Någon mer som har problem?
Är det några fler som har problem med storlekar ex. på sina haflingers? Min kille har nämligen mellan stl. full och stl. cob, grimmor måste vara till exempel vara full runt nosen och mittemellan cob/full övrigt, träns är cob ibland gränsfall, beroende på vart man köper och vilket märke osv. Men på benskydd är det ganska jobbigt, för haflinger har "korta" grova ben och jag menar, stl blir då ponny-cob om dom inte ska bli för långa! Komplicerat värre. :P (Har fått byta grimma exempelvis ett antal gånger då dom varit för små stl cob, men endel grimmor stl full som vi fått av gamla ägaren är för stora (går att ha, men om han vill så kan han dra över de över huvudet)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, det där känner man igen…
Ett tips när det gäller grimmor är att lädergrimmor oftast är lite större i storlek än andra grimmor. En cobgrimma i läder kan därför passa din haflinger bättre, än en i nylon. Se till att få en som är ställbar runt nosen.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Jag har visserligen ett russ men han är också mellan storlekar. Ibland har han ponny, ibland cob. Med grimmor har jag kommit på att om det är ställbar nos kan han ha ponny men är det inte ställbar nos måste han ha cob men jag föredrar cob med ställbar nos ändå för dom passar bäst. Cob utan ställbar nos har lite för stor nos och ponny utan ställbar nos har för liten nos.
Skynda långsamt så går det fortare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är lika problematiskt med våra 95 cm shetlandsponnyer. En del grimmor i shetlandsstorlek sitter bra, andra är alldeles för små. Ponnystorlek kan passa bra, men är oftast för stora i nosen, om de inte går att reglera.
Har starkt funderat på att köpa mig en bra symaskin och sy egna grimmor åt hästarna. Det är ju inte särskilt ekonomiskt att ha en massa grimmor som bara hänger i stallet till ingen nytta.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~