Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1721 ggr
Anneke
0

Haflinger choklad!

Titta på www.rigaranch.nl

Haflinger ston som mjölkas och det görs choklad och krämer mm!

/A

Carina-J
0

Intressant sida! Såg att stomjölken innehåller mycket energi, järn, vitaminer (A, B, B2, B6, B12, C och E), mineraler och spårämnen, bl a.

Däremot var de mer återhållsamma med att informera om vad alla föl tar vägen? I varje fall hittade jag ingen information om dem.
Ingen mjölk utan föl, så det måste väl bli en enorm överproduktion av föl antar jag, med tanke på att de har 80 ston för mjölkproduktion.
Vad blir fölen uppfödda på, om de nu får leva? Mjölken lär väl knappast  räcka till både föl och produktion, eller?

Visserligen kan ston producera mjölk under mycket lång tid bara de blir regelbundet urmjölkade, men jag har svårt att tro att det kan pågå under flera år, utan att de får föla igen? Någon som vet?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Eldfuxen
0

I mitten av 1990-talet läste jag på SLU, och gjorde då ett enskilt arbete om stomjölksproduktion. En del kan kanske ha ändrats sedan dess, men principen tror jag fortfarande är densamma.

De stomjölksproducenter jag känner till (en i Holland (minns ej namnet, men vi hade kontakt för några år sen) och två i Tyskland bedriver stomjälksproduktionen "vid sidan av" sin i övrigt fullt seriösa avelsverksamhet. Exempelvis hingsthållaren och uppfödaren Ulrich Böker i Westfalen har även stomjölksproduktion på sin gård, liksom det stora stuteriet Meura i Thüringen. Från Meura importerades många fina haflinger på 1990-talet (då hade de ännu inte börjat med stomjölksproduktionen vad jag vet, det gjordes nog efter det att Tyskland enats).

Fölen på en "stomjölksgård" föds upp som andra föl, de får gå med sina mammor, men när fölen uppnått 4 månaders ålder tas de ifrån mammorna ett par timmar då och då, och stona mjölkas i stället. Det blir inte så stora mängder åt gången, men stomjölk används ju inte riktigt som vi använder komjölk, det är en betydligt "exklusivare" produkt, så de behöver inte producera så mycket mjölk som en mjölkko för att det ska bli lönsamt.Jag kommer inte åt Meuras webbshop nu, men en titt på Bökers http://www.stutenmilchhof.de/pi828000887.htm?categoryId=0 visar att deras stomjölk kostar nästan 140 kronor per liter! Förvånad

På Meura börjar de mjölka stona när fölen är 2 månader, och de mjölkas till en början en gång per dag, vilket succesivt ökas så att stona till sist mjölkas tre gånger per dag. De påpekar att det är viktigt att inte mjölka ur allt, att fölens välbefinnande måste komma i första hand.

Stomjölk används både som "medicin" (det anses allmänt stärkande och användes mycket på sanatorier i f.d. Sovjetunionen (vet inte om det fortfarande använda lika mycket i nuvarande Ryssland, men det låter så på den holländska hemsidan - med reservation för att mina kunskaper i holländska är något begränsade Flört ). Jag tror att de tillverkar någon form av "naturläkemedel" av den också. Mjölken används också för tillverkning av kosmetiska produkter som tvål, schampo och hudkräm.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Carina-J
0

#2 Verkligen intressant! Och vad skönt det känns att det inte går ut över fölen.Glad

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Elshira
0

Borde det inte gå att fortsätta mjölka ut hästar på samma vis som kor, dvs att man bara fortsätter mjölka efter att fölet är avskiljt?

Bara en tanke alltså, men det låter helt klart intressant! Skrattande

Hakuna matata!