Viktigt Fråga!!?
Jag har blivit erbjuden en jättesöt haflinger sto. dock så va veterinären ute och sa att hon var någon stans mellan 20-25år gammal. Jag undrar hur gammal en haflinger blir och om när dom ska få sitt sista föl? Är det en viss gräns ? Hon är i bra kondition, mår aldeles utmärkt, fullt frisk och allt!
Självklart kommer hingsten isåfall vara en godkänd haflinger hingst.
Synd att du inte tänkte på att fråga veterinären om detta. Han såg förmodligen i vilket skick stoet och hennes tänder var, om stoet kan få i sig tillräckligt med föda för både sig och ett foster/föl t ex.
Blir lite frågande om varför veterinären åldersbestämde stoet? Har hon inget pass? Det är olagligt att inte ha pass på sina hästar, ej heller får man sälja dem passlösa. Och utan uppgifter om stammen, hur kan du vara så säker på att detta är en haflinger?
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
ägaren sa att dom inte hade några papper på henne ..men att hon var av rasen haflinger, men nu när du nämner det så blir jag fundersam faktist, tror jag avstår från att ta henne, dels för att man vet aldrig om hon bara sa att veterinären var där och kollade åldern, eller om hästen är snodd, man vet aldrig om det inte finns pass/papper .. tack för svaret det hjälpte!
Jag tror du gör rätt i att dra öronen åt dig. Denna säljare verkar inte seriös. Även om du får henne gratis, så kan du räkna med många, och oftast dyrbara, problem i och med att hon inte har pass.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
#3, tack för svaren, det var tur att jag inte gjorde det för när jag ringde henne nyss så sa hon att dom fick avliva henne för dom hade inte råd att ha kvar henne, eller ens skaffa pass och att hon var svårt sjuk .. det var tur att det inte var jag som tog emot henne, nu slapp jag dom utgifterna..men synd om hästen..