Haflinger iFokus

Haflinger

Etikett: avel
Läst 1679 ggr
Eldfuxen
0

Hur tänker ni när ni väljer avelshästar?

Vi kom ju ifrån ämnet lite i tråden om bra avelsston, och börjae diskutera vad ett bra avelssto är.

Nu blev jag nyfiken på hur ni alla där ute tänker när ni väljer hästar till avel.

Det klassiska rådet är ju att man ska välja en hingst (eftersom de flesta väljer hingst till sitt sto) som är så korrekt som möjligt på de punkter där stoet har sina svagheter. Alltså, om stoet är tåtrång så ska man välja en hingst som är så korrekt som möjligt.

Jag vill som sagt att hästarna, förutom att vara bra själva (mer om vad jag menar med "bra" längre fram) också ska ha en stark, "genomavlad" härstamning. Bra avkommor är ett plus, men där har vi ju den balansgången att om man inväntar alltför många avkommor så hinner hästen bli för gammal för att avlas på …

För mig är det också viktigt att känna till så mycket som möjligt om hästarna i min avelshästs stam. Om vi tar exemplet ovan med stoet som är tåtrång, så finns det ju antagligen flera hingstar att välja på som inte är just tåtrånga. Då kan det vara intressant att veta om en viss hingsts mamma eller pappa är tåtrång också, eller om de också var korrekta.

När det gäller vad som gör en häst "bra" så finns det som sagt många aspekter på det. En bra exteriör (=höga poäng vid premieringen) är en bra grund. Exteriörbedömningen går ju ut på att skilja ut de hästar som är bygda för att bli så hållbara och användbara som möjligt. Men eftersom den helt perfekta hästen inte finns så måste man kompromissa. Vad man kan tänka sig att kompromissa om beror såklart mycket på vilket "eget" avelsmål (inom det allmänna för rasen) man har satt upp. Ta exemplet med en uppfödare som vill få fram bra hopphästar. Då kan man kompromissa med en lite sämre trav, för som någon sa: "Ingen har ännu vunnit en omhoppning i trav".Men det finns ju massor av andra viktiga egenskaper också - temperament (vad som kännetecknar ett bra temperament kan vi nog ägna en helt egen tråd åt att diskutera!), bruksegenskaper, hälsa/hållbarhet, fertitiltet …

De egenskaper jag helst vill se hos mina avelshästar är en robust men ädel typ (det svåröversatta tyska ordet "Adel"), bra ben och hovar, bra skritt och galopp och ett milt men energiskt temperament, en alert och vaken häst. Jag har mycket mer på min önskelista, men detta vill jag absolut inte kompromissa om!

Så, hur tänker ni andra? Glad

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Carina-J
0

Vilka svåra frågor du kommer med!
Nu har ju vi slutat föda upp haflinger, pga att jag inte kan skiljas från de små liven sedan. Observera att jag skrev "föda upp" för "avla" vore att ta i.

Det där med härstamningar och genomavlade stammar är ju inget man lär sig i brådrasket, så det kan ju inte jag gå efter i varje fall.

Och inte är jag intresserad av utställningar, så att bara ha en "vacker" häst för att visa upp, är för mig helt ointressant.

Men om jag får önska, (och hoppas på att avkommorna blev likadana):

En robust, glad och pigg häst som ser ut som en haflinger ska se ut (enligt mig). Och med "ska se ut" menar jag inte den moderna varianten, den som ser ut som en vinthund, utan föregångaren.
Inte har jag några tävlingsambitioner heller, men stoet ska vara användbart både till ridning, körning och som arbetshäst. Och utföra alla sysslor lika glatt och villigt. En god vän och arbetskamrat. Och så ska hon vara frisk och sund. Jösses, vilka krav man har!

Ska man summera, så blir det alltså lynnet, bruksegenskaperna och sundheten som står högst på min önskelista.

Men ska man avla för att sälja, så är det väl marknaden som styr. Den bryr sig näppeligen om vad jag vill ha.Gråter

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Shoshone
0

Håller med Carina! Vicka svåra frågor du ställerGlad

Men om jag ska va ärlig så tyckte jag att du svarade väldigt bra själv på din egen fråga Eldfuxen! Så jag håller med dejSkrattande

När jag valde hingst (har ju bara gjort det en gång) så tog jag just honom för hans otroliga LYNNE och hans fina stam och att han var av den lite slankare modellen eftersom Shone är rätt grov så då ville jag inte betäcka med en grov. Jag visste ju iaf att hennes gener är där och petar i avkomman såklart så den blir ju inte lika slank som hingsten men jag ville ha en "mellanmodell" på slank och grov. Shone har ju tagits för både ardenner och nordsvensk flera ggrFoten i munnen 

Sen var det kul att du nämde det där med tårna för Shone är nämligen lite inått tåad så jag tittade speciellt på hingstens fossingar och kom fram till att han snarare hade tendens att peta utåt så då komplettera de varandra bra! Haha Kanske inte va det rätta,, men men..

Än så länge ser avkommans fossingar raka ut =) Men jag måste säga att han ärvde sin pappas DASS-lock till fötter däremotFörvånad inga fina små shone-hovar där inte.

Sen tittade man såklart på steget och hur han använde sin kropp.Hur stor aktivitet han hade i rörelserna.

Shone har ju en nedrans bra trav, som jag dock aldrig lyckats få fram på premiering men jag ska ha min 9a där nån gång! Och hingsten hade oxå fin trav men det viktigaste var att han hade en jäkla galopp! (har film på hans bruksprov)

och sist men inte minst hade han ju lockigt hårKyssKyss hihi man måste ju va lite fåfäng oxåCool

Shoshone
0

Men ska man däremot diskutera sånt man vill ha BORT! Så blir det svårare..

Ja menar, jag vill avla bort shones dåliga mage!! Hon har superkänslig mage och får diarre för minsta lilla! Vilket avkomman ärvt allt av! Inga vita vackra svansar här inte på vintrarna =( På sommaren är det MYCKET bättre.

Sen vill jag även avla bort hennes känslighet på hö. Får hon hö som är MINSTA lilla dammigt så börjar hon hosta på en gång (behöver jag skriva DET GÖR AVKOMMAN MED!!) däremot kan de andra hästarna vi har (3 st) äta samma hö en hel vinter utan en enda host!

Fast man kanske ska se det som nå possitivt för då varnar hon ju att det är fel på maten.. bara det att jag hittar inge fel på höet ändå.. Så hon får äta hösilage helt enkelt, vilket avkomman oxå gör men kan hosta nån host vid ansträngning ändå fastän han går ute dygnet runt oxå! Så vad mer göra??

Dom två sakerna vill jag avla bort,, så hur göra??

Haha, ännu svårare frågaObestämd

Carina-J
0

Och hur tänkte jag en gång i tiden när jag valde avelshästar, både ston och hingstar. Som vanligt tänkte jag inte alls!Cool

Fast jag tycker det gick ganska bra ändå. Jag är nöjd och det är huvudsaken…Skrattande

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~