SHs och SHFs roller i framtiden?
Nya föreskrifter ska tydligen börja gälla 1/1 2011. Stamboksförande förening och Avelsorganisation (SH) kommer bara att bestå av en organisation, kallad Avelsförening, fr o m detta datum.
Någon som vet hur detta kommer att påverka SHF och SH?
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Ingen som hört/vet något? Det är ju just inte mer än ett halvår dit…
Min främsta undran är om det kommer att påverka registraturen i någon grad?
I senaste numret av Hästen kan man läsa att samtliga rasavelsföreningar ska fungera som avelsorganisationer fr o m 1 januari 2011. Det är således väldigt bråttom för avelsföreningarna att förändra sin organisationsform.
Den nya definitionen på en avelsorganisation är en organisation eller förening som för eller upprättar stambok för en eller flera raser av hästdjur eller ett register över hästdjur.
Varje avelsorganisation kommer att vara en myndighetsutövare och därför ställs även krav på att de agerar enligt förvaltningslagen. (Här en länk till wikipedias lättförståeliga information om lagen: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rvaltningslagen_(Sverige
Lagen innebär bl a att rasföreningarna/organisationerna ska vara tillgängliga för medlemmarna och hästägarna. Ett grundläggande krav är att vara tillgänglig per telefon minst två timmar/dag varje helgfri vardag. Medlemmar och hästägare ska också kunna nå en person med kompetens för rasen, via telefon. Inkomna brev, mail och fax ska diarieföras och föreningen/organisationen ska svara på förfrågningar inom rimlig tid.
Ett hästpass får inte ta längre tid att fastställa än 45 dagar.
Det blir således stora krav på våra rasföreningar framöver…
Det blir tufft för SHF och STH att klara de nya föreskrifterna som träder i kraft 1/1 2011. Kriterierna för att få kalla sig avelsorganisation är hårda. Ett av de många kraven är att antalet betäckta ston ska vara minst 100 och medlemsantalet ska vara minst cirka 200. Redan där faller både STH och SHF.
Alternativen då är att inte söka som avelsorganisation utan låta "nya SH" söka som avelsorganisation för rasen i stället. "Nya SH" sköter allt, men kan delegera vissa delar till rasföreningen. Det blir väl föreningstidningen det, antar jag.
En mycket stor och betydelsefull uppgift alltså, som föreningen kan få fortsatt förtroende att sköta!
Ett annat alternativ är att välja att samarbeta med en avelsorganisation i ett annat land som är godkänt för rasen. Då kan den utländska avelsorganisationen avtala med "nya SH" om att hästarna ska kunna innefattas i den gemensamma databasen för att få tillträde till "nya SHs" arrangemang.
Min personliga åsikt är att detta alternativ är det bästa för rasen under nuvarande omständigheter.
Eller annars finns ytterligare ett alternativ: att samarbeta med någon annan avelsorganisation inom "nya SH".
Vilka rasföreningar skulle då SHF och STH samarbeta med?
Varandra? Men inte ens SHF och STH ihop, klarar kraven.
Det blir väl dödsstöten för haflingern i Sverige om "nya SH" blir avelsorganisation för någon, eller bägge, haflingerföreningarna. Felregistreringarna blir en regel, icke ett undantag.
Uppgifterna om kraven, och alternativen, har jag läst i senaste numret av Ridsport om någon skulle undra…
Enligt senaste numret av Haflingerforum.nu så blir varken SHF eller STH egna avelsorganisationer.
SHFs styrelse har valt att låta "nya SH" bli avelsorganisation för SHFs haflinger.
STHs styrelse har valt ett annat alternativ, nämligen att samarbeta med en avelsorganisation i ett annat land som är godkänt för rasen.
Man får väl hoppas för SHFs haflingers bästa att "nya SH" är bättre på registreringar än "gamla SH".
Någon som vet skillnaden mellan "nya SH" och "gamla SH"? Misstänker själv att den är obetydlig, eller rent av obefintlig…
#4 Ett förtydligande vad gäller STHs val. (godkändes vid föreningens årsmöte 6 november)
STH väljer att fasthålla sin tillknytning till sitt moderland Österrike(altså inte bara "i ett annat land som är godkänd för rasen" vilket det står i texten ovan). STH väljer alternativ 3 vilket inte skapar några större förändringar i föreningens arbete.
STH förblir en del av Haflinger Pferdzuchtverband Tirol (HPT) avelsområde och behåller därmed HPT som avelsorganisation med allt vad det innebär.
Registrator/STH
Tyrolare skriver:
STH väljer alternativ 3 vilket inte skapar några större förändringar i föreningens arbete.
Rätta mig om jag har fel - men jag trodde alternativ 3 innebar att allt samröre med SH upphör. Dvs för STH:s del att haflinger inte längre kan registreras i Sverige med raskod 47.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Jag tror i och för sig att vi alla får vänta och se på hur "livet utanför SH" kommer att påverka de avelsföreningarna som väljer alternativ 3. Vi lär nog se en del nya grupperingar utanför "nya SH" men hur det vet väl ingen ännu.
allt "samröre" med SH behöver ju inte upphöra bara för att man väljer alternativ 3, det går ju att köpa tjänster!
Enligt den info jag har…… kan vara fel…… så tilldelas en avelsförenings raskod av SH på SJVs uppdrag! Så då spelar det ingen roll om man är 1-2 eller 3 bara SJV godkänner föreningens PoR så får man en svensk raskod/databas nummer.
För säkerhets skull…….
Skriver som privat person.
Det är nog så …
att det enda vi vet är att vi inte vet varken hur livet utanför SH eller i SH under SHs beskydd kommer att utveckla sig.
När det gäller raskoderna och hur de tilldelas föreningarna så har det i alla fall inte varit tidigare (då menar jag före 2007/8) så som du beskriver det. Det var UELN-numren som SJV delade ut åt föreningarna 2009, inte raskoderna. Men eftersom jag inte vet hur det är nu och hur det blir nästa år så väntar jag och ser.
En sak är säker - det blir iaf ett spännande nytt år 2011 
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#9… Har varit i kontakt med SJV och kan upplysa att raskod 47 även i framtiden kommer att användas av STH vid registrering av svenska haflinger med tyrolerstam.
#5 …"STH väljer alternativ nr 3 vilket inte skapar några större förändring i föreningens arbete" Det är korrekt och raskoden är enligt SJV ett "arbetsnummer" som STH behåller om de önskar det.
Rättelse #6… för STH:s del kan svenska haflinger visst registreras i Sverige med raskod 47 också efter 1/1 2011.
Enligt SJV är det endast STH och HPT som kan välja bort raskod 47 men ingen kan neka fortsatt registrering i raskod 47 i Sverige så länge moderförbundet godkänner det, vilket de har gjort!
Håller med 2011 blir ett spännande år!
Registrator/STH
Hoppas att detta svaret lugnar en del i alla fall för raskod 47. Är det något oklart eller vad som helst, tveka inte kontakta mig eller styrelsen i STH… vi är till för just dig med funderingar runt tyrolerhaflinger/raskod 47!
se STH hemsida.