Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1851 ggr
vindostiltje
0

Förälskad i rasen Haf.

vindostiltje
1

Nu ska man lära sig hur man gör också…..Förvånad

Jag läste allt på Haf. i fokus när jag i vintras fick upp ögonen på rasen Haflinger. Jag läste också om Fjording. Welsh cob var också en fav. ras…..men alla annonser om Haflinger till salu blev ivrigt studerade i minsta detalj. En allroundhäst att rida och också kunna arbeta med……Min dotter tog ridlektioner och jag var bara avensjuk på henne och beslöt mig för att ta lektioner själv. Nu ville jag inte skritta runt i två år innan något annat hände så jag tog till slut westernlektioner i Hökerum utanför Borås och bara DOG, njuter av varje tillfälle jag får sitta på en proffstränad Quarter. Nu känner jag mig bortskämt nöjd med tillvaron. Det här känns helt rätt. Min tidigare erfarenhet av ridning är bara som barn uppå mina kusiners hästar. Vi red helvilt i skog och hoppade hinder på en åker.

Så en dag dök det upp en f.d tävlingsriden valack i just westernridning. En haflinger. Jag och min dotter åkte och kikade på honom. Först var jag inte så impad. Men min dotter smälte direkt. Han var rund som en tunna efter att ha varit stående över vintern. Men när jag väl satt uppe på honom var hans steg och rörelser helt underbara. Men jag var fortfarande tveksam. Det var inte förrän vi ryktade honom som jag smälte helt. Hans energi utstrålade bara TA MIG….Är nu en stolt ägare…

När han blivit installad träffade jag en annan hästägare. Hon hade ägt en Haflinger förut och bott i Tyskland. Hon har nu en pigg Haflinger-Arab på 25 år. Hon älskar rasen. Men hon nämnde om alla problem med Haf. unghästar som dom blir tvugna att avliva, för ägarna klarar helt enkelt inte av dom. Detta har jag inte hört något om….tänkte sedan, men min häst slängde av den förre ägaren första gången hon red honom och hon fick lägga ner mycket arbete med att träna honom. Så min var också jobbig som yngre.

Så stämmer den bilden man får av rasen, att det är en snäll allroundhäst för hela familjen eller är den förskönad?

Har andra problem med sina unghästar?

Slutligen…..har en passandes westernsadel…pust! men som novis i sadeldjungeln har letandet efter en allround/hoppsadel till min dotter varit tidskrävande. Också ett grovt huvud inte riktigt full men inte heller cobstorlek…Tredje grimman jag köpte passade…Nu ska vi bara hitta ett passandes träns…

Slutligen!         jag har blivit förälskad i min Haflinger.

Carina-J
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Grattis till ett mycket bra hästval, och varmt välkommen till haflingervärlden! Skrattande

Har inte märkt att haflingerunghästar skulle vara besvärligare än andra unghästar. Kan förstås bero på att vi låtit våra unghästar växa upp med andra jämngamla, så de har förmodligen tagit ut sin överskottsenergi på sina kompisar.

Grimmor har vi också problem med att få att passa, likaså sadlar. Vi kör numera enbart med bomlöst på våra haflinger.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~