Varför Haflinger?
Går i köpa häst tankar…
Tänker mig en mindre häst eller D ponny eftersom jag bara är 162 cm och ganska korta ben
, väger väl ca 65 kg.
Kan Haflinger vara något? Vilken storlek passar mig? Hur är de till sättet? Viktigt med en häst som bortsett från ridningen även är trevlig och social att mysa med från marken.
Haflingern är en rejäl och robust liten häst. Viktbärande. Oftast håller den ponnymått. Väldigt lättfödd, man bör se upp med fång.
Mycket social, kommer alltid fram till en och vill hälsa och få sig en gosstund.
En riktig allroundhäst; kan med fördel användas till dressyr, hoppning, western, fälttävlan, och körning, t ex.
Och sedan har den ju massor med charm!
Nu har jag säkert glömt massor. Hjälp till ni andra haflingerägare!
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Jag tycker dom har humor
Och sen är de ruskigt smarta! En underbar häst men som på grund av sin listighet kan behöva en konsekvent hand.
Min uppfattning är att det är en trygg häst som finner sig i det mesta om man behandlar dom på rätt sätt.

Jag instämmer i båda ovanstående kommentarerna! Speciellt det med humor. 
Sen gäller det för dig att hitta rätt individ, för även om man kan säga en massa saker om rasen i allmänhet, så är de alla individer med olika egenskaper. Alla mina haflinger är t.ex. energiska, och det är nog så jag skulle beskriva rasen rent allmänt - de är riktiga små arbetsmyror, som älskar att jobba, vare sig det handlar om skogskörning eller SM i fälttävlan, men jag har hört ryktas att det till och med finns lata haflinger.
Så leta efter en individ som har just de egenskaperna som du vill att din häst ska ha, och som gillar att göra det du gillar, för det kan variera det också, även om de är allround, så finns dett.ex. de som älskar att bli körda och andra som älskar att hoppa, och det blir ju roligast både för dig och för hästen om ni gillar att göra samma saker.
Vilken storlek som passar dig bäst är också svårt att säga, för det beror på så mycket mer än mankhöjden hur stor hästen känns. Även "bredd" och längd på hästen spelar in, och det är inte ens säkert att den hästen som ser nättast ut är den som känns som minst när man rider, så det får man känna sig fram med.
Lycka till, och välkommen som haflingerägare!
(En liten varning bara: De är ganska så beroendeframkallande
)
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
De är inte bara ganska, de är mycket beroendeframkallande!
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~