Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 1626 ggr
Carina-J
0

Bra avelsston..

säljs just nu ut på olika sajter, och till mycket bra priser dessutom. För dig som vill börja avla på haflinger är detta ett gyllene tillfälle!

Baksidan av det hela är förstås att duktiga avlare reduserar sin verksamhet rejält, en del lägger i princip av helt och hållet och sparar bara avelshingstarna. Detta är förstås jättetråkigt.Gråter

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
1

Vad är ett bra avelssto?

För att kallas avelssto (haflinger, alltså) måste väl dessa två krav vara uppfyllda: Stoet måste vara stambokfört och stoet måste ha fått åtminstone ett föl.

Jag kollade nyss några sajter med haflingerston till salu, som kallades avelsston, men som jag inte kallar avelsston. Jag blir snarast bedrövad över hur mycket hästförsäljare hittar på i sina annonser.

Tre exempel:

Ett 10-årigt, ej stambokfört sto, som aldrig haft föl presenteras så här: … Hon har inte haft föl men kan mycket väl användas som ett bra avelssto. … Dessutom har hon mycket fin härstamning där fadern sägs vara en känd haflinger från Tyskland, vilket inte heller är sant. Fadern är en svensk hingst som kom till Sverige som föl.

Ett 3-årigt sto, då givetvis inte heller stambokfört eller med föl tidigare, presenteras bl a som … en häst som troligen kommer göra sig bra på dressyr banorna men även som avelsto. Givetvis nämns inte heller i annonsen att stoet har 0,39 % ox.

Ett 11-årigt sto - diplom och stambokfört - där det sägs i annonsen att hon inte haft föl, aldrig betäckts, säljs till någon som har möjlighet "att använda henne i avel"

Nej, till skillnad från Carina-J förstår jag inte hur någon nybörjare i Haflingersverige skall kunna orientera sig i utbudet av saluhaflinger och hitta ett avelssto, än mindre kunna hitta ett bra avelssto.

PS innan Tyrolare protesterar - exemplen ovan gäller SHF-haflinger

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Nej inte vände jag mig till några nybörjare. Inga nybörjare kan överhuvudtaget köpa haflinger i dag. Man kan bli hur lurad som helst. Men det finns ju andra som redan har haflinger, och som vet hur snårigt det är, som kanske funderar på avel.

De haflinger du nämner har jag inte sett. Har varit in på seriösa avlares hemsidor. Okey, några av stona har inte haft föl, men har en mycket bra stam för avel i varje fall. Alla jag tittade på var premierade, på ett eller annat sätt, med fina poäng.

Annars håller jag med dig om definitionen av ett bra avelssto.

BrittaD
0

Jag definierade inte ett bra avelssto, jag definierade bara ett avelssto Glad

På ett bra avelssto ställer jag dessutom kravet på en bra stam men också kravet att hon skall ha visat upp bra avkommor. Riktigt bra avelsston bör ju vara åtminstone A-premierade, där har man ju en objektiv värdering av hennes avkommor och av stoet som avelssto. Nu har vi ju inte längre några fertila A-premierade haflingerston i Sverige, men nog vill jag att ett sto skall ha åtminstone ett par välmeriterade avkommor som bedömts vid minst tre års ålder och inte bara försäljarens omdöme att hon har haft fina föl, innan jag kallar henne ett bra avelssto.

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Mina tre exempel i #1# ovan var från tre olika sajter. Efter det gick jag in o kollade haflinger på blocket och där fanns ett 2-årigt sto lämpligt för avel …

haflingerforum.nu

Isflinga
0

Tror bestänt att det står blir TROLIGEN ett bra avels sto inte att hon kommer att bli det.

Sen hur säljaren väljer att upplysa eventuell köpare att hon har 0.39% främande blod är ju upp till säljaren huvudsaken är ju att han/hon gör det ELLER HUR ?

Eldfuxen
1

#5, BrittaD skriver ju precis det (inklusive "troligen") …

Själv stör jag mig på annonser där ston sägs vara diplomston, fast de inte är det. Det värsta exemplet var ett sto som utannonserades som "diplomsto" och "haflinger" fast hon varken var registrerad eller visad i Sverige. Hon hade dessutom mer än 1,563 % arab i stammen, så hon hade inte kunnat registreras, stambokföras eller få diplom som haflinger i Sverige …

Jag har även sett en annons på ett sto (haflinger) som sades ha "gått som avelssto i Danmark". Problemet var bara att hon aldrig hade haft något föl. Hon hade alltså gått i en hage, det var allt …

Men nu kom vi visst från ämnet litegrann! Glad

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

BrittaD
1

#5#

Jag har väldigt svårt att tro att säljaren upplyser en eventuell köpare om de 0,39 arabprocenten.

Detta sto är nämligen en av de haflinger som blivit felregistrerad av SHF/SH, och varken i hennes pass eller i Blå Basen syns arabprocenten.

haflingerforum.nu

Carina-J
0

#3 Jag är väl lite gammalmodigSkäms men använder fortfarande den femgradiga skalan i mitt tänk. Dåligt, mindre bra, bra, mycket bra, utmärkt. Ett mycket bra avelssto betyder då för mig ett A-premierat sto, ett utmärkt avelssto = elitsto.
Bra avelsston trodde jag att domarna hade tillräcklig kunskap om att ta ut på avelsvärderingarna genom höga poäng t ex. Annars, vad är det då för mening med avelsvärderingarna? Fast de kan ju ta fel de också. Stoet kan ju vara sterilt och då hjälper ju inga höga poäng ändå. Vet också ett shetlandssto som fick ynka 35 poäng men som tur var trodde ägaren på henne. Hon blev sedermera ett elitsto. Fick finfina föl med vilken hingst som helst. Så i det fallet kan man nog inte "skylla" alla de fina avkommorna enbart på hingsten.

Annars är det nog svårt att veta vad ett avelssto lämnar efter sig med bara några få avkommor i bagaget. Om de bara blir halvskapliga kan det ju även bero på hingsten, om stoet nu inte är av elitkvalité. Men med en utmärkt avelshingst så blir avkomman bra även om fölets moder är högst ordinär. Vad var det de sa förr? Något med att en avelshingst ska ge bättre avkommor än han själv, annars ska han inte gå som avelshingst?

#5 Lite utanför ämnet, men har inte SHF/SH blivit ålagda av länsstyrelsen att kalla in alla felaktiga pass och rätta till dem? Har inte detta blivit gjort?

Shoshone
0

Lite utanför ämnet, men har inte SHF/SH blivit ålagda av länsstyrelsen att kalla in alla felaktiga pass och rätta till dem? Har inte detta blivit gjort?

Mycket snack men lite verkstad, som vanligt..Cool

Sorry trådkapningen, skrev mest för att inte missa fortsättningen av denna intressanta trådSkrattande

Ja det är svårt det där med bra avelsston, har man för höga krav på vad de ska ha lämnat så kan de ju t.o.m ha hunnit bli för gamla att avla påTyst

Sen får man ju inte glömma att de ska vara bra mödrar oxå =) och inte slå ihjäl fölungen. Fast då kanske det heter; "Bra fölmärr" och inte "Fint avelssto" =)

Eldfuxen
0

#8 BrittaD är lite kräsen! Kyss

Visst kan domarna i de allra flesta fall plocka ut vilka ston som är bra och vilka som är mindre bra, även om det såklart alltid kan begås misstag. Även domare är ju människor! Jag vet förresten ett (haflinger)sto som fick 32 (!) poäng när hon stambokfördes. Hon belv sedermera mor till åtminstone två diplomston.

Sen är jag av den bestämda uppfattningen att man inte ska välja avelshästar enbart utefter vilka poäng de har fått. Dels finns det en massa egenskaper som vi inte poängbedömer, dels vill jag, när jag väljer ett sto för avel att hon ska ha en stark och förärvningssäker stam, där framförallt mödernet är av yttersta vikt! Sen ska hon såklart passa in i mitt redan existerande avelsprogram också … (Det där lät lite pompöst, med tanke på hur få ston jag har i avel just nu Skäms, men hon ska ändå passa in i "planen"). Vi är så otroligt poängfixerade i det här landet!

Avelsvärderingarna ser inte jag heller enbart som en "varudeklaration" av de hästar som visas, de är precis lika mycket till för att värdera föräldradjurens förärvning.

Det där med att en hingst ska ge bättre avkommor än han själv är, det är ju sant, men det tycker jag att stona ska göra också. Varför skilja mellan könen, liksom? Flört Hela det resonemanget går för övrigt att vända på, tycker jag. Fast jag gör ju "allt" tvärtom, eftersom jag väljer ston till hingsten och inte hingst till stoet. Skrattande

Så, för att återknyta lite till ursprungsinlägget, så säg att det idag finns 20 haflingerston till salu, varav flera stambokförda o.s.v. så är det ändå bara max ett eller två som jag skulle kunna tänka mig att använda i min avel. Observera att de ston som JAG "ratar" kan passa NÅGON ANNAN alldeles utmärkt.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

MegN
0

#6 Hur kan man kontrollera om ett sto är - eller inte är - ett diplomsto? Det sto som jag köpte i augusti (-10) kallades ju diplomsto, inte kontrollerade jag den saken så noga…

- Högaktuellt eftersom hon är till salu nu (måste sluta med hästar, varken tid eller kropp räcker till längre…).

Carina-J
1

Har läst dina tidigare inlägg om Wippe och om Riksutställningen 2001. Såg i Haflingerbladet att hon visades på Riksutställningen som 4-åring, med föl vid sidan. Hon fick 40 poäng där med raden 9-8-8-8-7= 40p och hennes drygt månadsgamla föl Wilmer e. Eldfuxens Wacker vann fölklassen med 8--7-7-8=38p.

Diplom kan ston endast få vid 3 års ålder. Och din Wippe fick faktiskt det som 3-åring, alltså inte vid 4 år. Och inte på Riksutställningen. Hon fick då 8-8-7-9-8=40p Vid millennieutställningen på Elmia kort därefter fick hon 8-9-7-9-8=41p av samma domare.

Du lurar alltså ingen om du kallar henne för diplomsto i salu-annonsen!

MegN
1

#12 Tack!! Det var ju en lättnad.

BrittaD
1

#11#

Det skall synas i Blå Basen om en häst fått diplom. Om du klickar på RESULTAT för den häst det gäller skall det stå där. Men Blå Basen är ju inte helt pålitlig när det gäller haflinger.

Annars finns ala haflingerdiplomston till och med 2003 förtecknade i Riksstambok över haflingerrasen i Sverige. Band 1. I Eldfuxens och min bok Haflingerrasen i Sverige listas diplomston för åren 2004 och 2005. Vilka som fick diplom 2006 finns i ett Haflingerblad från 2006 och därefter hittar du alla haflingerdiplom till och med 2010 i min tidskrift haflingerforum.nu.

haflingerforum.nu