SHF ber SH söka dispens…
Enligt SHFs hemsida så har SHFs styrelse bett SH att söka dispens hos SJV för att kunna registrera, stamboksföra och avelsvärdera haflinger med raskod 32.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Men vad händer,, varför är det alltid haflingerföreningen som ska sticka ut och inte kunna klara av att sköta sej som alla andra föreningar kan!? Vad är skillnaden? Varför kan alla andra men inte vi?
Jag får alltid skämmas för våran förening..
Hej Haffe!
Först undrade jag varför du lagt in din fråga i tråden
SHF BER SH SÖKA DISPENS …
… för att registrera …
men det var kanske en tanke med det för jag ser i Blå Basen att din Grace inte är registrerad och fått pass än. Och i det vakuum vi just nu har för haflingeraveln i Sverige - för 32-or - kan hon ju inte heller få ett haflingerpass.
Jag såg förresten din lilla Grace
på riksutställningen 2009 och då var hon inte heller registrerad eller under registrering. Men då var det ju inte du som ägde henne.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
hej
undrar hur ska det gå med hennes pass?
menar du att hon aldrig får sitt pass,eller blir det sen i framtiden ,när de som bestämmer har diskuterat klart?
mvh haffe
Det är du som avgör hur det skall gå med hennes pass. Har du eller den du köpte hästen av, ansökt om pass?
Alla hästar måste ha pass senast den 31 december födelseåret - det är lag på det.
Just nu går det inte att få ett HAFLINGERPASS I RASKOD 32, men ett hästpass går det att få. Hästen blir då registrerad i raskod 10 = specialras.
Men jag har inget att göra men hästpassen - du får vända dig till föreningen för att få veta mer.
Men har man en häst utan pass är man tyvärr olaglig 
haflingerforum.nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett av huvudsyftena med hästpassen är ju att säkerställa hästens identitet vid en försäljning. Det är därför säljaren som, enligt gällande lagar, ska se till att det finns pass och att detta följer med hästen vid försäljning. Det är alltså olagligt att sälja häst utan pass i Sverige i dag, möjligen att det är okey om hästen är under registrering och att passet väntas bli klart under den närmsta tiden. Men det är jag som sagt osäker på.
Jag vill bestämt avråda alla från att köpa häst utan pass. Dels för er egen skull, det blir ni som får ta ”smällen”, dels för att få bort alla oseriösa försäljare från marknaden. För har du inte fått någon identitetshandling med hästen, hur kan du då veta att du köpt rätt häst?
Tilläggas kan att det är OK att köpa ett föl som är under 6 månader utan pass, men då skall man i stället få med betäckningsrapporten och en ID-kontrollrapport (för den skall göras medan fölet går vid sin mors sida) - det är bara att hoppas att dess apapper är OK eller helst inlämnade i samband medpassansökan.
haflingerforum.nu
har hnne kvar i samma stal som hon föddes.med samma mamma o mammas nya föl och id-märkningen e gjord,vetrinäena har varit o srivit i henne kännetecken,O PAPPRENA ÄR SKICKADE FÖR LÄNGE SEN till dit de nu ska skicksa.fick bara ett brev,ni får vänta ingen vet hur det skall gå med pass frågorna.vem står nu som har gjort fel? jag vill inte vara olaklig inte heller min häst som är ett ren rasig haflinger vill ha henne på rasbökkerna,o sen kanske inom aveln.men var ska jag börja nysta upp tröden.helt sjukt det här ,en annan ras so inte är inhemsk ä rysk basjkir o de har kommit under sh vingar för våras redan,så varför inte vi.om vi alla sätter krav på de som bestämmer,så kanske det händer nåt snart.kan inte nån lluska ut vart kan mn skriva o klaga
#8 Här känner jag att det är på sin plats att påpeka att det finns en annan renrasig avelsförening inom Haflingerrasen som INTE har dessa problem!

STH, Svensk Tyroler-Haflingeravel raskod 47.
STH är medlem i SH men administreras vad gäller bla pass och stamboksföring av sitt moderförbund som ligger i Österrike. Föreningen står i vissa situationer även under "SHs vingar" men har sitt eget "lokala svenska kansli" med fungerande registrator där föreningen har sitt säte.
Det är altså INTE hela Haflingerrasen i Sverige som är drabbade av detta problem som du beskriver att du har med ditt sto Grace.
I STH fungerar passhanteringen utan problem och de haflinger som är berättigade (tyroler-haflinger) får sina pass i Tyrol/Österrike och registreras i STH med raskod 47. De flesta av årets födda fölisar är redan under svensk registrering (47) och får passen inom den tidsram som numera är krav.
Som sagt det är inte HELA den svenska haflingerrasen som är drabbade av detta SHF/SH problem men det kan lätt verka så eftersom det inte "talas" så mycket om de föreningar som fungerar!
rmvh Registrator i STH
Haffe, du skriver:
"O PAPPRENA ÄR SKICKADE FÖR LÄNGE SEN till dit de nu ska skicksa.fick bara ett brev,ni får vänta ingen vet hur det skall gå med pass frågorna.vem står nu som har gjort fel?"
Då måste papprena vara inskickade i år - 2011 - för det är i år som detta började, att haflinger i raskod 32 inte kan registreras. Eftersom Grace är född 2009 har den som ägde henne 31 december 2009 gort fel. (Du frågadevem som jort fel, så jag svarar på det).Då skulle papprena ha varit inlämnade o då skulle hon ha haft ett pass i början av 2010.
Det är nog större mening att sätta krav på avelsföreningen, SHF, än på dem som bestämmer, Jordbruksverket. Det har inte ens kommit in någon ansökan till Jordbruksverket ännu (den skulle varit inlämnad 1 december 2010) och då kan det inte heller bli något godkännandee av föreningen.
haflingerforum.nu
oj ,vad det blev intressant
köpte henne i våras,o då skulle passet komma inom en viss tid.men som sagt det kom bara ett brev att det kommer att dröja.o hur länge? det e ingen som vet.
så här stor jag med ett ungsto utan pass.och hon är mitt första egna häst.
kanske nån annan tar lärdom av mitt felsteg,hoppas allafall det.o köper inte nån häst utan PASS.
kanske det har ordnat tills nästa rikssuttällning,då hoppas jag att vi ses sen .
ha en bra sommar allihop
Vem skickade in ansökan för pass då? Du eller den som sålde hästen?
Och om man får vara med på riksutställningen eller inte är ett betydligt mindre problem än att vara utan pass. Det är ingen lag på att vara med på riks - det får bara stå på nöjeskontot. Att hästen har ett pass är däremot ett måste.
haflingerforum.nu
#10 BrittaD du skriver:
"Det är nog större mening att sätta krav på avelsföreningen, SHF, än på dem som bestämmer, Jordbruksverket. Det har inte ens kommit in någon ansökan till Jordbruksverket ännu (den skulle varit inlämnad 1 december 2010) och då kan det inte heller bli något godkännandee av föreningen."
Vilken ansökan och vilket godkännande åsyftas?
(Det börjar bli mer och mer intressant det här)
f
Jag är uppriktigt sagt ledsen för din och Grace skull ”haffe”, att ni ska behöva komma i kläm på detta vis. Det är dock inte ditt fel, det som hänt, utan den som ägde Grace 31 dec 2009. Det var den personen som hade ansvaret att skaffa pass åt Grace. Men han/hon var tydligen inte medveten om de svenska lagarna. Eller också struntade personen ifråga bara i dem. Och nu blir plötsligt hans/hennes ansvar ditt i och med att du köpte henne.
Hoppas i varje fall att dödläget gällande registreringarna snart är löst, så Grace kan få sitt pass. Det blir annars ännu fler i höst/vinter som oförskylt blir utan pass, för då ska alla årets föl registreras.
tack carina.
nu kan vi lägga ner den här troden med haffes pass
istället kan vi ägna tiden av att glädjas av våra fina flingor
Carina-J
Du frågar:
"Vilken ansökan och vilket godkännande åsyftas?"
Jag syftar på att avelsföreningarna skulle lämna in ansökan till Jordbruksverket om att få bli avelsorganisationer den 1 dec. 2010. Då kunde man välja mellan att bli egen avelsorganisation (som t ex shettisarna gjort, du har ju shettisar o då vet du att där är inga problem) eller att söka med hjälp av SH. I dessa fall skall Jordbruksverket godkänna ansökan. Eller så kunde manvälja det tredje alternativet - som STH gjort - att sköta allt avelsarbete via sin moderförening. Hittills har SHF inte fixat en avelsorganisation på något av dessa tr esätt.
haflingerforum.nu
Haffe, jag är också ledsen för din skull, man blir bara så frustrerad …ja läs Shoshones inlägg i början av tråden t ex.
Däremot lägger vi inte ner den här tråden, den handlar ju ursprungligen om SHF:s dispansansökan, fast det blev ett litet sidospår av din passfråga.
Men du får gärna berätta om Ginas nya lilla föl. I fjol hade vi en sån trevlig FÖL-tråd här men iår är det ingen som startat nån.
Fram för mera föl -och fölfoton!
haflingerforum.nu
Haffe, jag tycker också att det är tråkigt och förstår din frustration.
Hoppas det ordnar sig till slut!
Lycka till med Grace.
BrittaD, om jag förstår dig rätt så har inte SHF sökt något av dessa alternativ? Hur kan då SH tro att de ska bli avelsorganisation för haflinger raskod 32? Vet de kanske inte om att det inte lämnats in någon ansökan?
Ska man skratta eller gråta?
Och då förstår jag inte varför det står detta på SHFs hemsida:
"Pga oklarheter i ANACRHAIs regelverk som inte följer Europeiska komissionens regelverk, har vi ännu inte kunnat skriva på det avtal med SH som behövs för att Jordbruksverket skall kunna godkänna SH som Avelsorganisation för Svenska Haflingerföreningen!"
Det är alltså rena bullshiten då?
Bullshit var ordet, sa Bull.
Men jag uttryckte mig kanske också litet väl kortfattat (utförligare redovisning kommer straxt, du vet var … får man göra reklam här?)
Så här är det.
Alt. 1. Avelsföreningen står på egna ben (som shettisarna) och söker själv hos Jordbruksverket (SJV)
Alt 2. Föreningen står inte på egna ben, dvs har ingen egen registrator, kan inte göra pass t ex. Den kan då skriva avtal med SH så att SH i sin tur kan söka att bli avelsorganisation åt denna förening. Detta har bl a hänt med basjkir som Haffe nämnde. SH har fått för sig det som du citerar från SHFs hemsida - att det är fel på ANACHRAIs regelverk - o därför inte sökt som avelsorg. för SHF.
Och för att kommentera hemsidestexten ytterligare:
"har vi ännu inte kunnat skriva på det avtal med SH som behövs för att Jordbruksverket skall kunna godkänna SH som Avelsorganisation för Svenska Haflingerföreningen"
skulle jag vilja säga att det nog behövs mer än att bara skriva på ett avtal med SH för att "Jordbruksverket skall kunna godkänna SH som Avelsorganisation för Svenska Haflingerföreningen"
Blev du klokare av den förklaringen eller?
haflingerforum.nu
Carina-J
Ett tillägg
Om man väljer det tredje alternativet, att sköta allt avelsarbete genom sin moderorganisation, behöver man inte söka godkännande hos SJV. Då lämnar man Sverige helt enkelt.
Och om jag förstått det hela rätt (jag har talat med SJV om detta) så tappar samtidigt Sverige inte bara kontrollen över aveln utan också kunskapen om den rasen i Sverige.
haflingerforum.nu
Det är korrekt att man inte behöver söka godkännande hos SJV då trean redan har ett godkännande i ett annat EU lands "SJV" där avelsarbetet sköts i från, genom en moderorganisation.
Som medlem i SH lämnar rasen inte Sverige mer än vad man själv vill. "Trean" kan välja att göra vissa avtal med SH utifrån sin moderorganisations accept/önskan.
SH:s styrelse kan även antaga en förening som bildats för att tillvarata engagemang för viss inriktning av hästavel eller bedöms påtagligt främja SH:s ändamål.
Denna förening kan bli adjungerad medlem.
Altså få vara med under "SH:s vingar" utan rösträtt.
Än är inte allt spikat i "nya SH" det tar tid att vända en så stor skuta.
Jag är inte orolig för att kunskapen och kontrollen för avlen försvinner.
Tvärtom, tror det kan tillföra rasens svenska del en utveckling och så mycket mer, om man får ta del av moderorganisationernas enorma kunskap, arkiv och avelsprogram.
Trots allt är moderlandet rasens vagga.
#21 Okey, då behövs alltså ett avtal mellan SHF och SH plus ett godkännande från SJV innan allt är klart. Ja, det lär ju inte hända i en kovändning, så det här verkar komma att dra ut på tiden. Med tanke då på vad lite som har hänt det senaste halvåret, dvs ingenting.
Tvivlar på att riksutställningen kommer att hinna få status som avelvärderingsgrundande…
Och nog tycker jag det skulle vara konstigt om SJV godkänner SH som avelsorganisation åt raskod 32 med tanke på alla felregistreringar de gjort under tiden de registrerat densamma. Lite större krav måste det väl ändå vara på en avelsorganisation?

Oj, nu skrev jag något som inte hängde ihop med resten av diskussionen. Bäst att ta bort det för att undvika missförstånd. 
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
Bah, måste rätta lite i mitt inlägg i #24. Att man aldrig lär sig att läsa igenom allting en gång till innan man trycker på skicka-knappen.
Det måste alltså till ett avtal mellan SHF och SH innan SH kan ansöka hos SJV om att få bli avelsorganisation för raskod 32, och sedan måste SJV godkänna SH innan allt är klart. Blev det rätt nu?
#25 Nu blev man ju nyfiken, ju!
Carina-J skrev:
"Det måste alltså till ett avtal mellan SHF och SH innan SH kan ansöka hos SJV om att få bli avelsorganisation för raskod 32, och sedan måste SJV godkänna SH innan allt är klart. Blev det rätt nu?"
Ja, och i detta ingår då SHF:s Plan o Riktlinjer som skall granskas först av SH och sen av Jordbruksverket som är den som godkänner - eller inte godkänner - även dessa.
Och apropå Plan o Riktlinjer, så upphörde ALLA rasföreningars Plan o Riktlinjer att gälla den 1 januari 2011. Även SHF:s så klart.Trots detta ligger de gamla PoR kvar på SHF:s hemsida. Jag har skrivit till SHF:s styrelse och påpekat detta och rekommenderat dem att ta bort dem - det bidrar ju bara till desinformation. Men det bryr man sig inte om.
haflingerforum.nu
Vad riksutställningen har för status tycker jag är ett mycket, mycket mindre problem i det stora organisationslösa tillståndet.
haflingerforum.nu
Tyrolare, det jag menar med att rasen lämnar Sverige och att Sverige tappar kontrollen över rasen om man väljer "alternativ 3" är
att det inte längre kommer att finnas någon officiell statistik i Sverige över dessa raser. Det är Jordbruksverket - inte SH - som för den statistiken och uppdaterar siffrorna med antalet födda föl och betäckta ston mm.
haflingerforum.nu
Vi har pratat om så mycket annat i den här långa tråden så vi glömt bort hur den började.
Den började med Carina-J:s info
"Enligt SHFs hemsida så har SHFs styrelse bett SH att söka dispens hos SJV för att kunna registrera, stamboksföra och avelsvärdera haflinger med raskod 32."
Och jag har glömt att säga att SHF naturligtvis inte fick någon sådan dispens.
Och SHF har också glömt bort att säga att de inte fick någon dispens,
haflingerforum.nu
Får jag flika in om något annat för att vara extra jobbig?
Hade SHF ingen hingstpremiering i vintras ???
Är inte det typ olagligt ?? 
Nej, SHF har inte haft någon hingstpremiering i år.
Nej, det är inte olagligt. Däremot hade den varit ogiltig om SHF ordnat en, eftersom SHF varken är en avelsorganisation eller har en avelsorganisation och det är bara dessa som får arrangera sådana.
Nej, du är inte jobbig eller
Nej, det är inte DU som är jobbig. 
haflingerforum.nu
Fick Haflinger bladet idag. SHFs styrelse kommer att ha informationsmöte 23 juli där de kommer att berätta var de är i dagsläget, och vilka möjligheter de har när det gäller registrering och utfärdande av hästpass till haflinger.
Du åker väl dit och lyssnar då - så vi får veta vad de har för möjligheter att registrera haflinger och utfärda haflingerpass - det är vi många som skulle vilja veta 
haflingerforum.nu
Nja, det blir nog i sådana fall en rätt så onödig resa har jag på känn, då jag tror mig veta redan var SHF är idag och vilka möjligheter de har att registrera och utfärda haflingerpass.
Och så mycket lär det väl knappast hända fram till den 23 juli. 
Så jag stannar nog hemma jag, och gör något nyttigare istället. 
Carina-J, du skrev:
SHFs styrelse kommer att ha informationsmöte 23 juli där de kommer att berätta var de är i dagsläget, och vilka möjligheter de har när det gäller registrering och utfärdande av hästpass till haflinger
Jag har också sett denna inbjudan som är skickad till SHFs medlemmar och jag undrar
Hur skall haflingerägare som har frågor kring detta men som inte är medlemmar i SHF få information då? Skall inte alla haflingerägare behandlar lika oavsett de är medlemmar eller inte?
Jag trodde detta var en grundregel för rasföreningar att inte diskriminera hästägare. 
haflingerforum.nu
Förlât en utbölings kommentar men verkar det inte lite dumt att ansluta sig till moderföreningen (Italien) dels för att de flesta normer och inköp kommer i alla fall ifrân den österikiska tyroldelen där det redan finns en förening i Sverige samt att en "Svensk" haflingerförening skulle kunna fortsätta att premiera och utveckla haflingern utifrân ett eget perspektiv? I ett stort land avstândsmässigt mâste det väl vara svârt att fâ ihop alla haflingerägare till en premiering/utställning som skulle bli fallet om Italien blir avelsförening? De Italienska domarna kommer väl inte att komma till Sverige speciellt mânga gânger per âr antar jag?
Förlât om jag lägger mig i………..
Vad jag förstått så måste alla raser ha ett moderland enligt EU-direktiv. Och alla raser har förstås ett moderland. Att haflingern råkar ha två, Österrike och Italien, beror på lite speciella omständigheter, där bl a Hafling en gång i tiden tillhörde Österrike, men numera tillhör Italien. Men sedan är "tyrolerhaflingern" lite speciell, och ska inte blandas ihop med vanlig haflinger, som får ha lite arabblodsinslag i sig, även om de flesta inte har det.
Vad som är speciellt utmärkande för tyrolerhaflingern går att läsa på STHs hemsida. Vilken haflinger som helst kan alltså inte registreras som tyrolerhaflinger.
I Sverige har vi haft Italien som moderland redan från början -genom SHF- på senare tid har STH tillkommit, med HPT, Österrike, som "moderorganisation". Det finns en till haflingeravelsförening i Österrike också, nämligen ARGE. Och det finns två avelsföreningar i Danmark, så detta är inget unikt för själva Sverige.
SHF har betydligt fler registrerade haflinger än STH. Det är, och har aldrig varit några problem för SHF att arrangera riksutställningar med italienska domare, däremot har deltagarantalet varit alldeles för litet för STH emellanåt, så deras premieringar har fått hållas i Danmark.
Hos SHF har det alltid varit möjligt att premiera på "hemmaplan" på SHs premieringar.
Det finns direktiv som måste följas, och som säger att man ska följa moderlandets regler, så att hitta på egna går alltså inte.
Vad jag menar är att om man lämnar SH och blir fullvärdig "avdelning" under Italien sâ blir det ju som för STH, en premiering per âr utifrân deras normer.
Idags sköts väl premieringar lokalt med mycket uppskattade tillställningar vad jag förstâtt och med domare som jag antar har en lite "svensk" norm vid bedömningen. Att STH, som är en relativt ny förening har det sâ ser jag som inga problem eftersom alla medlemmar är införstâdda med vad det innebär.
I Belgien valde man en liknande lösning efter mycket brâk och politik i haflingerstyret vilket ledde till att mânga som trodde att dom hade haflingers dom kunde avla med för egen skull fick vid stamboksinskrivning/premiering sâ dâliga resultat att dom inte blev godkända. Standarden var ändrad över natt och det fick till följd att det människor trodde var bra haflingers helt plötsligt blivit värdelöst.
Rätt elle fel, nâgra av dom skulle kanske inte passat som avelsston även med "korrekt Belgisk norm men detta har i alla fall orsakat att mânga har slutat med hobbyn.
Vill ocksâ tillägga att jag själv är lite Tirolernörd men uppskattar enormt den svenska haflingern och dess ägare som är ett föredöme i hur man använder sin häst.
Vad jag vet har det aldrig varit tal om att ha Italien som avelsorganisation för SHF. SHF har valt att försöka få SH som avelsorganisation, då SHF själva är för små för att kunna bli det. Om detta gagnar haflingerrasen i Sverige tvivlar jag dock själv på, då det visat sig att SH har noll koll på härstamningar, och skäms inte alls för att göra renavlade haflinger av procenthästar. Och större katastrof än så kan det inte bli i mina ögon.
Vad har Belgiens haflinger för moderland/förbund? Går de under HPT eller Italien? De kan hur som haver inte hitta på egna ”rasvisa” krav. Allt ska överensstämma med moderlandets/förbundets. Något som tyvärr en del avelsföreningar ”glömmer”. Rasstandarden kan alltså inte ändras över en natt, om den inte gjort det i moderlandet/förbundet samtidigt. Och detta är inget Sverige själva har hittat på, detta är direktiv ifrån självaste EU. Och nog är väl Belgien med i EU?

Jodå, SHF planerar visst att ha Italien (ANACRHAI) som avelsorganisation. Konstigt tycker jag, då orsaken till att de inte kunnat söka med SH som avelsorganisation på deras egen hemsida säges vara att ANACRHAI:s regelverk inte följer EU-kommissionens regelverk … Om det går att ha ANACRHAI som avelsorganisation borde det ju gå alldeles utmärkt för SH att skriva en ansökan, och är det fel på reglerna så borde man ju inte kunna ha ANACRHAI som avelsorganisation heller. Jag upphör inte att förvånas över all denna förvirrade "information".
Sen måste jag säga att det är verkligen inte bara för att SHF är "för små" som de inte kan bli egen avelsorganisation, som många andra rasföreningar har blivit. Det ställs mycket högre krav på kompetens och professionalism när en avelsorganisation ska godkännas än det gjort hittills, då godkännandena enbart gällt avelsföreningar. (Alltså: Det har godkänts avelsorganisationer tidigare också, men de allra flesta raser har haft en förening som godkänts som avelsförening, inte som avelsorganisation - undantag t.ex. ASVH och SIF). SHF sköter ju INGA av de uppgifter som en avelsorganisation ska sköta, de klarar ju inte ens att sköta det som en normal avelsFÖRENING tidigare skött …
Jag som var med i styrelsen på den tiden då SHF:s medlemsantal närmade sig 400 och föreningen skötte både registrering, stambokföring, hingstlicenser och betäcknings- och fölningsstatistik tycker det är rent sorgligt att se hur föreningen har förstörts under senare år. 
Jahaja, det var ju en nyhet! Att ANACRHAI skulle vara påtänkt som avelsorganisation. Informerades det om det på informationsmötet förra helgen, kanske? Konstigt då att det inte hunnit ut på hemsidan. Eller ska man söka informationen själv via SJV? 
Eldfuxen skrev
_Sen måste jag säga att det är verkligen inte bara för att SHF är "för små" som de inte kan bli egen avelsorganisation, som många andra rasföreningar har blivit. Det ställs mycket högre krav på kompetens och professionalism när en avelsorganisation ska godkännas…
_Jovisst, är det så, jag genade lite bara, för det är ungefär "femtioelva" punkter de inte klarar. Var lite jobbigt att skriva dem alla.
Men med tanke på det du skrev om kompetens så går ju SH "fetbort" också. Är det ANACHRHAI som är "tummetotten", den som återstår när inget annat finns kvar, kanske.
Frågan är väl om ANACHRHAI vill vara avelsorganisation för SHF, med tanke på vad de blivit anklagade för.
Då förstår jag din tankegång mycket bättre Nottingham! Jag hade nämligen ingen aning om att SHF nu vill ha ANACHRHAI som avelsorganisation. Ber om ursäkt för mitt tidigare svammel!

# 42: Information är väl inte SHF:s bästa gren om man säger så? 
ANACRHAI vill säkert vara avelsorganisation, bara de får betalt för jobbet. Frågan är vad det kommer att kosta för oss uppfödare.
Jag fick nog till det lite konstigt jag med map normer/standard. Självklart ska en haflinger bedömmas med samma kriterier oavsett om
det är i Belgien, Sverige, Tirol eller Italien men nu är det ju ändâ sâ att eftersom det är mycket business i detta precis som i allting sâ skiljer tyvärr de som dömmer och beslutar vid premieringar olika beroende pâ vilket land de dömmer i. Ex ett sto som fâtt 78p i Tirol hade aldrig fâtt samma poäng i ex Belgien, samma sak med Italien - Sverige.
Precis som man har kontroll över vad man säljer ut frân moderlandet ser man till att bedömningarna alltid ligger nâgot högre i moderlandet för att pâ sâ vis alltid vara landet/platsen där eliten finns.
Därav finns det ju ett antal länder som inte har Tirol/Italien som avelsorganisation utan väljer att köra sitt eget race.
Belgien har förresten HPT.