eller……….?
Nåja, Österrike/Tyrol och W-linjen blev representerad av Havanna då!
Grattis så många gånger.

Tack #36 och 37 
Jag vill gääärna åka med Havanna på kåringen! Skulle vara så himla skoj!
#38 Det tycker jag med………. så ses vi till kåringen 2011 och denna gång blir det i en helg! STH delar helg med DTH som fått slå ihop deras två kåringar!
Tycker också att det ska bli himla kul att få träffa Havanna och dig också!
Närmre detaljer kommer efter Fölauktionen i september då vi har haft planeringsmötet på Fohlenhof. Så en gång i november (efter STHs årsmöte) släpper vi datum och plats för 2011 års kåring.
MEN jag skall nog påminna dig…………
Lägger en bild med domarpanelet och deras STH hjälpare från kåringen 2010. Det lär nog bli samma gäng 2011.
Ännu fler gratts till La Havanna
- så jätteduktigt av dig att klara detta med vänsterarmen alldeles nyligen i gips.
Och personligen tycker jag att en hög poäng just på huvud-hals-bål-kors ar det allra bästa. Då är det en snyg häst 
haflingerforum.nu

# 39 Ja vad spännande! Kommer kåringen vara i Grännatrakten?
#40 Tack så jättemycket! Ja, det är lite friskt vågat att hålla på med den stackars armen! Tror dock att benbitarna som var lösa börjar växa fast =) Skam den som ger sig!
Det roliga är att jag har spekulerat i det här med just huvud hals och bål, som jag vet är en av Havannas satrka sidor och tänkt att hon nog ska kunna få en 9a någon gång
Under den där trassliga manen döljer sig en rätt hyfsad hals faktiskt!
Instämmer med #40 Höga poäng på huvud-hals-bål och kors visar hästens korrekthet och en bra skritt och trav (rörelse) beror ju på om hästen har potential till att röra sig korrekt.
Det blir knappast i Grännatrakten eftersom ordförande bor i det området och det kan missuppfattas som "eget intresse"
något jag vet att styrelsen är väldigt nog med att undgå.
Elaka tungor är fruktansvärda på att skada positiva arrangemang.
Håll koll på information runt slutet av november…………
Grattis Poison-heart! Den poängraden bådar verkligen gott för framtiden!
Men är du ute och visar häst med ena armen i bandage?
Det är ju svårt nog med två friska armar. Strongt!
Hej Hej allihopa 
Jag kastar in lite bilder från den ända haflinger som visades på Kvinnerstas premiering i år den 4/9.
1-åriga Nygårds Nanghial e: Nachtmann u: Shoshone ue: Harras
Poängen 8-8-8-8-7 39p Klass 1 Med kritiken: God rastyp, BRA KÖNSPRÄGEL
Vackert huvud, välansatt hals, något matt rygg, brett kors, ngt kort.
Korrekt fram, något hjulig bak. Taktmässig skritt. Kort, lätt trav med bra has-arbete.
Jag är helnöjd med dagen och Nanghials "självlastning" både dit och hem men den där traven som bara blev jogg kommer jag gräma mej över ända tills nästa premiering 
Annars så reste han sej nog under 10 ggr iaf =) Varav en då han trasslade in sej i repet. Men han var aldrig ute efter att skada mej :) Bara jädrit hingstig när ett sto gick förbi..
Som ni ser på bilden så fick jag oxå pris för att jag var under 25 och visade häst!
Grattis Shoshone till den fina poängraden!
Fin liten kille du har…
Så kan jag presentera ett till diplomsto från årets sommarpremieringar
Det är en tyskfödd dam som heter
Mara
e. Arcos-C BZ19755 u. Modena DE42222006960
Jag har fått ägarens/fotografens tillstånd att publicera hans foto av mara här och nu.
haflingerforum.nu
Jag kanske skull tala om poängen också 
9-8-7-8-8 = 40 poäng
haflingerforum.nu
Vad menas med raskod 32 och 47?
Raskod 32 tillhör Svenska Haflingerföreningens (SHF) haflinger.
Raskod 47 tillhör Svensk Tyroler-Haflingeravel (STH).
Om du går in på http://sth.deepblue-studios.com/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=55 så kan du läsa om vilka haflinger STH registrerar.