Det vet vi väl!?
Saxat ur Ridsport:
Många hästar saknar pass
11 mars 2012
Trots att hästar sedan 2006 ska ha pass som en ID-handling visar statistik och register att det inte går att få reda på hur många som har ett pass.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Fast jag är nog den enda som vet hur många av fjolårets haflingerföl som lever "olagligt" dvs saknar pass, och hur många stackare som skaffat pass med raskod 10 till sin haflinger. Raskod 10 betyder specialras och detta brtyder ett sänkt handelsvärde för hästen.
haflingerforum.nu
På SHFs årsmöte lär det förhoppningsvis informeras om var de styrelsemedlemmar vars ston fick föl i fjol har registrerat sina.
Alternativ har ju inte saknats; hela fyra stycken enligt SHFs styrelse.
Skulle vara intressant att veta vilket/vilka av alternativen de själva valt…
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Varför tror du att de skulle informera om det på årsmötet?
Jag kan i alla fall tala om vad de valt.
De har valt det femte alternativet - att vara olagliga och inte registrera alls.
Skulle jag ha fel - så tar jag gärna emot den infon av dem och ber naturligtvis om ursäkt för min desinformation.
haflingerforum.nu
# Tycker det borde höra till god ton att informera om hur de själva valt att göra, bara. Det är ju inte medlemmarna som satt haflingersverige i denna situation.
Det var ju så väldigt positivta tongångar när de fyra förslagen om passlösningar lades fram förut, och då är det ju väldigt konstigt om man nu valt en en femte lösning till sina egna föl. En lösning som i mina ögon borde diskvalificera en direkt, ifrån att ha styrelseuppdrag i vilken hästförening som helst.
Vad säger SJV om detta?
Jag antar att unghästar, som i nuläget är utan pass, kommer att få problem att få pass när/om det någon gång blir klart med avelsorganisation. Fölet ska ju ID-kontrolleras vid sin moders sida, och det kravet uppfyller ju inte dessa hästar. 
Det blir väl DNA-check då mot modern och fadern? Lär bli en dyr historia i varje fall. Och under tiden kan man inte heller sälja dessa hästar. Man får inte sälja hästar utan pass nämligen.

Just det är inte ett problem, för ID-kontrollera och chipmärka kan man göra oberoende av om det finns en godkänd avelsorganisation eller inte.
ID-kontrollanten/chipmärkaren skriver under med namn/signatur, ort, datum och stämpel att fölet är ID-kontrollerat och chipmärkt när det gick vid moderns sida.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se
#6 Ja men det har du ju alldeles rätt i! För mig går ID-kontroll och skicka in för registrering liksom hand i hand. Fast det är ju fullt möjligt att göra just som du beskriver. Tänkte jag inte på…
Fast jag undrar om en ID-kontroll får vara hur gammal som helst, när man ansöker om pass. Jag tror att den har ett bästföredatum.
Sen vet jag en haflingeruppfödare som inte skaffat pass till sin uppfödning som föddes 2007. Men hon (uppfödaren alltså) sitter inte i styrelsen längre.
haflingerforum.nu

Det finns inget bäst-före-datum på ID-kontroller.
http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se