Haflinger iFokus

Haflinger

Etikett: allmänt
Läst 2822 ggr
Carina-J
0

"Reklambilder" på haflingers

Har sett att det förekommer lite edelblut och haflingerinslag i svenska hästtidningar. Jätteskoj!
I senaste numret av "Hästen" t ex, så tycker jag allt att det är haflingerhingsten Anger med kusk och groom på sidan 75.
Och på omslagsbilden på nyaste numret av "Hästmagazinet" så finns Bundeschampionhingsten och edelbluthaflingern Amor (7,81%ox) e. Almbube att beskåda.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Poison-heart
0

Ibland så Skrattande Pollux hästbokklubb har varit rätt flitiga. När jag för många år sedan var med så hade dom ofta bilder på haflinger. Har kvar pennfack och dyl. med haflingermotiv Kyss

Shoshone
0

Sånt gillar viSkrattande!!

Men jag blev lite besviken häromdan för det ända stället härikring som säljer tidningen hästen är stora Coop affären i Örebro och nu när jag var där så såg jag att de slutat med denGråter

Vart ska jag då köpa den?? Älskar den tidningen!!

Poison-heart
0

Ja den är skitsvår att få tag på här med! Har fått åka till Uddevalla o köpa den Obestämd Därför borde man bli prenumerant. Jag mejlade dom om priser osv men fick inget svar. Satan va anonyma dom ska vara!

BrittaD
0

#2 och #3

Man prenumererar på Hästen genom att sätta in 180 kr på

plusgiro 96 08 77 - 9

eller

bankgiro 793 . 4334

och tala om sitt namn o sin adress så klart Glad

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tyrolare
0

Snälla Carina……… edelblut är inte haflinger…………Glad

Carina-J
0

Hm, var skriver jag att edelbluthaflinger är haflinger?Obestämd

Tyrolare
0

Ingenstands…….. men du skriver "lite edelblut och haflinger inslag i svenska hästtidningar. Jätte skoj!" och  jag missförstod väl dig!Förvånad ursäkta!

Det kunde altså lika gärna stå "lite ardenner och haflinger inslag i svenska hästtidningar. Jätte skoj!".

Carina-J
0

Precis, men ändå inte.
Edelbluthaflingern  har trots allt 75 - 98,436 % haflingerblod i sig. Det har inte ardennern.
Och edelbluthaflingern går att avla på (med haflinger) så att avkomman blir haflinger, även om det i vissa fall kan ta några generationer. Det går inte med ardennern.

Tror knappast heller att det finns någon som ärligt kan säga att de kan se skillnad på en haflinger och en edelblut.
Däremot kan de flesta av oss se skillnad på en ardenner och en haflinger.

Jag hoppas i varje fall att de allra flesta förstod tankegången med mitt första inlägg.Flört

Tyrolare
0

Jag förstod nog även din tankegång MEN……. det är viktigt att inte blanda ihop begreppen.

Nu vet jag inte hur mycket du har varit involverad i HNS-FRASA projektet eller arbetet med "det nya SH" men när man även i dessa hästsammanhag möts av….. ja, ja inom haflingerrasen finns det ju TRE avelsföreningar osv då är det i mina ögon och för vår älskade haflingerras framtids skull viktigt att poängtera var gränsen går! För utomstående är det ganska förvirrande.

Edelbluthaflinger är INTE haflinger!

Håller fullständigt med dig, det är omöjligt att se skillnade men ännu viktigare att vi som arbetar med haflinger håller isär begreppen!

Personligen så tycker jag det är beundransvärt att några inbitna haflingermänniskor bildat en rasförening för just edelblut i vårt land.

Jag hoppas att det allra flesta förstår varför jag valt att kommentera ditt inlägg.Flört

Carina-J
0

Om haflingern ska ha någon framtid i Sverige, får vi nog svälja vår stolthet och hellre åka snålskjuts på alla "reklambilder" som tycks föreställa haflingerhästar. I varje fall så länge det är så illa ställt med "äkta" haflingerreklam, två haflingerföreningar till trots.

Bilden var hur fin som helst, en urläcker hingst, på pricken lik en haflinger, (inte konstigt alls med så mycket haflingerinslag) galopperande i snön med en glad ryttarinna på. Måste väl vara fin reklam även för haflingern, då ändå ingen ser skillnaden.
Inte ens den som tagit bilden visste att det inte var en haflinger. Och vi kan knappast begära att man ska sätta stämpel i pannan på alla edelblutare, eller att alla fotografer först ska begära att få se passen.

Hoppas våra två avelsföreningar tar åt sig åt din kritik. Att inte folk vet skillnad på edelblut-, tyroler- och vanlig haflinger beror ju till syvende och sist på den information folk får från dessa. Eller hur?

Tyrolare
0

Tja, så kan man ju också se på det hela………. ganska behagligt att "åka snålskjuts" Flört

Tyrolare
0

Kan du precisera vad du menar med den sista meningen "Att inte folk vet skillnaden på edelblut-, tyroler,- och vanlig haflinger beror ju till syvende och sist på den information folk får från dessa"?

Information kräver också en aktiv sökare…………eller hur?

GladKan lungt säga att jag ofta får frågor från intresserad. För det mesta är det personer, vilka hämtat sin information från olika forum och internetsajter, därför är allt inte korrekt eller fullständigt. Flört 

Det är inte småsaker som kommer fram vid sådana samtal! Tyst

Söker man information är det att rekommendera direkt kontakt med avelsföreningen, lita INTE på andrahands information!

Det är ett intressant ämne vi har gång iFlört och vi kan nog skriva mycket om detta, eller hur?

Carina-J
0

Information ska komma ut utan att folk ska få lov att jaga den. Det finns många stora branschtidningar att tillgå. Det är väl den stora allmänheten som ska informeras och inte bara en liten klick? Tänk om Jordbruksverket skulle resonera så, att "de får väl höra av sig om de vill få information…"
Att bara sitta på sofflocket och vänta på att folk ska höra av sig, är därför inte särskilt smart. Då ska man inte heller gnälla om folk inte vet, för då vill man ju uppenbarligen ha det så.

Fast jag börjar förstå nu, varför haflingern har börjat dala i popularitet. Och inte beror det på hästen…

Tyrolare
0

Naturligtvis menar jag inte att det endast och alena är egen sökt information som gäller, så naiv är jag trots allt inte CarinaGlad

MEN internet är en enorm källa till information just för "den stora allmänheten" då det är gratis att hämta information därifrån.
Sedan är det naturligt att vända sig direkt till en avelsförening för ytterligare information.

Precis som man söker på SJVs hemsida och sedan vänder sig till någon på SJV. Viktig information lägger även SJV på sin hemsida ( och i de stora branschtidningar) sedan förväntas det att den enskilde håller sig uppdaterad.

Inte alla har råd till de dyra branschtidningarana altså blir det via nätet och en personlig kostnadsfri kväll per telefonen  eller mail med en föreningsrepresentant (som offrar livet på sofflocket)!Skrattande

Visst branschtidningarna är en viktig del och bör naturligtvis användas också i arbetet på att föra ut rasen. En fin artikel/repotage med bilder är alltid bra reklam. Tidningen Hästen är även ett bra exempel som upplåter spalter för varje avelsförening. Sen får vi väl inte glömma bort haflingerforum.nu även om det endast är en "liten klick fanatiker" som berörs. Brukar göra reklam för denSkäms

Lite väl "grovt"Glad att påstå att de som lägger energi och kraft i föreningarna sitter på "sofflocket",Glad men du är förlåten!! Jag vet hur det jobbas och bara lugn……. det kommer även spännande saker i branschtidningarna till vårenFlört 

OM dom vill ta emot det…… för det är minsann ingen rättighet att få en artikel/reportage i en branschtidning inte!!!

Vi kan nog enas om att problemet inom rasen inte beror på hästen inte……..Flört 

Jag tror i alla fall på framtiden och att en "liten klick" kan växa sig större med gemensamma och positiva krafter för vår älskade haflingerras. Se bara på den nystartade och aktiva "Haflingergruppen", super bra!! Väntar på någon artikel i Ridsport så småningom vet att det är grejer på G, duktiga och aktiva tjejer………Jätteskoj!

Anneke
0

Jag gjorde "reklam" på Vreta gymnasiet igår :) Dressyr clear round.

http://picasaweb.google.com/hastsportfoto/VretasClearroundDressyr29111?feat=embedwebsite#5567691127605921122

Blev en bra bild tycker jag.

/A

Carina-J
0

Wow, snyggt!
Vad heter haflingern?

BrittaD
0

Hercules?Skrattande

haflingerforum.nu

Eldfuxen
0

Du menar Hector, BrittaD, det vet jag! Skrattande

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

BrittaD
0

Alldeles riktigt Skäms

Hector e. Harras 10 u Nicki 315 -

få se vad Anneke säger Förvånad

haflingerforum.nu

Tyrolare
0

#15 Vad fin han är! Hans pappa var också en bra "reklam Haflinger" i många år om det altså är "Hector"…….

Måste bara fråga "Vreta gymnasiet" ligger det vid Linköping?

Glad

Anneke
0

HeKtor e.Harras u.Fabiola eu Stromboli

Vi var på dressyr cr. utan för Linköping. Gymnasieelever som hade projekt arbete, clear round dressyr med muntlig och skriftlig kritik och även några som tog kort.

Brukar åka på lite clear rounder, tycker om att "tävla mot mig själv" och bli peppad att träna mer..

//A

Shoshone
0

Jepp! Det ligger vid Linköping =) Där har jag gått! På KY-skog ;)

Tyrolare
0

Kul! Orsaken till min fråga var att flera av eleverna brukade vara på Stenholmen, islandsstuteriet under utbildingen. Tänkte att det kanske var någon som hanterat våra haflinger då de stod på Stenholmen förra året i betäckningsäsongen. Kul sammanträffande i så fall!Glad

Carina-J
0

Ett förtydligande.
Det jag skrev i #8 om att  edelbluthaflingern går att avla på (med haflinger) så att avkomman blir haflinger, gäller förstås bara i teorin. Både mamman och pappan måste vara registrerade haflinger för att avkomman ska kunna registreras som haflinger.

En registrerad haflinger och en avkomma till en edelblutare kan alltså ha samma procentandel arab och haflinger i sig. Men medan det ena är en äkta haflinger, så är avkomman till edelblutaren varken det ena eller det andra. Låter det krångligt? Nähä..Cool

Shoshone
0

HaHaSkrattande!

Ja vi haflingerfolk ska då alltid vara värstFlörtTungan ute