Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 4500 ggr
BrittaD
0

Helgens hingstar 26-27 mars

Nu har det varit premieringar både i STH och SHF.

En liten hingstrapport från mig som var där, både i Huseby Bruk där solen sken och på Grevagården där regnet öste ner.

Så här gick det på SHFs hingstpremieringar på Grevagården  den 27 mars

Nobody 13 år Glad

9-9-7-9-8 = 42 poäng, galopp: 8

Avelsvärdeklass A  p g a avkommevärdering i Italien

Bruksprov: 9-9-9-10=37p 

Mankhöjd 147 cm

Marlon 13 år Glad
8-8-8-8-8 = 40 poäng, g Galopp: 7

Avelsvärdeklass: GII

Bruksprov: Har avlagt godkänt bruksprov (50-dagarstest)  i Tyskland

Mankhöjd 150 cm

Nygodkända hingstar, tidigare införda i Riksstamboken men som varit ur avel:

Harras 10 24 år Glad
Ej poängbedömd pga. ålder.

Avelsvärdeklass: A

Nestor 14 21 år

Ej poängbedömd pga. ålder.

Avelsvärdeklass: B

Medalj av Ryabacken 29 11 år

8-8-7-9-7 = 39 poäng

Avelsvärdeklass: GII

men den vackraste av alla hingstar vi såg var STHs nye hingst

7-årige liz. Wellenbrecher som visades upp för publiken på Huseby BrukGladGlad

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Tusen tack för informationen! Spännande läsning för oss som inte var där.

Gick alltså Nextor inte genom? Albano, visades inte han?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
0

Skall först rätta en bokstav i mitt första inlägg:

Nestor fick avelsvärdeklass B och inget annat Glad

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Nej, 6-årige Nextor e. Nestor blev inte godkänd.

Han fick 7 - 7 - 6 - 9 - 6 = 35 poäng.

10-årige Albano II D som liksom Harras, Nestor, Marlon och Medalj varit ur aveln ett par, tre år, fick inte återinsättas i avel.

Han fick 9 - 8 - 6 - 5 - 7 = 35 poäng

haflingerforum.nu

BrittaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu skall jag försöka lägga in ett foto av min favoritbland helgens hingstar

Liz. Wellenbrecher

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Och så kommer ett foto till Carina som brukar gilla mulliga mansgrisar (ursäkta uttrycket), nämligen från Grevagården,

Marlon

med mankhöjd 150, bröstomfång 195 och skenbensomfång 22 cm

haflingerforum.nu

Tyrolare
0

#4  Tack snälla…….. så glad jag blir! Jag tycker också att han är fin men samtidigt liknar han ju inte de med 40-42p från Grevagården

och då blir man ju lite osäker på sitt eget "tyck och tänk"……

Känns bra med lite uppbackningSkrattande!

Lägger en av mina favoritbilder………

Carina-J
0

#4 och #6 Vad skoj att få se en halvbror till våran Lalita! Efter min favvohingst Winterstein.Kyss

#5 "Kraftpaket" heter det, inte "mulliga mansgrisar"!FlörtSkrattande

Poison-heart
0

Tack för kortet på Marlon! Jag har blivit helt tokkär i honom! HAn är ju så underbart fiiiiiiiiin Kyss

Kollade på blå basen, men hittade två haflingerhingstar vid namn Marlon. Hm? Nån som har koll på stammen där?

Shoshone
0

Marlon är en manlig hingst! Skrattande Med många timmar på gymmet helt enkelt ;)

Tyrolare, det går inte att jämföra din W med bl.a H:s gamla hingst-stallFoten i munnen Din hingst är lite mer 2000-talFlört  (Icke att förnimma de gamla trogna haflingerhingstarna med många fina nedärvningar) men det sklijer som sagt en del i snygghetTungan ute

För er som ej var närvarande på grevagården och undrar hur i  _elvete Albano II kunde få en 6:a på ben och rörelsernas korrekthet samt en 5:a på skrittenFörvånad så kan jag tala om att det var visaren som lät (den förr godkända) hingsten TAKTA hela sträckan! Han fick flera chanser att visa skritten fram och tillbaka men det verkade inte bekomma honom att hingsten joggade bredvis honom så då fick helt enkelt domarna sätta poängen efter detSkrikandes 

Tycker synd om den visaren som har det på sitt samvete.. Men så kan man ju skylla på att hästen var "för dagen" spänd..

Poison-heart
0

Tsss Cool  bara för att en överviktig haflinger blir "tydligare" tjock om den har kraftig benstomme sedan innan ;)

Skenbensomfång på 22 cm gillar jag. Under 19 blir det på tok för klent tycker jag. För mig är en haflinger stabil, och det blir den inte när benen är för klena Flört.

Wellenbrecher är ståtlig! Han har väldigt fint huvud och en avcker bläs.

Tyrolare
0

#9 och #10 Något som jag tycker är intressant är vad vi olika hingstintresserade ser som önskvärt i valet av kommande hingst till våra ston och framtid avel.Glad

Det är lite kul när man ser vad resultatet blir året efter och minns resonemanget innan betäckningen!

När jag hör uttalnden som #10 vad gäller "gillandet av 22 cm skenbensomfång" i en kommande avkommas gener, då ser jag verkligen framemot att se  hennes stos resultat året efter……….. Ytterst intressant avelsresonemang!

Det är skillnad och det är olika syn på vad som är attraktivt och önskvärt men valmöjligheten inom renavlade haflinger är ju också bred inom rasen.

Poison-heart
0

Ja visst är det! Men tillhör väl en av de få haflingerentusiaster som fortfarande vill behålla lite "stadga" i dessa hästar.

Samtidigt är inte resultatet det avgörande helt och hållet. Jag föredrar en användbar häst Cool

Eldfuxen
0

#9: 6 poäng på benen och rörelsernas korrekthet är diskvalificerande för en avelshingst och beror inte på visaren, möjligen kan det bero på andra faktorer. Inte ens med en 10:a på skritten hade A blivit godkänd, så visaren ensam har inte ansvar för att just den hingsten inte längre får användas i SHF-aveln.

#11 och #12: Vilken grovlek på hingst som passar till vilket sto beror ju även på vad stoet har för egenskaper, eller hur? Till ett "spinkigt" sto kan en lite "rejälare" hingst passa bra, medan ett "rejälare" sto kan behöva lättas upp med en "spinkig" hingst. Själv tycker jag att både W och M verkar ha välproportionerliga ben till sina respektive kroppar! Glad

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

BrittaD
0

# 9: Nej inte var det visarens fel att Albano II D fick en 6:a på benen och rörelsernas korrekthet. Enligt den muntliga kritiken var han både hjulig bak och parallellförskjuten fram - samt borde ha varit bättre verkad … domaren gav en rejäl känga till hovslagaren, väl medveten om att någon i Albanos närhet är hovslagare Oskyldig Även när Albano godkändes 2005 var domarna kritiska till hans ben och hans verkning. Men då klarade han sig över sexan.

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Enligt hingstreglementet fastställt 2007 11 14 så får ingen delpoäng vara under 7 för att hingsten ska kunna godkännas i avel. Jag antar att det var detta som fällde Albano?

Gällde detta då inte under generalmönstringen 2007, då en av de visade godkända hingstarna fick 6 poäng på skritten, och fick fortsatt tillstånd tom 2012? (Om informationen är rätt på SHFs hemsida.) Vari ligger skillnaden? Ändrades kravet på delpoängen i de rasvisa kraven 2007 11 14, så det är därför denna hingst i så fall klarade sig? Någon som kan reda ut..?

Carina-J
0

Och en godkänd haflingerhingst fick fortsatt betäckningstillstånd tom 2007, år 2002 vid Generalmönstringen på Strömsholm, trots att han hade 6:a på benen och rörelsernas korrekthet? Vari ligger skillnaden?

Shoshone
0

Jo för vad jag vet så dömer de bland annat rörelsernas korrekthet i extrimiteter, inte bara benställning och t.ex biljardering. Och rörelserna var inte korrekta eftersom hästen aldrig skrittade, de sa ju det att tyvärr så var han väldigt spänd för dagen så de var tvungen att sätta den poängen.

Så ja tror att det hade betydelse, för hade han skrittat hade han nog iaf fått sin 7:a.. men nu gick det inte att bedömma.

BrittaD
0

Har väntat på att svara på Carinas frågor ovan. Dels är jag inte 100 % säker, dels är det en fråga som SHFstyrelsen borde svara på och kunna svara på.

Men eftersom det inte kommer nåt därifrån (Hallå, är det nån som hör mig och kan hjälpa till??) så tar jag ordet:
Den där regeln om minst 7 poäng från hingstpremieringsreglementet gäller vid den ordinarie avelsvärderingen av hingstar, men inte vid en generalmönstring. Då gäller ingenting, ingen hingst kan tas ur avel vid generalmönstringen, därav den godkände med 6:an på benen i Strömsholm 2007.

Om hingsten däremot inte inställer sig vid generalmönstringen blir han tagen ur avel och får finna sig i en ny prövning vid en ordinarie hingstpremiering och då kan det hända att han inte klarar gränsen - som Albano II D nu på Grevagården.

Däremot - ännu en fundering (där jag inte vet men SHFs styrelse borde veta och kunna tala om hur det är) - så undrar jag om en svensk domare och en svensk avelsförening kan underkänna en hingst som blivit godkänd i moderlandet för denna avelsfundering. Det tvivlar jag på. Albano II D är ju godkänd i SHFs moderland Italien!

Samtidigt tvivlar jag på att någon ansvarig i SHF vill eller kan svara mig på hur reglerna egentligen ser ut …

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Frågan är vad en generalmönstring gör för nytta då, mer än skapa arbete och kostnader för hingstägarenFlört. Inte gynnar den aveln i varje fall. Det som möjligen skulle gynna aveln, helt krasst, är om inga hingstar infann sig på generalmönstringarna, så de fick lov att prövas igen.
Men hur gör moderlandet då? Det är ju deras regler vi ska följa.  Kan de underkänna en redan godkänd hingst där genom en ny prövning, eller är godkännandet för evigt?

BrittaD
0

Ja, inte kan jag svara på alla dina frågor men kommentera litet.

Undrar nog också litet över nyttan med generalmönstring, men en sak som är bra är att hingstarna vid det tillfället bedöms även av en internationell domare, och denne är definitivt strängare än de svenska. Så de som visas vid ordinarie premiering har trots allt en lättare prövning. Men nu har SHF så fiffigt bestämt att den internationelle domaren bara skall tillkallas till generalmönstringen (då han ju är helt utan makt).

Moderlandet har inga generalmönstringar, men tar däremot ut hingstar ur aveln om det visar sig att deras förärvning inte håller måttet eller av andra skäl som jag inte känner till. men vi har definitivt inte samma regler som det/Italien. Där kan ju t ex godkännas även haflinger med upp till 1,563 % arabinkorsning.

Kanske finns det nån som vet mer, jag menar nån som inte bara tiger.

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Tycker det låter väldigt förnuftigt avelsmässigt att ta ur hingstar ur avel som inte förärver sig som väntat, men att göra som i Sverige, att ta ur hingstar ur avel p g a att man missat en generalmönstring, det har väl ändå inget med främjandet av aveln att göra? Förvånad Tvivelaktigt om det ens är tillåtet, när nu moderlandet inte ens har generalmönstring.

Vet att andra avelsföreningar också förbrukat mycket energi på att gå mot sina moderländers regler. Och det har gått jättebra - tills någon klagat (hos SJV eller direkt till moderlandet)! Då har de fått riva upp både det ena och det andra… Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Eldfuxen
0

Nu har jag hittat hit igen och ska försöka svara på lite frågor och inlägg! Glad

Först # 13: Nej, de 6 poängen på Albanos ben/rörelsernas korrekthet handlar INTE om hur han skrittade. Om domarna påstod det så gav de er i publiken en felaktig upplysning! Det heter "extremiteter (eller ben på vanlig svenska Flört) och rörelsernas korrekthet" eftersom en inkorrekt benställning nästan alltid leder till eller visar sig som inkorrekta rörelser. Exempelvis biljarderar tåtrånga hästar oftast, medan tåvida rör sig "nystande".

Däremot undrar jag varför de gav 5 poäng på skritten om hästen inte skrittade ett enda steg? I så fall hade väl 0 poäng varit korrekt, eller? Det (noll poäng) ges ju om hästen är halt till exempel.

Så # 19: Nyttan med generalmönstringen är att man får se alla hingstar i rasen vid ett och samma tillfälle, vilket ger en bättre överblick än att jämföra deras premieringsresultat, som ofta har getts vid olika tillfällen, ibland även med olika domare. Problemet vid SHF:s generalmönstringar är att vid båda tillfällena (2002 och 2007) visades endast cirka hälften av hingstarna i avel, så då missar man ju chansen att jämföra ALLA hingstar vid ett och samma tillfälle.

Man skulle såklart kunna säga att vi inte kan ha ett sånt system i Sverige, eftersom moderlandet Italien inte har det. Å andra sidan kan vi inte använda oss av BLUP-rankning som de (ANACRHAI) gör, eftersom vi har alldeles för få hästar i den svenska haflingerpopulationen för att göra det, så då får man göra på något annat sätt i stället.

Så ett litet klargörande angående ANACRHAI:s avelsvärdering och att de tar hingstar ur aveln. Det är inte så enkelt som att de tar hingstar med svag förärvning ur aveln, utan man kan snarare säga att de tar de hingstar som har "sämst gener" ur aveln. ANACRHAI använder sig av avelsvärderingsmodellen BLUP (Best Linear Unbiased Prediction) där man använder sig av ALLA data man samlat in under årens lopp för HELA populationen. Du kan läsa en utförlig förklaring av det italienska premieringssystemet och BLUP i min nystartade webbtidning Haflingers Worldwide som du hittar på http://www.haflingerhorses.com visserligen på engelska, men även svenskar har sagt att det är rättså lättbegripligt Glad

Hur som helst så leder dessa statistiska beräkningar fram till en rangering (rank) som avgör om en hingst får användas i den italienska haflingeraveln eller ej. Indexen/rankningen räknas om varje år då man lägger till de nya resultat som tillkommit under året. Varje år är det de 250 högst rankade hingstarna som är godkända för avel. Så det är inte enbart hingstens egen förärvning som räknas, utan även släktingarnas resultat påverkar en viss hästs rankning. Eftersom det nygodkänns ett antal hingstar varje år, så faller motsvarande antal bort av de lägst rankade.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Carina-J
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Puttar upp en gammal tråd.

Idag har SHF lagt ut Albano, som de underkände 2010, på sin hemsida under hingstlistan på godkända hingstar.

Är han alltså godkänd nu, trots att han inte visats igen sedan han blev kasserad. Vad beror detta på?

BrittaD
0

Bra fråga! Får du något svar?

För ganska precis ett år sedan - se # 18 ovan - skrev jag om Albano:

"Däremot - ännu en fundering (där jag inte vet men SHFs styrelse borde veta och kunna tala om hur det är) - så undrar jag om en svensk domare och en svensk avelsförening kan underkänna en hingst som blivit godkänd i moderlandet för denna avelsföering. Det tvivlar jag på. Albano II D är ju godkänd i SHFs moderland Italien"

Jag gissar bara att hingstägaren överklagat beslutet från 2010 och att han fått rätt.

Fanns det ingen info om detta i senaste Haflingerbladet? Det skulle ju vara ett hingstnummer?

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nix, finns ingen information alls i ”hingstnumret” om vilka hingstar som är godkända för avel. Bara privata hingstannonser - de som utlovades bli i färg men där verkligheten blev en annan. Tråkigt för dem som inte lämnat in någon annons, de hingstarna blev inte uppmärksammade alls, och tråkigt för dem som lämnat in, men inte fick det som utlovades.

Däremot så finns inrapporterade betäckningar för 2010 med, och även resultaten för betäckningssäsongen 2009. Alltså föl födda 2010.

Där finns det lite intressant läsning. År 2010 föddes två föl efter Andras som tydligen inte är godkänd för avel då han inte finns/fanns upptagen i SHFs hingstlista. Han betäckte även ett sto 2010.
Likaså har Garbergsuddens Neuman, ej heller han godkänd, betäckt ett sto under 2010.

BrittaD
0

Såå, Haflingerbladet har blivit ett annonsblad.

Och godkända haflingerhingstar som inte betalar för annonser blir inte presenterade för medlemmarna.

Man borde gå ut och demonstrera Skrikandes

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Och så buskaveln - den får tydligen plats i bladet.

Andras har avelsvärderats och underkänts i Sverige - men det är bara i haflingerforum.nu (nummer 1) som detta blivit omskrivet. Haflingerbladet har aldrig skrivit om honom.

Och vice ordeförandens buskavel är ju intressant.

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Men tillbaka till frågan om varför Albano blivit en godkänd hingst igen.

Kanske har SHF haft en hingstpremiering utan att berätta om det för medlemmarna. Och där har Albano godkänts? Det står ju på SHFs hemsida under

Kalender

2011

April

Avelsvärdering Haflinger hingstar.

????

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Och så en till sak - en struntsak kan det tyckas.

Men kanska inte fär den som fördjupat sig i Bl Basens alla fel och vant sig vid felstavningarna i bladet.

Vad heter hingsten egentligen?

I Blå Basen står Garbergsuddens Neumann 32-08-1352

och i bladet Garbergsuddens Neuman

och på ägarens hemsida Neuman

**Etta, kryss tvåa?
**

haflingerforum.nu