Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 3647 ggr
Monica E-son
2011-06-05 22:41
0

Bra sida!

Vad glad jag blev när jag surfade in på denna trevliga sida!Glad. Jag och min dotter (15 år) är lyckliga ägare till ett haflingersto sen drygt 1½år. Det är härligt med ett sådant här forum där man kan utbyta erfarenheter mm med andra som brinner för denna underbara ras.

Mvh

Monica

Carina-J
2011-06-06 20:45
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Välkommen Monica!
Vad heter ert sto? Stam? Alltid intressant att veta, hon kan ju vara släkt med någon av våra hästar. Glad

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Monica E-son
2011-06-09 22:23
0

Hej!

Hon heter Aliyah född 2003

e. liz249/T Avalon

u. 16700/T Arlina

Vi köpte henne av Ulla Carin och Hans Bagge/Kärra haflinger på Orust eller rättare sagt Hans pappa Rolf ägde henne då.Glad

Carina-J
2011-06-13 08:05
0

Aha, du har en tyrolerhaflinger! Glad

Tittade på hennes stam i Blå Basen, och det var flera av hennes förfäder jag kände igen, som finns i stammen på våra haflinger också. Kul!

Muffin79
2011-06-30 22:55
0

Hej!

Ja verkligen kul att hitta den här sidan :) Så det går att se stammen i något som heter Blå Basen?

Carina-J
2011-07-01 07:02
0

Välkommen Muffin79!

Ja, det finns en sökbar hästdatabas hos SH som heter Blå Basen. Man hittar den på deras hemsida.
 I menyn ”länkar”, som man hittar under loggan här på Haflinger i Fokus, finns en länk till Svenska Hästavelsförbundet under rubriken ”övriga länkar”.

Muffin79
2011-07-01 14:27
0

Tack så mycket för hjälpen! Vet du något om hästarna som är för Nordlichts stam?

Hans föräldrar heter Nordenwind liz. 25,212 och

Wonne´s Herzl 220114693 .

Carina-J
2011-07-01 18:55
0

Jag är jättedålig på stammar, men det finns åtminstone en här på forumet som är jätteduktig. Vi får se om hon kikar in och berättar lite.

Men det var en märklig stamtavla Nordlicht hade på sin mors/mormors sida i varje fall. Mycket arabblod som försvinner och kommer tillbaka på andra märkliga ställen. Inte är det rätt räknat heller t ex har hans mormor 12 % ox medan hans mormors mor har 25%. Den som kan räkna finner att 25/2 är 12,5 och inger annat. Det innebär att modern i sådana fall har 6,25 % arab i sig och alltså inte är någon haflinger. Men hennes arab% är inte utsatta. Nordlicht har då 3,125 % arabblod i sig och räknas inte heller som haflinger.  Men eftersom hela stammen på mormoderns sida är så full av märkliga arab% och konstiga skenmanövrar så ska jag egentligen inte yttra mig. Något är hemskt mycket fel här i varje fall.

Eldfuxen var är du? Tungan uteVi behöver din hjälp att reda ut det här! Skrikandes

Muffin79
2011-07-01 19:19
0

Hej igen!

Tack för att du kikade. Oj då det lät märkligt. Hoppas eldfuxen kan kika lite …vore kul o veta hur hans stam är.

BrittaD
2011-07-01 21:05
0

Hej!

Jag är visserligen inte Eldfuxen - men jag är ordförande i Svenska Föreningen för Edelbluthaflinger, en ras med haflinger i grunden med mer än 1,563 % arabinkorsning. och Wonne´s Herzl känner jag igen . hon är en renrasig edelbluthaflinger med 6,25 % ox = arab. Hon registrerades i Svenska Haflingerföreningen på den tiden då rasen Edelbluthaflinger inte fanns och fick då ett E efter sitt registreringsnummer för att markera att hon inte hade en stamboksberättigad härstamning (för haflinger, alltså. nu har hon det för edelbluthaflinger)   

Hennes son Nordlicht har 3,125 % och är också en edelbluthaflinger.

Pappan liz Nordenwind har en superfin nordtyrolsk stam, Han stod tidigare - vet inte hur det är nu -i Ponypark Padenstedt och har fina avkommor i Sverige t ex Arkera och Nachtsturm. Nabucco finns bakom.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Muffin79
2011-07-01 21:19
0

Hejsan!

Tack så mycket för ditt svar. Jag visste inte ens om att det fanns något som hette edelbluthaflinger. Spännande! Och roligt att höra om Nisses (nordlicht) pappa liz Nordenwind.

hur fungerar det med pass och likande? Jag har pass sen han var liten, ska det ändras?

BrittaD
2011-07-01 21:20
0

Och Carina-J

Det är precis så här som Blå Basens administratörer snurrar på och inte klarar av att visa varifrån arabprocente hos en hafliger kommer och hur många procent den har Skäms

Denna stam skall rapporteras till Eldfuxen.

Är det inte märkligt att inte en enda av de 11 styrelseledamöterna och/eller suppleanterna i Svenska Haflingerföreningen är intresserad av dessa frågor? Förr i världen var registreringsfrågor det som alltid stod högst upp på SHFs dagordning.

haflingerforum.nu

BrittaD
2011-07-01 21:30
0

Hej Muffin79!

Eftersom Nordlicht (gissar jag) är en valack har det ju ingen praktisk betydelse att han har ett haflingerpass. Vi kan ta det där mellan oss senare. Han kan visserligen omregistreras till en edelbluthaflinger, men det är ju framför allt ston vi vill omregistrera för att de skall kunna användas på ett korrekt sätt i aveln - dvs i edelbluthaflingeravel.

haflingerforum.nu

Muffin79
2011-07-01 21:38
0

Hej Carina!

Ok jag förstår.. Jo det är lite märkligt, men det var intressant att höra om hans ras och att det heter Edelbluthaflinger.

Hur många finns det i Sverige? kanske är fler som Nisse som inte är registrerade rätt.

Ja det stämmer att Nordlicht är valack. En pigg och glad sådan :)

Tack för din information!

Ha det gott!

Tyrolare
2011-07-02 07:20
0

#2 Monica E-son

Kul att du hittat hit och att ni är lyckliga för ett tyrolersto.Glad

Hoppas få se Aliyah 32.579 (47-03-0051)

till Kåringen för Tyroler-Haflinger våren 2012.

Kåring är avelsvärderande och leder till stamboksföring för tyroler-haflinger i den Nordtyrolska Moderstamboken för tyrolerhaflinger.  Domare är Tyrols avelsledare Johannes Schweizgut samt ytterligare en tyrolerhaflingerdomare plus STHs svenske SH rasdomare Morgan Johnsson. Han behöver inte alltid vara med men föreningen tycker det är positivt och på sikt en utbildningsfråga för honom.

Registrator i STH

Carina-J
2011-07-02 13:32
0

BrittaD skriver 

”Är det inte märkligt att inte en enda av de 11 styrelseledamöterna och/eller suppleanterna i Svenska Haflingerföreningen är intresserad av dessa frågor? Förr i världen var registreringsfrågor det som alltid stod högst upp på SHFs dagordning.” 

Det är väl huvudsyftet med en avelsförening kan man tycka, att den har/håller ordning och reda i registreringspapperen. Tyvärr tycks kompetens saknas för detta.
Att sedan en styrelse som mycket väl är medveten om att SH inte kan sköta registreringen av haflinger raskod 32 på ett korrekt sätt, sedan ändå försöker få SH som avelsorganisation för densamma, det övergår i varje fall mitt förstånd.

Monica E-son
2011-07-07 10:35
0

#14 Tyrolare

Hej! Ja, det lät ju spännande. Var kommer Kåringen äga rum?

Glansia
2011-07-09 09:07
0

Tyrolare!

Är de haflinger som är till salu i tråden"Sveriges mest utbildade haflinger" tyrolerhaflinger eller "vanliga" haflinger?

BrittaD
2011-07-09 11:02
0

Haflingerna som är till salu är

vanliga haflinger.

haflingerforum.nu

Tyrolare
2011-07-25 00:16
0

Både plats och tidspunkt brukar publiceras i början av november.
STHs kåring är beroende av hur planeringen ser ut från Moderförbundet HPTs sida och skall även stämmas av med DTH i Danmark.

Eldfuxen
2011-08-10 15:01
0

Sådär - efter en månads intensivt arbete och diverse annat så tänkte jag nu skriva lite om Nordlichts stam.

liz. Nordenwind är en haflingerhingst född i Nordtyrolen 1992, och stod som BrittaD säger tidigare på PonyPark Padenstedt i Schleswig-Holstein i norra Tyskland. Han har varit utstationerad under några säsonger, och såldes för bara ungefär en månad sedan till en uppfödare i Bayern.

Förutom diplomstoet Arkera och Nachtsturm (som vann unghingstklassen på haflingerriks 2002 i Strömsholm med 40 poäng, men alltså numera är en fin valack) så har liz. Nordenwind även avkommorna Nobody (BIS vid årets och förra årets haflingerriks), Harfe (2:a Reserv-BIS vid haflingerriks 2003 i Halmstad) och Nordstern, som visades vid hingstpremieringen 2005 i Tingsryd. Jag minns inte om han fick 38 eller 39 poäng, men han blev inte godkänd, men som jag minns det klass I. Förutom Nordlicht, som såvitt jag vet inte är visad, så har ingen av liz. Nordenwinds avkommor i Sverige blivit lägre bedömd än klass I, och som synes i uppräkningen här ovanför så har flera varit väldigt framgångsrika på utställning.

Även Wonne's Herzl har anknytning till PonyPark Padenstedt. Hon är visserligen uppfödd av en annan tysk uppfödare, men mödernelinjen är från PonyPark. De hade tidigare även hästar med en del arab i stammen, och Wonne's Herzls mor Wonne var en av dessa uppfödningar. Jag tror att även Winni, Wilma och Wanda tillhörde PonyPark.

Hur som helst så såg jag Wonne's Herzls halvsyster Wonne's Pünktchen (e. Nastral) för många, många år sedan på en fölutställning i PonyPark. Det var någo gång i början av 1990-talet, men jag minns inte exakt årtal, bara att hon var fullständigt bedårande och visades upp väldigt proffsigt tillsammans med sin mamma. Nästan alla andra föl gick lösa, men inte lilla Wonne's Pünktchen (=lilla punkt! Kyss) inte. hon sprang så fint bredvid sin mamma med både grimma och grimskaft. Och vann gjorde hon också! Året därpå vann hennes helsyster, vars namn jag inte minns, men det började på "Wonne's" Glad. Jag tror att någon mer syster visats med bra resultat (vinst?) vid Kiefferhofs fölutställning i Rheinland, också någon gång på 1990-talet. Det kan ha varit 1995.

Nordlichts morfar Hofmarschall är en av mina favoriter i den tyska haflingeraveln. Kyss Jag såg honom "live" vid den stora tyska "Bundeshengstschau" (ungefär som en jättestor riksutställning, fast bara med hingstar …) i Alsfeld i Hessen 1998, där han vid 22 års ålder vann veteranklassen. Han har även varit med på en massa andra utställningar, och har en hel hög fina döttrar. Några godkända söner har han också, men han var en så kallad "Stutenmacher" alltså en hingst som främst lämnar bra döttrar. Hofmarschall stammar ur en av Westfalens starkaste stofamiljer.

Nordlichts mormorsfar liz. Almwind är en riktig stjärna. Han har en egen presentationssida på PonyParks hemsida (http://www.haflingerzucht.com/almwind.htm) Där kan man bl.a. läsa om hans utställningsframgångar, betäckningsrekord och att han 2006 var den ramgångsrikaste förärvaren i tävlingssammanhang i Tyskland (alltså hans avkommor vann mest (i pengar räknat)).

När det gäller stammen på mödernet som Carina-J skriver om, så stämmer det att Nordlichts mormorsmor Winni har 25 % arab i stammen. Det syns ju skapligt tydligt var det kommer ifrån på hennes möderne, även om SH "plockat bort" Wilmas %, åtminstone ur den publika delen. Däremot är Napifs stam inte korrekt. Det är därför man inte ser var hans arabprocent kommer ifrån. Det är tyvärr inte första/enda gången SH blandat ihop stammar, och inte heller enda gången det påverkat arabrocenten. Det här (http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=62530) är Napifs korrekta mor …

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Muffin79
2011-08-11 13:37
0

Hej!

Vad roligt och intressant att läsa detta om Nordlicht :) verkligen jättekul!! Ja Nisse som jag kallar Nordlicht har verkligen utstrålning, och nu fick jag veta vart den kommer ifrån :)

Tack så väldigt mkt för den väldigt intressanta infon. Kul o få veta om hans stam.

Wonne's Herzl
2012-04-05 09:19
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad roligt att jag hittade att ni satt och skrev om min häst Wonne's Herzl. Jag har ägt henne i 5 år. ;) Hon kommer från Hans Jürgen & Ingeborg Engel i Tyskland.

Vet ni om man kan hitta några bilder när hon är föl eller yngre någonstans? Jag har haft lite kontakt med uppfödarna men dom hade inga bilder att skicka tyvärr. Det är alltid roligt att släktforska lite på sina pollar.

Muffin79
2012-04-11 06:16
0

Hej Wonnes Herzl!

Roligt o se Nisses mamma här :) Nisse o jag ska på JOhn Moore kurs snart, ska bli spännande.

Hur är det med Wonne?Skrattande

/ Magdalena