Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1340 ggr
Glansia
2011-02-03 09:16
0

Vilket bett?

Vilka bett använder ni när ni kör era haflinger. Jag använder vanligt tvådelat tränsbett, men funderar på att prova något annat. Vilket rekomenderar ni? Och förklara gärna varför ett bett är bättre än något annat.

Carina-J
2011-02-04 12:20
0

Jag som inte kör, kan tyvärr inte ge några tips, men hoppas du får hjälp av någon annan här inne.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Glansia
2011-02-04 14:54
0

Ok, vilka bett använder ni när ni rider?

Shoshone
2011-02-04 15:15
0

Jag började att köra med ett vanligt rakt bett för att de hade det på hästarna på min utbildning men min häst gick bara emot det och vart irriterad.

Det ser väldigt obekvämt ut oxå eftersom det inte följer munnen/tungan nått utan bara ligger i vägen och trycker typ..

Min unghäst gillade det inte heller, men jag hade det i början för att han inte skulle stoppa tungan över.

Nu kör jag på 2-delat igen, som du och rider på 3-delat.

Känner oxå att jag skulle vilja köra med nå annat men vet inte vadFoten i munnen

Hon e ju så känslig i munnen när det väl kommer till kritan så nån hävstång av nå slag vill jag inte använda..

Jag köpte ett western träns åt henne en gång med westerntyglar som jag använde nått år men jag satte aldrig ner tyglarna i öglorna utan hade de uppe vid bettet så det blev väl som ett vanligt ändå..

Man ska väl tänka på att försöka ha fasta ringar eftersom det kan nypa o klia med rörliga.

Mitt sto stannar alltid och kliar munngipan emot benet, vicket bett jag än har.. Jag lurade henne en gång och red i grimma men hon låtsades att bettet kliade iaf en gång men den gick jag inte på!Flört

Carina-J
2011-02-04 21:13
0

Jag använder ett tredelat bett som har en kula i mitten. Tycker det fungerar bra på de flesta hästar. Rider också alltid utan nosgrimma på tränset.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

MegN
2011-02-26 14:50
0

Jag har ridit med ett bettlöst sidepull, funkar ypperligt.

(Har även tömkört med samma träns, tänkte skaffa ett mer ordinärt träns med bett längre fram i kör-utbildningen, men vi kom aldrig dit - nu måste jag sälja mina båda haflinger…).