Valack står som hingst
Jag sökte på min medryttarhäst Wan på Blå Basen, och där står det att han är hingst, men han är en valack! 
Vad kan det bero på?
De allra flesta hästar registreras ju numer som föl, och då är hingtarna fortfarande hingstar. Sedan antar jag att det är upp till ägarna, att uppdatera till registratorn, om man kastrerat. Och det blir nog allt som oftast bortglömt, tyvärr.
Ska väl i ärlighetens namn erkänna att vår haflingervalack fortfarande står kvar som hingst.
Vet inte hur man gör för att ändra detta, om man t ex måste ändra även i passet? Någon registrator här inne som kan svara?
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Jag har tittat lite på vilka valacker som står som hingstar i Blå Basen, och det verkar som om uppgifterna inte har förts över korrekt när SH förde över det gamla registret till Blå Basen. Jag minns ju inte hur alla var registrerade, men vissa VET jag att de har pass där det står "Kön: Valack" (exempelvis Knappekullas Waquero) men nu står de som hingstar.
Annars är det sant som Carina-J säger, att de flesta blivande valacker registreras som föl, och då är de hingstar. En del rapporterade in att de kastrerat sitt hingstföl, men många glömde det också. I både de pass som jag har utfärdat (utom de allra första) och i de pass som SH har utfärdat finns det plats att fylla i ev. kastration.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se