Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterträningtävling
Läst 3501 ggr
Heckter
3

Tävla med haflinger

Hej!

Efter som jag är ny inom haflinger värden, tänkte jag att fråga var ni tävlar med eran haflinger? Fins det en klubb / förening enbart för haflinger eller deltar ni endast på vanliga tävlingar?

Anneke
1

Jag tävlar dressyr bland stora hästar. Sist var vi 2 st haflinger i samma klasser! Tävlat upp tlll LA1.

Önskar och har diskuterat med fjordhästägare i Östergötland  om det kunde finnas tävlingar för tex fjording-haflinger-nordsvensk men inget har hänt ännu.

Skulle vara kul om vi hade ett Haflinger SM!

//A

Heckter
1

Hej Anneke Jag håller just nu på att rida in mina två Haflinger, fast plötslig kommer tiden der det bliver dags att tävla. Då skulle det vare skönt med lite olika möjligheter att tävla mot andre Haflinger och träffa andra Haflinger ryttare. Jag håller med om att det skulle vara kul om vi hade ett Haflinger SM. ;-) Jätte bra ide med att slå ihop tävlingar för fjordinger, Haflinger och nordsvenska hästar. Kanske Haflingerne ska ta initiativet och bjuda in de andre först?? Om det fins någon Haflinger klubb??

Anneke
1

Jag har försökt med Fjord Öst men det var jätte krångligt. Har även frågat om det skulle gå att ha en avdelning "C" på tex lokala dressyrtävlingar men då måste man gå till Ridsportförbundet. Omöjligt verkade det inte vara.

Jag är väl inte själv tillräckligt driven att ta tag  i detta men jag har en massa ideér….

[Ehlin]
0

Jag och Izza tävlar bland storhästar inom både hoppning och dressyr. Funkar superbra :) Jag är medlem i en vanlig ridklubb och tävlar även för den.

Muffin79
0

Det skulle vara trevligt om det gick med Edelbluthaflinger oxå och inte bara haflinger och fjordingar och nordsvenskar :)

Carina-J
0

Som en liten intressant parentes; Europamästerskapet för haflinger tillåter edelbluthaflinger med upp till 3,125 ox att vara med och tävla i år. I varje fall om hästen är född före 2005. På hästar födda år 2005 eller senare, gäller maxgränsen 1,56 ox.

Detta är sista året man tillåter edelbluthaflinger. Framöver kommer maxgränsen att vara 1,56 ox för alla.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
0

Edelbluthaflinger kan väl tävla som alla andra hästar. Du tänker kanske på NM i vår som är tänkt för bara haflinger.. I Tyskland, där det finns gott om edelbluthaflinger tävlar de mycket framgångsrikt.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

annika-ronn
0

Hej!

Gå in på www.haflingernm.com!

Jag hoppas att ALLA som har en haflinger och är ute och tävlar på lägst LC nivå lägger in högväxeln och tränar ordentligt till NM sista helgen i maj. Alla på denna nivå kan vara med och och vi hoppas att tävlingen väcker tillräckligt intresse för att kunna genomföras. Blir detta av så lovar jag att det blir både SM och NM framöver.  Detta kan bli starten för rena haflingertävligar i Sverige. Så häng på och sprid budskapet. Haflingern skall ut på tävlingsbanorna och  vi skall visa vilken fantastisk alrounhäst den är. Speciellt fälttävlan där våra två verkligen visat talang. Välkomna ut på tävlingsbanorna!

MVH Annika Rönn Tågarpsorten RF

BrittaD
0

Heja på!

Hoppas det går vägen Skrattande

Men jag förstår inte det du skriver på slutet "Speciellt fälttävlan" - det är ju ingen gren vid NM … Obestämd

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu