Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1997 ggr
Carina-J
0

Årets Dalahäst

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu kan alla haflingerfans vara med och rösta fram en haflinger till Årets Dalahäst! Nummer 11 av kandidaterna är nämligen självaste Nachtmann!

Här kan du läsa om hur det går till vid själva röstningen och även se alla kandidater:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.3796962-rosta-fram-2011-ars-dalahast

och här kan du se dem i helfigur:
http://www.dt.se/bloggar/piasblogg?url=http://blogg.dt.se/piasblogg/2011/08/12/vilken-blir-arets-dalahast    

Tre finalister går vidare och möts slutligen i finalen den 4 september på Dalatravet i Romme. Där kommer publiken att rösta fram Årets Dalahäst 2011.

Nu har vi alla möjligheter att rösta fram en haflinger till finalen!

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
0

Yes, Nachtmann gick till final! Skrattande

Shoshone
0

Nachtmann belv 2:a efter ett tydligen toppfint travsto som vunnit massa på den banan så för mej så vann han Kyss

Carina-J
0

Så himla kul! Skrattande

Tyrolare
0

Inte illa…… Bra reklam för tyroler-haflinger!Glad

Shoshone
0

Fast publiken som satt där tror jag inte förstår skillnaden, de ser nog bara en haflinger..

Så man får vara glad för det lilla Glad

Tyrolare
0

#5 Du ska inte undervärdera hästfolket eller publiken.Flört

Det är betydligt fler som ser skillnaden och är medveten om den än man tror. 
Speciellt numera när det pratas om tyroler-haflinger i vårt land på ett mer positivt sätt, så märker man att hästfolket är väl informerade innan de ger sig in i haflingerrasens olika typer.Flört

Shoshone
0

Jo det kanske är sant, men de som inte ens vet om att haflinger rasen HAR olika typer.. för dom är det ju inte så enkelt..

Mina erfarenheter från snåla 7 år med haflinger säger att mycket folk aldrig sett en haflinger irl, iaf inte tänkt på att de sett en.

Men vi sånna där evenemang så är det ju iaf nååågra fler som får kunskap om haflingerns olika grenar så det är alltid nått!  :) Ett litet frö, många bäckar små :)

Tyrolare
0

#7 Min erfarenhet (15 år), som uppfödare, hingsthållare och aktiv inom tyroler-haflinger är att det geografiskt är stora skillnader i Sverige på hur mycket erfarenhet folk har med haflinger. Det tyder också på din erfarenhet när jag läser ditt inlägg.

I södra Sverige, där vi verkar och i områden där rasen fått fotfäste som tex i Skåne och Småland (även Östra och Västra Götaland) vet de flesta numera skillnad på tyroler-haflinger och "vanlig haflinger".

Men ju fler sådana lokala arrangemag typ "Årets Dalahäst" där representanter för rasen visas, ju fler blir intresserad av rasen och följer upp den via internet, bloggar och hemsidor. Där finns information att hämta och jag lovar att 99% av de som kontakta oss har gjort sitt första val via internet och därmed är väl medvetna om skillnaden……. och vad de vill ha.

Välförtjänt marknadsföring sker för individen och dess ägare/uppfödare via ett arrangemang som "Årets Dalahäst". Men det lyfter även rasen/avelsinriktningen som extra bonus via internet, som följd av nyfikenheten efter att publiken sett rasen "in live". Flört

Därför  i inlägg #4 "Bra reklam för tyroler-hafliger" eftersom just denna hingst är en tyroler-haflinger av härstamning.Glad 

Jag är säker på att flera i publiken gogglat i dagarna efter och blivit ytterligare intresserad av tyroler-haflinger.

Shoshone
0

Oj! Vad imponerad jag blir! Att de kan se skillnad alltså och att rasen blivit så "vanlig" i ordmun där nere Skrattande Då finns det kanske hopp även här! Glad

Eftersom jag har alla mina "haflinger-vänner" i datorn och inga härikring som jag kan "ta på/röra vid". Så betyder det att jag är ganska ensam att ha haflinger i mitt område så vi får många folk som kommer fram till oss och säger att de bara sett haflinger på bild.

Så det är nog så att det beror på vart man bor och vilka man rör sej med.