Haflinger - nybörjarhäst ?
Hejsan! 
Är Haflinger en bra nybörjarhäst? Skulle vilja veta mer om rasen, framförallt temperament, det fanns nästan bara bara på engelska, och jag är inte så bra på det.
Så ni som har en/eller fler Haflinger får gärna berätta om hur era hästar är, och om det passar till nybörjare.
Vill kanske ha en häst när jag blir vuxen. Då vill jag ha den som en vanlig ryttarhäst, dvs skogspromenader och sånt. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beror nog på vad man menar med nybörjarhäst. Är ryttaren ren nybörjare, knappt setat på en häst förut, så rekomenderar jag nog att man lär sig grunderna i både ridning och hästhantering först, innan man köper häst, vilken ras det än må vara.
Kan man däremot både rida och hantera hästar, men aldrig ägt någon egen, så ser jag inget problem med att köpa en haflinger som förstahäst. En unghäst är väl inte att rekommendera som förstahäst av någon ras, men däremot en äldre välriden och erfaren.
Våra hästar har olika lynne allihop. Från rena "slöhögen" att rida till den piggaste av pigga. Envisa kan några av dem vara ibland, men aldrig några sura miner. Igen skulle ens komma på idén att sparka eller bita. En av våra hingstar har förstås sina åsikter ibland när han fått sovmorgon, vilket han inte gillar. Och jag lovar - han kan klockan! Då är han småsur och kan nafsa lite lätt i kläderna när man öppnar boxdörren. Men det är väl det enda, och han är ju ändå hingst.
Ingen av våra haflinger är svårfångade i hagen. De kommer gärna fram och hälsar alldeles självmant. Det största problemet är väl att man får hela flocken med sig när man ska ut med någon. Alla vill följa med!
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
#1 tack för ditt svar! 
Vilken ålder (på hästen) tror du är lämplig om man vill ha en häst som är trygg i naturen? Med det menar jag att den t.ex inte stegrar/skenar iväg om nåt litet djur, en plastpåse komma på vägen?
Liksom, så den klarar att hantera sin rädsla och inte springa iväg helt enkelt.
Det var en svår fråga, då det är så individuellt. Vi har tex en haflinger på 20 år, som är jättetrygg att rida i skogen på, men som inte gillar att man sitter och sover. Då låtsas hon se spöken tills man vaknar.
Inget elakt, men lite småskutt åt sidan kan det bli.
Annars tycker jag att våra egna haflinger rent generellt varken är särskilt tittiga eller rädda av sig. Blir de rädda för något så stannar de bara och vill titta ordentligt innan de törs gå förbi.
Tror detta är ett utmärkande drag för haflingern, eller vad säger ni andra?
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Kan berätta lite om hur jag uppfattar haflingern till temperament och lynne.
Jag har en äldre valack och ett 3-årigt sto. Valacken har alltid varit favoriten bland barn och vuxna. Han har ett underbart temperament och är lugn och trygg i alla lägen. Det kan dundfra förbi en lastbil i 80 knyck men han gör inte en min! En riktig klippa. Men för den saken skull är han inte lat och seg, utan han gillar allt fart och fläkt han med 
Mitt ungsto är även hon en ängel. Så fort man går till hagen kommer hon springande mot en och gnäggar. Världens gullegris är hon
Trots att hon bara är 3 år är hon lugn och trygg i s ig själv. Absolut inte nervig eller tjurig eller något sådant. Sen kan hon givetvis vara lite envis ibland när hon tycker matte börjar bli tjötig, men vilken unghäst kan inte vara det. Jag håller på och rida in henne nu och allt har gått som en dans. Hon bryr sig nästan inte om att jag sitter upp, men hon är uppmärksam på min röst 
Låter som väldigt bra temperament! 
Oftast sägs det att haflingern är väldigt lugn och stabil, även viktbärande men inte för grov, som blir en perfekt häst till allroundridning, familjehäst och även jättebra för nybörjare eller ridskola. Dock behöver rasen (såvitt jag vet) arbeta! Den kan inte gå i flera veckor då den kan bli väldigt rastlös, runt 1-2h/dag, 6 dagar i veckan är lagom ungefär, sen beror det på om det är varmt så är det kanske snällare att ta lugna turer eller låta hästen vila.
Sen beror det ju en hel del på individen, min lilla polle är väl inte en direkt nybörjarhäst egentligen, då han jättegärna tar bocksprång i galoppen osv. Likadant med hans bror som han tyvärr fick skiljas från har jag ju hört att han har kastat av en så dom fick komma med ambulans. Men min lilla skitnisse kan vara ordentligt pigg och stark ibland, speciellt i skogen när man hoppar då han kan bli väldigt svår att hålla sig kvar på. Han är 17 år och valack ;)
Annars är dom väldigt snälla och smarta hästar :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Kan tillägga att endel haflingers behöver mindre mortion än andra, till exempel äldre eller någon som inte är jätteaktiv som är skogsmullehäst. Annars har jag hört att rasen kan leva tills dom blir ca 40 år och arbeta tills dom är ungefär 30 ;)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_