Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 1938 ggr
myra82
2011-11-06 22:35
0

Ny här :)

Hej hej som sagt är jag ny här och ny på haflinger :)

Är verkligen förtjust i rasen och har bekanta som har och haft haflinger men själv har jag aldrig ägt någon själv.

Nu har jag funderingar på att eventuellt köpa en har har fastnat för ett sto som är e. Striker 22 u. Lizzy van de Pollona 460

Hon är dock inte ställd än men om det nu skulle bli köp så skulle jag givetvis göra detta och om hon får bra resultat vill jag ta ett föl.

Är det någon här som vet något om denna stam?

Carina-J
2011-11-07 22:19
0

Välkommen hit myra82, och det är klart att du ska unna dig en haflinger! Flört

Tyvärr kan jag inte svara dig om stammen på detta sto, men det finns säkert någon vänlig själ härinne som kan göra det.

Jag antar att du tittat lite i Blå basen på hennes stam? Finns här:
http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=62650
Där går det ju att gå in och titta lite på varje enskild häst. Där står det bl a att hennes farfar  Strato Hf.9128 företräder den lite ovanliga St-linjen. (Och då gör ju också hennes pappa Striker det.) Och att farmodern, Halissa 420112080 är ett tyskt haflingersto, linjeavlad på hingsten Nero. Och att hennes pappa Striker är importerad från Tyskland.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
2011-11-08 10:33
0

Jag känner inte heller till den stammen speciellt, men både både Sriker och Liizzy van de Pollona är ju OK, klass I-premierade.

Däremot är det fel det som står i Strikers avelsvärdering i Blå Basen - och som Carina-J citerar - att St-linjer skulle vara ovanlig, Det är S-linjen som är ovanlig och stundtals varit utrotningshotad,Gråter

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Eldfuxen
2011-11-08 15:40
2

Hej!

Jag hinner inte skriva så mycket just nu (finns massor att berätta), men till att börja med kan du titta på länken som CarinaJ skrev. Där kan du även klicka dig vidare och titta på Strikers och Lizzy van de Pollonas resultat, och deras andra avkommors resultat.

MEN "som vanligt" måste jag tyvärr säga att det är fel i stammen i Blå Basen (SUCK). Du kan jämföra med stammen i hästens pass, så ser du att SH har blandat ihop hästar igen. Den här hästen är HELT RENRASIG, men om man tittar på stammen i Blå Basen kan man få för sig att hon har 1,563 % arab i stammen. Det är visserligen tillåtet i SHF/ANACRHAI, men nu är hon som sagt HELT RENRASIG och inget annat.(Undrar om det någonsin kommer att gå att få ordning på kaoset i Blå Basen? Gråter )

Och så en liten hint till CarinaJ: Kolla in sista 2 generationerna på mödernet (mormors mormor och hennes föräldrar). Prima stostam det där! Flört (Till alla andra: Det är samma stostam som CarinaJ:s ena diplomsto och min godkända hingst). Enligt uppgift från Holland är det en av de bästa "äldre" stammarna i Holland. *stolt*)

Som sagt, jag kan berätta mer senare, nu måste jag iväg på ett möte!

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se