Årets betäckningssiffror…
för haflinger, raskod 32, och tyrolerhaflinger, raskod 47, kommer här.
Statistiken är framtagen ur Blå basen 2011-11-03 och är baserad på betäckningar korrekt inrapporterade till SH till och med 30 september, plus de betäckningar som Haflingerforum.nu har fått fram.
Haflinger, raskod 32:
Albano II-D 28: 3 st, varav ett betäckt edelbluthaflingersto.
Nachtmann 32, liz. 352/T: 3 st
Marlon 36: 1 st
Nilton 25 1,563% ox: 2 st, varav det ena stoet är en edelbluthaflinger med haflingerpass.
Harras 10: 3 st, varav ett varmblodssto och ett new foreststo
Wilco 26: 1 st
Nobody 35: 5 st
Winter-I: 3 st
Alpia van de Leeuwerik 34: 1 st
Summa betäckta haflingerston: 18 st
Av annan ras: 4 st
……………………………………………………………………………………
Tyrolerhaflinger, raskod 47:
Wellenbrecher liz.339/T: 1 st, haflingersto ur raskod 32
Enligt SHs statistik har det rapporterats in fyra betäckningar tillhörande raskod 47. Men enligt Haflingerforum.nu så är det Nachtmanns betäckningar (3 st) som räknats dubbelt. Han har nämligen två registreringsnummer.
Annars så rapporterar raskod 47 in till sin egen avelsorganisation HPT, och de betäckningssiffrorna finns inte med här.
Källa: SHs hemsida, Blå basen och Haflingerforum.nu
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Fast det där är mer än lovligt snurrat av både SH och andra.
Och vad är korrekt inrapporterade? Hingstägare skall rapportera till sin avelsorganisation och
32-hingstägarna har ingen avelsorganisation att rapportera till - SH är inte deras avelsorganisation! - och
47-hingstarna (STH:s) rapporterar till sin avelsorganisation HPT i Nordtyrolen.
Jag kommer att förklara det här i nästa nummer av haflingerforum.nu men SH:s statistik kan man i stort sett glömma.
Dessutom, Niltons edelbluthaflingersto har ju som bekant ett haflingerpass - ännu inte rättat - så det fölet kan varken bli en haflinger eller edelbluthaflinger
detta sista bara för kännedom till dem som tror att SH skall klara av att registrera haflinger i framtiden.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Jag talar alltså om Honey av Ryabacken, som har haflingerpass men 2,344 % arabinkorsning, henne som jag "upptäckte" vid Haflingerriks för två år sedan, när den vackra damen gick i slutringen.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#1 Det ante mig att den informationen från SH var fel - också!
SHs motto tycks vara:
"Varför göra det lätt, när man kan krångla till det."
Jag låter i varje fall artikeln vara kvar, så får jag komplettera och ta bort vartefter jag eventuellt får in annan information.
Mitt motto får bli:
"Skam den som ger sig." 
Tack vare att BrittaD gett mig tillåtelse att använda uppgifter från Haflingerforum.nu så har jag kunnat komplettera i betäckningssiffrorna i artikeln ovan.