Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterhästvårdsjukdomar
Läst 1591 ggr
Shoshone
0

Maskar och bajs!

Känner mej osäker på några grejer så jag kastar ut en fråga..

Jag ska hämta hem en 6 mån gammal shettis hingst på fredag som aldrig har blivit avmaskad som jag tänkte maska av först när han kommit hit.

MEN.. det tar ju några dagar innan det verkar.. och dom bajshögarna han lägger innan dess, kommer dom smitta mina andra hästar? Kan äggen/maskarna ligga i dvala i minusgrader?

Så till en fråga till! Min 1½ åring ÄTER bajs ibland har jag sett!Skrikandes Så då undrar jag ju förstås om han får mask av att äta nykomlingens bajs? och då undrar jag om de har brist på något om de äter bajs? Jag kan inte förstå vad isf för han får allt.. salt, mineral, protein.. Jag har en kompis som har ett 6 månaders föl som oxå äter bajs så det verkar inte vara ovanligt.

Tacksam för svar :)

Carina-J
0

Fick ett mail från Vidilab för några dagar sedan där de tog upp frågan om det går att kolla maskförekomst även på vintern. Det gör det tydligen, men det är lite svårare att använda provsvaren om det visar sig att hästen bär på smitta.
Rent generellt, säger de på Vidilab, att det går bra att provta för att kolla smitta av spolmask, springmask och bandmask så här års. Och att göra uppföljning av fölen för att veta om man behöver avmaska mot spolmask är högaktuellt nu i januari.
När det gäller blodmaskar tycker Vidilab att det är lika så bra att vänta till våren om hästen inte har kliniska symtom på parasiter.

Om du skickar in träckprov till något av labben, så får du svar på bara någon dag via mail. Våra distriktare är väldigt noga med att vi provtar på hästarna först, de skriver inte ut maskmedel hur som helst längre pga resistensrisken.
Equippo Lab har lågsäsongspriser just nu.
Pris för grundanalys under tiden 1 nov 2010 - 28 feb 2011:
1-2 hästar 179:-/häst
3-9 hästar 165:-/häst
10 hästar eller fler 150:-/häst

Det går bra att köpa hem nu när det är billigt, och skicka först i vår också, för er som är intresserade.

Din andra fråga om "skitätande" är intressant, vi har nämligen ett varmblod som för första gången någonsin förmodligen börjat nalla av sitt eget träck i boxen. Alternativt har vi råttor…Tungan ute Han är gammal, 22 år, får hösilage motsvarande 7 kilo hö inför natten, får även extra protein genom uppblötta lusernpellets + mineraler, vitaminer, och salt. Är i bra hull och gör mellan 5-7 högar under natten. Står inne 11 timmar/natt. Så inte tror jag han äter för att han svälter.Flört Pigg och fräsch för övrigt.
Jag är alltså också intresserad av vad träckätandet beror på. Vad fattas?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~