Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1432 ggr
haffe
0

en ungsto

hej

är en stolt nyliven ägare till en flinga.

har en fråga till er:

har era flingor haft eller har de haft utflutna hovar?

har de blivit helt bra efter det,eller ?

tacksam för svar

haffe

Carina-J
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du menar platthov, så är det en onormal form av hov, precis som bockhov, och går inte att påverka såvitt jag vet. Däremot går det att underlätta med t ex breda skor, ev med extra kappor om väggarna är tunna. Plus sulor, om hästen är hovöm.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Poison-heart
0

Grattis till haflingerägandet Glad

Min valacks hovar har lätt att flyta ut lite extra. Vet inte exakt vad det beror på (på sidorna). Han har för övrigt rätt stora hovar.

Carina-J
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Aha, det kanske var det haffis menade, att väggarna, den kanten man verkar ner, flyter ut åt sidorna istället för att växa på "höjden".

Så hade min gammelhäst, som för övrigt blev 30 år, under några år. Vår hovslagare förklarade detta med att det oftast blev så på gamla hästar. Sedan började jag ge hästen protexin baserat på friska hästars tarmflora, då han hade fångtendenser under några år. Vad jag kommer ihåg fick han aldrig några fångkänningar efter detta och han gick på bete precis som de övriga in i det sista. Och hans hovväggar började växa ut normalt igen till hovslagarens stora förvåning. Så hos honom berodde det på magen.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~