Oseriösa saluannonser
Vi har tidigare i en tråd som hette Bra avelsston kommit in på ämnet för denna tråd, saluannonser som inte är riktigt tillförlitliga.
Bland annat skrev jag om haflingerston som utannonserades som lämplga för avel trots att de varken var stambokförda (ett måste för att användas i avel) eller haft föl tidigare. Även tvååriga ston marknadsfördes som avelsston.
Nu hittade jag den här saluannonsen på ett haflingersto, ej satmbokfört, ej fått föl och med ganska mediokra bedöningsresultat vid olika visningar
Haflingersto på 9 år säljes. Hon är ca 137 cm hög. …
…
Pris: 25000 … Inriktning: avel, dressyr, hoppning … Ras: Haflinger
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Och det här tvååriga haflingerstoet är naturligtvis inte stambokfört eller har haft några föl
Underbart Haflingersto, unghäst. Måste tyvärr sälja min härliga, nyfikna,snälla vackra häst. Avelssto med fantastisk härstammning, 100% Haflinger. Pris: 30000 … Inriktning: avel, distans, körning, western … Ras: Haflinger
haflingerforum.nu
I Blå Basen, där alla haflinger registrerade i Sverige skall finnas, kunde jag inte ens hitta någon haflinger med denna stam.
Alltså till salu:
Haflingersto m fin stam
Typ: Stora hästar - Inriktning: Avel - Kön: Sto - Födelseår: 2002
Fint haflingersto imp Österrrike. E Afghan2 ue Nobelius. Bisad m 8or huvud hals typ osv. Mätte 150cm 2005. Mkt snäll i all hantering men tyvärr inte inriden. Men säkert inget problem om man vill. Hon är fullt frisk. Fux m bläs. Bra pris till rätt hem!
Pris 16 000 kr
haflingerforum.nu

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha, visst är det underhållande med saluannonnser 
Såg en för ett tag sen, minns inte om det var en nordsvensk eller haflinger, men det var en 3-årig hingst som aldrig varit visad och enligt ägaren skulle denna kunna passa till avel om man så ville 
Jag vet inte om jag tycker att det är så underhållande, jag tycker det är deprimerande. 
Det kan ju knappast gynna haflingerrasen och de serösa haflingeravlarna med en massa strunt och överord i saluannonser. Det bidrar inte till ökad kunskap om rasen, även annonser sprider kunskap eller okunskap.
Nu vet jag inte om haflingerannonser är värre än andra rasers. Men jag har sett alldeles för många annonser på haflinger som påstaås vara haflinger med full stam och där hästen ifråga inte ens är registrerad i Sverige - vilket iofs inte är en garanti för att en haflinger är en haflinger - men det är en annan ännu mer depimerande haflingerryktesförstörare.
haflingerforum.nu
Vad märkligt att man inte skrivit ut hela poängraden från visningen, i den sista annonsen, som brukligt är.
Konstigt att stoet inte är registrerad om hon, som det påstås, är visad?
Känns inte alls bra med alla dessa falska annonser som är i omlopp.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Jag tror att det är en österrikisk bedömning. Det låter ju så när de skriver att hon har fått 8:or på typ, huvud, hals o.s.v. (Fast visst hade de kunnat skriva ut alla poäng ändå, eller i alla fall hade ju summan varit intressant.) Både HPT och ARGE skriver in bedömningarna i hästens pass, och så är hon mätt som treåring. Alla indicier pekar altså mot att det är en österrikisk häst och en österrikisk bedömning. 
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Ja det är tråkigt att dom förstör för dom som verkligen är avelsintresserade och har koll. Men man får väl förutsätta att inga seriösa avelsintresserade ger sig på något som dom inte är helt hundra på.
Jag tror inte detta är specifikt för haflinger, har sett många liknande annonser hos andra raser. Tror kanske däremot att avelsintresset inte är lika utbrett hos haflingerägare som hos t ex nordsvenskar. Det är bara vad jag tror. Och då är jag fullt medveten om att nordsvensken är en mycket större ras i Sverige, men jag menade då i förhållande till haflinger.
Jaha, då var dags igen då!
På SHFs hemsida är ett sto just inlagt under till salu. Hon är 14 år, inte stambokförd. inte ens visad, har inga avkommor. Hon är svårriden och säljs därför till avel / som avelssto.
Har SHF inga som helst krav på vad man skriver i saluannonserna? Och just i dagens Haflingersverige där det inte ens går att avelsvärdera haflinger. Kan någon i SHF berätta för ev köpare i vilken avel hon skall användas. Inte är det i haflingeraveln i alla fall,
haflingerforum.nu
Man blir riktigt mörkrädd när man tittar på saluannonser på haflinger i dag. En del kallas, medvetet eller omedvetet, för haflinger trots för mycket arabblod.
Då varken Blå basen eller SHF. eller ens passen utfärdade av SH, är tillförlitliga i dessa sammanhang så uppmanar jag presumtiva köpare av haflinger att alltid först vända er till STH eller SFEH för korrekt information om den haflinger ni är intresserade av. Där finns det kunnigt folk att rådfråga, så ni slipper bli lurade.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Det tackar jag för!
Och hoppas att många ser vad du skrivit och följer ditt råd.
Jag har också kollat "haflinger" till salu på en det sajter och det är rena skämtet!
PS
Jag är ordförande i SFEH
haflingerforum.nu