Haflinger iFokus

Haflinger

Etikett: allmänt
Läst 1045 ggr
Fotoryttarnas
0

''Sanningen om hästens rygg''

Hej!
På våran blogg har vi skrivit ett inlägg som innehåller länken till artikeln ''Sanningen om hästens rygg''.

Tycker att ni alla borde ta er en titt på den artikeln. Vad ni sedan väljer att göra med informationen är erat val, men jag tror att många ryttare är omedvetna om detta.

http://fotoryttarnas.blogg.se/2011/december/vet-du-vad-du-utsatter-hastens-rygg-for.html

Carina-J
2

Att hästen inte är gjord för att rida på kom jag på för många år sedan. Såg/ser alltför många olyckliga och skadade hästar. Tyckte/tycker det var/är bedrövligt att hästarna fick/får stryk när de försökte/försöker visa att något var/är fel.
Har själv helt gått över till bomfria sadlar, och till att rida högst sporadiskt. Det sista har varit nödvändigt pga mina egna skador, men jag har genom detta fått en helt annan förståelse för hästen. Har numera en helt otrolig kontakt med mina hästar från marken.
 Men man ska inte vara först med något, om man inte vill bli idiotförklarad. Jag får ibland höra att mina hästar borde användas mer. Och då menar folk att de bör ridas varje dag. Att mina hästar går i mycket stora hagar och håller våra annars igenväxta marker öppna, det räknas liksom inte som tillräcklig sysselsättning.
Vi har aldrig haft några hästar som står och hänger sysslolösa i ett hörn i hagen. Det är inte naturligt för en häst och gör den detta anser jag att den går i en alldeles för liten hage.

Själv är jag säker på att om några år har forskningen kommit så långt framåt att det blir förbjudet att rida av djurskyddsskäl.

Och under den tiden tänker jag inte ha dåligt samvete för att jag inte rider dem lika ofta som andra tycker att jag borde. De vars hästar ofta står på stall pga skador.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Fotoryttarnas
0

1# Otroligt bra skrivet!