”Nya SH”, ny avelsorganisation…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
för haflinger med raskod 32?
Läste detta på SHFs hemsida:
”Valberedningen är mitt uppe i sitt arbete, vid närmare översyn har vi
sett att;
det ges nya förutsättningar i ”Nya SH´s” ställning som
avelsorganisation för bl.a Svenska Haflingerföreningen
det finns goda förutsättningar för en engagerad och väl insatt
styrelse att påverka arbetet i ”Nya SH”.
Detta tolkar jag som att det är klappat och klart att ”Nya SH” nu är avelsorganisation för haflinger med raskod 32. Stämmer verkligen det? Har inte läst det någon annanstans nämligen.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Jag undrade mig också över just de raderna!
Man får ju utgå från att de som kommer med en information på SHFs hemsida även vet vad som gäller, det är ju valberedningen.
Fast jag har fått andra uppgifter vad gäller SHF och deras "status" och det från, enligt min mening, betydligt säkrare källor, SJV och SH/HNS.
Som uppfödare och hingsthållare är det av stort intresse att veta hur framtiden ser ut även i SHF. "Raka rör" gäller!
Vi betäcker renrasiga ston i raskod 32 och förmedlar renrasiga haflinger som kan reggas i raskod 32.
Därför uppdaterar jag mig hos myndigheter och avelsorganisationer.
"Vi betäcker renrasiga ston i raskod 32 och förmedlar renrasiga haflinger som kan reggas i raskod 32"
Vadå! Får man betäcka med era hingstar??!
Det vore ju en dröm att få använda eran W nån gång 
men visst får man det!
Resten kan vi ta privat
Vad jag kunde utläsa i senaste numret av Ridsport, så är SH mycket förvånad över att det är så stora brister i flera föreningars regelverk. SH anser det självklart att de handlingar SH sänder in till SJV måste vara riktiga och kompletta.
SJV har tidigare tagit beslut om att godkänna föreningarnas plan- och riktlinjer trots att det finns uppenbara brister i dem och det är detta SH nu får lov att ta itu med.
Det är väl det enda positiva med SH i det här läget. Att de kommer att vara noga med att tolka moderlandets Italiens regler så att de följs till punkt och pricka.
På grund av det jag nyss skrivit, och på grund av att det i samma artikel står att SH måste arbeta för att få avelsorganisationsstatus för de raser som bett om det, så har jag fortfarande svårt att tro att SH redan har fått statusen som avelsorganisation för haflinger, raskod 32. Ingenting i artikeln om SH tyder på att SH ännu fått den för någon rasförening.
Hej
Är det nu svenska hästavelsförbundet som har avelsansvaret för haflingern?
Kommer det då att vara de som godkänner hingst för importsemin istället för
svenska haflingerföreningen?
Eftersom moderlivsimporter kan stambokföras i grundstambok 1 förutsatt
att pappan är godkänd i landet betäckningen skedde - kommer samma regel gälla för importsemin för haflinger? Eller ska man som tidigare söka tillstånd från Sv Haflingerföreningen eller nu från Sv Hästavelsförbundet?
Någon som vet?
Mycket intressant fråga! Hoppas du får några svar.
Själv tror jag att i dagsläget är det inte många som vet hur det blir. Om SH är/blir avelsorganisation för SHFs haflinger, så verkar det i varje fall som att de kommer att följa moderlandet Italiens regler till punkt och pricka. Hur de reglerna ser ut vet jag tyvärr inte, då jag inte kan italienska.
Sedan får det ju inte kollidera med EUs regler heller. Om "diskriminering", och "fri rörlighet" t ex.
Vem vet, kanske får vi en "ny" rasbeskrivning också, som följd? Den ska nämligen också överensstämma med Italiens…
På SHs hemsida står det att Jordbruksverket 2011-04-01 godkänt SH som avelsorganisation för dartmoorponny samt för övriga hästdjur, tex. åsna och zebra.
Ingenting än om haflinger raskod 32.