Alternativ för raskod 32
Nu finns det info på SHFs hemsida om vilka alternativ som diskuterats fram med SJV om registrering, stambokföring, mm, av haflinger med raskod 32.
Alternativen är följande:
- Det som vi planerat för, d v s att SHF är avelsförening och SH avelsorganisation som utfärdar pass, stambokför etc. Detta alternativ ska snarast drivas vidare i form av kontakt med SH för förtydliganden av vår ansökan i skenet av vad som framkom vid mötet med Jordbruksverket.
- Om vi vill kan våra hästar registeras i ANACRHAIs regi, och vi tecknar då ett avtal med ANACRHAI om vilka tjänster SHF vill köpa med dem. Vi har fått prisbild och har fört initiala förhandlingar med ANACRHAI om detta. Detta kan diskuteras vidare under september månad.
- Vi kan även välja att registera våra Haflingerhästar i annan utländsk avelsorganisation för Haflingerhästar med samma avelsmålsättningar som ANACHRAI. Om hästen senare registreras i Sverige är det inget problem. Hästar kan vara registrerade i flera länder.
- Om man önskar pass utfärdat nu kan SH hjälpa till med det, men raskoden blir 10. I passet förs alla uppgifter in om hästen inklusive fullständig stamtavla. När sedan allt kommit på plats med stambokföring och registrering enligt alternativ ett ovan, ska raskoden korrigeras till 32 (i enlighet med passförordningen). Vill man senare registrera hästen i utländsk avelsorganisation, går det bra enligt punkt tre ovan.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Info?
Jag skulle inte kalla detta information utan brist på information.
Det har fötts cirka 25 haflingerföl i Sverige i år. Av dem kommer fem att registreras i HPT/STH eller har kanske redan registrerats där. Ägarna till de återstående cirka 20 haflingerfölen har anledning att vara bekymrade och förvirrade av SHF:s ”info”.
Faktum är att det inte går att få hästpass till haflinger med raskod 32 i dagsläget. SHF lyfter fram 4 alternativ till lösningar. Jag skall kommentera dem en i sänder. Det tar tyvärr litet tid om man skall informera korrekt och förhoppningsvis begripligt.
Det första alternativet är en återgång till det man jobbade på för ett år sedan – att SH skall vara avelsorganisation åt SHF. Det projektet gick ju i kras när SH:s dåvarande verksamhetsledare hittade påstådda brister i ANACRHAI:s regelverk med skriverier till EU-kommissionen som följd.
Jag citerar vad som står på SHF:s hemsida om detta: ”Pga oklarheter i ANACRHAIs regelverk som inte följer Europeiska komissionens regelverk, har vi ännu inte kunnat skriva på det avtal med SH som behövs för att Jordbruksverket skall kunna godkänna SH som Avelsorganisation för Svenska Haflingerföreningen! Trots upprepade påtryckningar från Europa komissionen på den Italienska myndigheten som i sin tur kontaktat ANACRHAI, har inte dom ändringar som behövts göras gjorts. Så länge ANACRHAIs regelverk inte följer EU komissionens kan inte SH arbeta vidare med att ta fram ett avtal till oss!”
Så skrev SHF den 26/4 på sin hemsida och denna ”info” ligger fortfarande kvar där.
Nu säger SHF i stället om detta alternativ: ” Detta alternativ ska snarast drivas vidare i form av kontakt med SH för förtydliganden av vår ansökan i skenet av vad som framkom vid mötet med Jordbruksverket.”
Då undrar man givetvis vad som menas med ”förtydliganden av vår ansökan i skenet av vad som framkom vid mötet med Jordbruksverket.”
Jo, det skall jag tala om. SHF har fått handlingar av Jordbruksverket som visar eller bevisar att de påstådda bristerna i ANACRHAI:s regelverk inte är några brister utan bygger på missuppfattningar från SH:s med fleras sida. Dessa handlingar med denna utredning är författade av Kerstin Dreborg (alias Eldfuxen), som hade ett annat uppdrag – av en annan förening och inte av SHF – att utreda oklarheter i ANACRHAI:s regelverk – Om detta skall jag skriva i en annan tråd här, det tar bara litet tid att skriva om allt detta - Kerstin hade en lång korrespondens med ANACRHAI:s chef och redde ut de påstådda bristerna, och denna korrespondens överlämnades till Jordbruksverket. Nu har Jordbruksverket överlämnat detta bevismaterial till SHF, som därmed kan använda sig av Kerstins arbete och med hennes hjälp återgå till det projektet., dvs alternativ 1.
Någon kanske undrar hur detta är möjligt och hur jag kan känna till detta. Jo, det beror på att vi i Sverige har något som kallas offentlighetsprincipen, som innebär att vem som helst har rätt att ta del av offentliga handlingar. Offentliga handlingar är sådant man skickar till en myndighet (som Jordbruksverket) eller som en myndighet skickar till någon vem som helst. Vad som helst. Så SHF har kunnat få Kerstins utredning och litet annat ”godis” av Jordbruksverket – helt lagligt.
Men samtidigt har jag – lika lagligt – kunnat få en kopia av det material som Jordbruksverket överlämnat till SHF, alltså dessa lånta fjädrar som SHF nu kan använda. Vi väntar nu bara på ett officiellt TACK från SHF för den hjälp vi gett dem.
Det är okej att använda sig av Kerstins arbete (tyvärr, säger vi) men det är inte okej att göra det utan att uppge vem som är upphovsman till arbetet.
Sen så – ja just det, så enkelt är det nu inte att SHF/SH kan godkännas som avelsförening/avelsorganisation av Jordbruksverket bara för detta. Det krävs en hel del till. Bland annat att man (SHF/SH) kan registrera haflinger också. Och det har man ännu inte visat att man kan. Länsstyrelsens föreläggande att SHF skall gå igenom och rätta alla pass utfärdade 2008-2010 står kvar.
Detta var mina kommentarer till SHF:s alternativ 1. Jag återkommer i morgon med kommentarer till alternativ 2.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Om nästa alternativ skriver SHF: ”Om vi vill kan våra hästar registreras i ANACRHAIs regi, och vi tecknar då ett avtal med ANACRHAI om vilka tjänster SHF vill köpa med dem. Vi har fått prisbild och har fört initiala förhandlingar med ANACRHAI om detta. Detta kan diskuteras vidare under september månad.”
De SHF-medlemmar som befann sig i Töreboda kvällen före riksutställningen kunde få litet mer info från SHF:s styrelse om vad denna lösning skulle innebära. Det var ju den lösning som var mest aktuell vid den tidpunkten, eftersom man då ännu inte fått Kerstins utredning om ANACRHAI:s regelverk av Jordbruksverket.
Jag kan också ge litet mer information när det gäller detta alternativ. Det är ju så att alternativet till att en avelsförening/avelsorganisation blir godkända av Jordbruksverket i Sverige är att avelsföreningen samarbetar direkt med moderorganisationen, dvs. i SHF:s fall med ANACRHAI. Sådana förhandlingar har alltså skett mellan SHF och ANACRHAI.
Det finns en till haflingerförening som heter Avelsföreningen för haflinger i Sverige (AHS) – som jag skall skriva om i en annan tråd som jag lovade igår. Denna förening utmanar SHF och SH och vill och har kompetens att utfärda pass osv. Även AHS har fört förhandlingar med ANACRHAI under sommaren för att diskutera ett eventuellt avtal.
ANACRHAI har hela tiden varit tydlig mot både AHS och SHF att man förhandlar med två föreningar i Sverige. Därför frågade AHS vad ANACRHAI tänkte prioritera i valet mellan de två svenska föreningarna. Det överraskande svaret från Italien var att de inte behövde välja mellan AHS och SHF utan att de kunde teckna avtal med båda!
Vad skulle då ett sådant avtal innebära?
Jo, ANACRHAI har olika nivåer på de alternativa samarbetslösningarna.
Den första nivån, den som är aktuell när det gäller AHS är att ANACRHAI ”bara” skall kontrollera och godkänna AHS:s härstamningskontroller och registreringar av haflingerna, innan AHS:s registrator utfärdar AHS:s svenska pass. Allt annat avelsarbete som stambokföring, avelsvärdering av hingstar och ston och naturligtvis utfärdande av pass skall administreras av AHS – eftersom AHS har kompetent personal för dessa arbetsuppgifter.
Den andra nivån, den som eventuellt skulle kunna komma ifråga för SHF är den modell som kan kallas ”all inclusive”, dvs .ANACRHAI tar över allt avelsarbete åt SHF eller ”från ax till kaka-modellen.” ANACRHAI sköter då avelsvärderingar, inhämtar betäckningsresultat, genomför inspektion och kontroll av fölen, chipmärker dem och registrerar och utfärdar pass i Italien åt de svenska fölen. – Och vad tror ni kostnaden blir i slutändan för fölägaren som skall betala för kontroll och chipmärkning för en ID-kontrollant/chipmärkare som kommer resande från Italien? Och hur skall detta organiseras i vårt avlånga land? Skall alla föl samlas på ett ställe i Sverige eller skall den italienske kontrollanten resa runt kors och tvärs i Sverige på gårdsbesiktning?
Om den första modellen: Det relativt enkla samarbetsavtalet för att kunna göra pass i Sverige enligt denna modell har AHS bedömt vara ganska så omständligt, tidkrävande och i slutändan mycket dyrt för hästägaren.
Jag vet inte vad SHF:s ”all inclusive-modell” har för prisbild (som SHF skriver) men med tanke på AHS:s prisbild tror jag inte att kostnaderna för ett sådant kontrakt skulle hålla sig under ett sexsiffrigt tal. Men här får jag erkänna att jag bara gissar. Hur omständligt och tidskrävande ett sådant här samarbete skulle vara kan ju vem som helst inse.
Men SHF får väl lov att lägga fram ett eventuellt avtalsförslag för sina medlemmar och redovisa kostnaderna för detta innan något beslut fattas om ett avtal.
Billig blir den här lösningen inte i alla fall. Men passen blev säkert korrektare än SH:s och det är väl viktigare.
Och sen har vi tidsaspekten. Om de svenska fölen skall hinna få pass enligt detta alternativ i år räcker det inte som styrelsen skriver: ”Detta kan diskuteras vidare under september månad”. Nej, då måste jobbet sätta igång NU ELLER GENAST! Kommer inte SHF ihåg att det tog 3-4 månader för SH att föra över uppgifterna ur Rulle (SHF:s gamla registreringsprogram) till Blå Basen? Och en flytt av data från Sverige till Italien tar väl knappast mindre tid? – Dessutom kommer detta arbete att kosta mycket för SHF. När SH förde över de registrerade haflingerna till Blå Basen subventionerade HNS detta – enligt uppgift motsvarande 40.000 – 50.000 kr som var den egentliga kostnaden och som SHF då slapp betala. Att flytta haflinger från Blå Basen till en italiensk databas kommer inte att subventioneras varken av Sverige eller Italien. Det är något som SHF eller dess medlemmar får betala.
Detta var mina kommentarer till SHF:s alternativ 2.
Jag återkommer i morgon med kommentarer till alternativ 3.
haflingerforum.nu
Sedan skriver SHF: ”Om man önskar pass utfärdat nu så kan SH hjälpa till med det, men raskoden blir 10. I passet förs alla uppgifter in om hästen inklusive fullständig stamtavla. När sedan allt kommit på plats med stambokföring och registrering enligt alternativ ett ovan, ska raskoden korrigeras till 32 (i enlighet med passförordningen). …”
Vad är detta för prat? Det handlar faktiskt inte bara om att önska sig pass till sitt föl nu. Det är lag på att ett föl måste ha pass till den 31.12 2011.
Dessutom talar inte SHF om vad 10-an står för och redovisar inte vilka konsekvenser det får om man registrerar sitt föl i raskod 10.
10 betyder specialras. Om haflingern registreras som specialras kommer den aldrig att kunna byta detta pass till ett haflingerpass eller kunna byta det livslånga UELN-numret som betyder SPECIALRAS. Hästen kan få en notering om ett nytt registreringsnummer med 32- på en rad långt bak i sitt pass. Men detta ”om”registreringsnummer är inte samma sak som det livslånga UELN-numret, hästens ”personnummer”.
Jag har haft ett långt samtal med samme tjänsteman på Jordbruksverket som SHF träffat för att reda ut konsekvenserna av en registrering med raskod 10. Till slut hör jag honom säga: ”Vi är medvetna om att en registrering med raskod 10 sänker handelsvärdet för hästen.” Smaka på den meningen en gång till! Vi är medvetna om att en registrering med raskod 10 sänker handelsvärdet för hästen - Frågan är om SHF:s styrelse är medveten om detta.
Och vad kostar det att korrigera raskoden?
Tell the truth, the whole truth and nothing but the truth!
Detta var mina kommentarer till SHF:s alternativ 3.
Jag återkommer i morgon med kommentarer till alternativ 4.
haflingerforum.nu
SHF:s fjärde och sista förslag till lösning av passfrågan lyder: ” Vi kan även välja att registera våra Haflingerhästar i annan utländsk avelsorganisation för Haflingerhästar med samma avelsmålsättningar som ANACHRAI.”
Jaså kan man? undrar jag. Då skulle jag vilja fråga SHF hur det skall gå till. Har ni tagit reda på hur man gör för att kunna hjälpa de haflingerägare som vill registrera sitt föl utomlands? Kan ni säga ett enda land som tar emot en passansökan från en svensk haflingeruppfödare? Jag känner inte till något sådant land. Kerstin Dreborg, som har mer än 10 års erfarenhet av registrering av haflinger och som har kontakter med alla stambokskontor i Europa försöker hitta ett sådant land till sitt föl – men hittills har de alla – till exempel ANACRHAI – sagt nej. Även detta bör SHF reda ut och förklara hur det skall genomföras rent praktiskt. Gärna med en prisuppgift.
Och även om SHF känner till något sådant land eller om Kerstin får tag i ett, så återstår ett problem för flera av fölen och fölägarna. De utländska stambokskontoren kräver – och då menar jag KRÄVER, glöm alla tankar på dispenser – att fölets mamma – och givetvis pappa – skall vara stambokfört. Av de cirka 20 föl jag nämnde i mitt första inlägg är det bara 14 som har en stambokförd moder.
Detta krav på att mamman skall vara stambokförd för att fölet skall registreras som haflinger har även ANACRHAI, om alternativet två ovan skulle bli aktuellt.
Detta var mina kommentarer till SHF:s alternativ 4.
Jag återkommer med några frågor till de styrelsemedlemmar som själva fått föl i år. Några frågor om hur de tänker göra med passen åt sina egna föl.
haflingerforum.nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Några av årets föl har ju fötts hos styrelsemedlemmar i SHF. För alla andra villrådiga fölägare skulle det ge en viss vägledning om dessa styrelsemedlemmar som fått föl i år kunde tala om hur de själva tänker göra.
Jag skulle bli väldigt glad – och det tror jag många andra också skulle bli – om ni ville svara på den frågan.
haflingerforum.nu

Angående # 1: Den som är intresserad kan få en kopia av hela mailväxlingen mellan mig och ANACRHAI:s "direttore". Det mesta är på engelska. Så kan ni själva se vad vi rett ut åt SHF, och att det inte var något litet jobb precis att få rätsida på alla missuppfattningar.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
#6 Jag är intresserad av en kopia på mailväxlingen.
Skulle vara intressant att se vad som missuppfattats så väldigt, att det fått sådana konsekvenser för haflingern, raskod 32, här i Sverige.
Tack Eldfuxen, jag har läst och begrundat!
Att hela haflingersverige (raskod 32) kan vändas upp och ner för några missuppfattningars skull känns för mig helt ofattbart. Det hade väl varit enklast att reda ut dem med berörd part, dvs ANACRHAI, med en gång kan man tycka, och inte bara låta tiden gå. Varför inte detta skedde kan väl bara SHFs styrelse svara på. För mig låter det i varje fall märkligt att man låter andra, från en konkurrerande (?) förening, reda ut det hela…
Du ska ha ett stort tack Eldfuxen, för utan ditt engagemang i haflingern hade raskod 32 fortfarande stått och stampat på samma ställe som i början på året.
Sedan är det en helt annan sak att få SH godkänd som avelsorganisation. SJV kan inte godkänna SH så länge SH inte uppfyller kraven för registreringsuppdraget. Varför då hålla fast vid SH? Denna långdragna historia får ju på så sätt aldrig ett slut. Och det kan väl knappast vara haflingerägare till raskod 32:s önskan?
Och nu brinner det verkligen i knutarna för de föl som ska ha pass före årets utgång! Med tanke på vad som skrivits här ovan, så finns det egentligen inte mer än ett alternativ för dessa föl i dagsläget, om de ska fortsätta att vara fullvärdiga haflinger, nämligen att bli registrerade i ANACHRAI, och detta avtal är ännu inte ens i hamn. Snacka om att vara utlämnade…
Så det kan gå om man saknas hästpass 
Saxat ur Ridsport
Ägare riskerar vite för hästar utan pass
Ett par från Umeå-trakten riskerar att få betala vite på 2 000 kronor per häst, då deras tre hästar saknar pass.
Om inte paret ansöker om pass till de tre hästarna inom åtta veckor hotar länsstyrelsen med att paret måste betala 2 000 kronor i vite per häst. Det rapporterar Sveriges Radio P4 Västerbotten.
Publicerad: 2011-09-26. Senast ändrad: 2011-09-26
haflingerforum.nu
Med hela fyra alternativ finns det väl knappast någon risk att en haflinger ska behöva sakna pass i varje fall. 
Minst 10 procent av SHFs medlemmar har för en tid sedan begärt att ett extra medlemsmöte ska hållas angående revisorjäv och i passfrågan. De medlemmarna fick för några dagar sedan besked från SHFs styrelse att inget extramöte kommer att hållas, då revisorn själv har sagt ifrån sig sin post och enda revisorsuppleanten har trätt in i hans ställe. Och när det gällde passfrågorna så får medlemmarna hålla till godo med den information som läggs upp på SHFs hemsida.
Vad medlemmarna efterlyste med mötet var förstås ingen envägskommunikation på SHFs hemsida, utan en diskussion om rådande förhållanden och att medlemmarna ska få svar på alla sina frågor.
Medlemmar i SHF förvägras alltså extra medlemsmöte trots att de har rätt till det enligt stadgarna.
Man skulle med detta facit kunna tro att SHF tillhör SHFs styrelse och inte dess medlemmar. Undra på att folk blir förbannade.
Dessa medlemmar ger sig inte. ”Ny” begäran inskickad.
Revisorerna kommer i varje fall att få svårt att rekommendera styrelsen ansvarsfrihet, om styrelsen går mot stadgarna/medlemmarnas begäran.
Fortsättning följer…
Carina_J, du underskattar styrelsens kreativitet när det gäller att slingra sig undan medlemmarnas begäran som helt följer stadgarna.
Jag är också säker på att fortsättning följer …
haflingerforum.nu
Jag läste nämligen nyss på SHF:s hemsida:
inlagt 27/10 -11
I början av veckan var representanter från styrelsen på möte med representanter från SH, detta för att komma vidare i arbetet med att få en godkänd avelsorganisation som kan registrera Haflingerhästar och utfärda pass åt oss.
Vi kommer snarast skicka in en ny ansökan och sedan skriva på det avtal som SH kommer skicka oss, och hoppas att en lösning inte ligger allt för långt borta!
Har du ett föl fött 2011, läs här hur du går till väga med registreringen!
PS. jag fortsätter i nästa inlägg att visa vad som står om man klickar på här ovan
haflingerforum.nu
Då vi i dagsläget står utan avelsorganisation, går det inte att registrera Haflinger hästar i raskod 32.
Det går däremot att registrera i raskod 10 (specialras) det innebär att full härstamning förs in i passet, och när sedan SH blir godkänd avelsorganisation skickar hästägaren in passet och begär att få hästen registrerad i raskod 32, förfaringssättet och kostnaden blir detsamma som om det hade varit en importerad Haflinger med EU-pass.
Registrering
Registreringen och utfärdandet av hästpass sköts av Svenska Hästavelsförbundet(SH), information om hur du går tillväga vid registrering och ansökan om hästpass hittar du på SHs hemsida www.svehast.se.
Ansökan om pass till föl
Komplett ansökan inskickad innan den 1/11 under fölets födelse år alternativt senast 4månader efter fölets födelse om fölet är fött efter den 1/7.
Betäckningen måste vara redovisad på betäckningsrapport samt språngrulle och stoavgiften skall vara betald. Kostnad 400kr
Skickas handlingarna in för sent ligger kostnaden på 900kr
Läs mer på www.svehast.se
Hästpass
Alla hästar i EU ska ha hästpass. Detta gäller alla hästar oavsett ålder eller ras. Ett hästpass gäller hela hästens liv. Detta betyder att om du har en häst med godkänt EU-pass behöver du inte byta ut detta. Om du däremot har en häst som inte har ett pass måste du ansöka om detta. Om din häst är född den 30 juni eller tidigare ska den ha pass den 31 december samma år. Om din häst är född den 1 juli eller senare ska den ha pass senast då den är sex månader.
Det finns tre huvudsyften med passet:
- Säkerställa hästens identitet, till exempel vid handel med hästar
- Vara ett hjälpmedel för att begränsa spridningen av smittsamma sjukdomar
- Säkerställa att läkemedel inte handlar i våra livsmedel
Passet utfärdas av SH.
Om en häst (haflinger) dör skall hästpass/registreringsbevis i original skickas in till SH för makulering.
haflingerforum.nu
Det är till att gå händelserna i förväg.
Och tala med dubbla tungor.
Först säger man att man skall ansöka om att få SH godkänd som avelsorganisation (åt SHF)
I nästa avsnitt sägs att SHF inte har någon avelsorganisation, att inga pass kan utfärdas med raskod 32.
Sen rekommenderar man registrering med raskod 10 och sen kommer igen ett stycke som om man kunde få 32-pass.
JAG SÄGER BARA
LÄS MITT INLÄGG OVAN #3 där jag VARNAR FÖR RASKOD 10
haflingerforum.nu
Det skulle verkligen behövas att det begärda medlemsmötet ordnas snarast så att medlemmarna får ställa frågor. få svar, ställa nya frågor osv, det som en tidigare styrelsemedlem så tjusigt uttryckte "Dialog med medlemmarna" när hon blev tillfrågad om hur SHFs styrelse löste att svara på medlemmarnas frågor
haflingerforum.nu
Vadå "när sedan SH blir godkänd avelsorganisation"? Vad är det som säger att SH kommer att kunna bli avelsorganisation? Kan man inte registrera haflinger korrekt, kan man inte bli avelsorganisation. Ska nu denna långbänk dras ett varv till? Men hallå, det är massor med fölägare som måste ha hjälp med att registrera sina haflingerföl NU!
Och att nu stressa dessa stackars fölägare att registrera sina föl (i de flesta fall innan 1/11) som specialras utan att tala om konsekvenserna, är inte snällt! Jag citerar BrittaD:
"Om haflingern registreras som specialras kommer den aldrig att kunna byta detta pass till ett haflingerpass eller kunna byta det livslånga UELN-numret som betyder SPECIALRAS."
Nu mer än någonsin behöver det kallas till ett medlemsmöte, och det snabbt! Vi medlemmar har massor med frågor som kräver svar! Och vi börjar bli många… 
Vissa - av SHF - utvalda medlemmar, av dem som krävt extramöte, har blivit uppringda av en styrelseledamot från SHF. Meningen med samtalen tycks vara att få dessa medlemmar att ta tillbaka sin begäran om extramöte. Medlemmarna erbjuds att få den info de vill ha direkt via telefon istället.
Ingen av de medlemmar som blivit uppringda har dock nappat på detta förfaringssätt, utan står fast vid sin begäran om extramöte.
Jag fattar inte att det skall vara så himla svårt att ordna ett möte och prata med några medlemmar/medmänniskor. Det är ju helt sjukt.
Under de här två åren som Jordbruksverket förberett denna omorganisation av Hästsverige har SHF inte haft ett enda medlemsmöte för att diskutera eller informera hur olika frågor kan lösas. INGEN annan avelsförening har "jobbat" på detta medlemsfrånvända sätt. Det man nu håller på med skulle ha varit klart för ett år sedan. 1 december 2010 var sista ansökningsdag hos Jordbruksverket - och dit har SHFs ansökan ännu inte nått.
Och vem har sagt att medlemmarna vill ha varianten med SH som avelsorganisation?
Jag vill påminna om att SHF har ett föreläggande att gå igenom och rätta samtliga pass från och med 2008! DET ÄR INTE KLART ÄNNU. Ärendet ligger fortfarande på Länsstyrelsens bord och Länsstyrelsen har INTE godkänt de rättelser som SHs förre verksamhetsledare påstår sig ha gjort.
Det är bara att kontrollera hos Länsstyrelsen. Det är offentiga handlingar och vem som helst kan rekvirera dem och läsa.
haflingerforum.nu
Igår var sista dagen för SHFs medlemmar att få kallelsen till det begärda extra föreningsmötet, om det är tänkt att det skall hållas på en helg.
SHFs styrelse har några dagar till på sig att kalla, om de tänkt hålla mötet en vanlig vardag, - vilket de tydligen har tänkt.

SHF:s styrelse lade alltså medlemsmötet en vardagkväll klockan 19.00. Inte så snällt med tanke på hur långt de flesta i en RIKSTÄCKANDE avelsförening har för att ta sig till ett sådant möte. Eller katastrofalt dåligt om jag ska vara ärlig med vad jag tycker, och det ska man väl.
Som BrittaD säger här ovanför så har INGEN annan avelsförening i Sverige jobbat med frågan om avelsorganisation på detta medlemsfrånvända sätt.
Nåväl, nu tycks saken vara klar: http://www.svenskahaflinger.se/empty_50.html
Intressant formulering att de redan nu informerar om "en av förändringar det kommer bli då SH blir godkänd avelsorganisation för SHF". Det är alltså inte frågan OM SH blir godkänd som avelsorganisation för SHF utan NÄR?
Själva förändringen är också intressant - såvitt jag vet har det länge varit ett krav att föreningarnas regler ska följa ursprungslandets …
Jag ångrar verkligen att jag gick med i den där föreningen igen. Jag har ju inte ens fått ett enda nummer av medlemstidningen, fast det står på hemsidan att man ska få fyra nummer per år. Något välkomstbrev har jag inte heller fått, men det har kanske SHF-styret rationaliserat bort?
Hälsningar från en trött och irriterad Eldfux
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se