Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketttävling
Läst 5063 ggr
Carina-J
0

Nordiska Haflingermästerskapen 2012

Här kommer lite information om de Nordiska Mästerskap för haflinger som planeras gå av stapeln 26-27 maj 2012.

**NORDISKA HAFLINGERMÄSTERSKAPEN 2012.
**
VILL DU TÄVLA NM?
Är du intresserad av deltaga så anmäl ditt intresse! Skicka in ditt
namn, ålder, samt vilka klasser du vill tävla till haflingernm@hotmail.com

**NÄR?
**Planeras att gå av stapeln 26-27 maj 2012.
Vi behöver minst 70 anmälda ekipage för att kunna genomföra tävlingen, så skicka din intresseanmälan SNARAST!!! (ej bindande)
Tävlingen kommer att hållas i Skåne på Tågarpsortens Ryttarförening i  Annelöv. Vi har 2 ridhus, utomhusbanor, plats för uppstallning, husbilar enstjärnig terrängbana mm.
(Årets fälttävlansarrangör 2009, framgångsrik arrangör av Lag-SM i
fälttävlan 2011).
I tävlingen kommer följande grenar att ingå:

KLASSER
Dressyr LC. Startberättigad är ekipage som ej placerat sig i LB eller
högre. Ej NM-klass
Dressyr LB. Ej NM-klass.
Dressyr LA. NM-klass.
Vi återkommer med vilka program som skall ridas.
För NM i dressyr krävs det 3 domare. Varje domare får döma max 40
ekipage. Det blir en orimligt dyr tävling om även LC och LB blir NM-
klasser.
Hoppning LC NM-klass
Hoppning LB NM-klass
Hoppning LA NM-klass
Unghästar tävlar i avd B "Clear round" i samtliga klasser.

Ras- och typbedömning med Best in Show .

Hingstvisning?

**INTRESSEANMÄLAN - KAN VI ARRANGERA NM?
**Vi har kontaktat Haflinger Sport i Danmark och de undersöker hur många ekipage som kan tänka sig att ställa upp.
Det är viktigt att vi så snart som möjligt vet om intresset är tillräckligt stort. Boxar, domare och mycket mer måste bokas. Vi hoppas  på STOR UPPSLUTNING så vi kan visa vad våra underbara hästar kan
prestera och kanske få ekipage till EM 2013.  

VILL DU VARA MED?
Är du intresserad av detta så anmäl ditt intresse! Skicka in ditt namn, ålder, samt vilka klasser du vill tävla till haflingernm@hotmail.com

Visionen är att denna tävling ska bli ett startskott för haflingertävingar i Sverige och att få fler haflingerekipage att vilja
visa upp sina vackra hästar på Sveriges tävlingsbanor!

**BLIR DET FEST?
**Ja! Ryttarfest med helstekt gris + alla tillbehör (vegetariskt alternativ finns) och vi önskar att våra gäster står för underhållningen. Spex, show - tänk till här. Så kul vi kan få!

VEM FÅR VARA MED?
Alla ryttare med haflinger i raskod 47 och raskod 32 får delta. Max
1,56% främmande blod accepteras.

SVERIGE
Ryttaren ska tillhöra en ryttarförening/ridklubb ansluten till Svenska
Ridsportsförbundet. Han/Hon skall vara medlem i SHF - Svenska
Haflingerföreningen eller STH - Svenska Tyrolerhaflinger Föreningen.
LICENS FÖR HÄST SÅVÄL SOM RYTTARE KRÄVS.

DANMARK, FINLAND, NORGE
Ekipage skall vara startberättigade enligt gällande ävlingsreglemente i respektive länder.

**HUR FUNGERAR DET PRAKTISKT?
**Boxplats finns på tävlingsområdet.
Möjlighet att ställa upp husbil/vagn och tält gratis. El finns att köpa. Även möjlighet att hyra husvagn.
Dusch på gångavstånd.
Haflingerekipage som inte tävlar men håller på med någon annan gren är  hjärtligt välkomna att visa upp sig på under tävlingen. Framförandet  ska vara publikvänligt och vara t.ex.: westernridning,
trickträning/horsemanship eller liknande. Uppvisningen ska hålla en hög  nivå! Detta i syfte att visa upp hur fantastisk rasen är inom flera områden och även visa vilken variationsbredd det finns!

VAD KOSTAR DET?
Boxplats c:a 1300 kr inkl spån fre - sön.
Uppställningsplats för husbil/husvagn, tält: GRATIS
Anmälningsavgift: SEK 200:-/klass
Meetingavgift (4 klasser) 700:-
Exteriörbedömning - ej klart.

SPONSORER
Alla sponsorförslag till Nordiska Haflingermästerskapen 2012 är
välkomna!
Allt från priser, mat, bidrag till domararvoden, uppstallning med mera mottages tacksamt för att göra denna tävling möjlig!

TÄVLAR DU INTE?
Du är hjärtligt välkommen att hjälpa till. V ordnar husrum i någon form  åt alla!
Vi behöver dressyrsekreterare, tävlingsvärdar, funktionärer mm.

**TÄVLINGEN I PRAKTIKEN
**Tävlingen kommer att hållas 26-27 maj 2012 i Skåne på Tågarpsortens Ryttarförening. Uppstallning till häst kommer att finnas på tävlingsplatsen.
Begränsat antal elplatser till husvagn eller husbil kommer även att
finnas till självkostnadspris.
MINIMUM 70 ekipage kommer att krävas för att tävlingen kommer att  genomföras. 

Bjud in alla haflingerägare och haflingerryttare ni känner på facebook. Om många får en inbjudan skickad till sig så ökar chanserna för denna förhoppningsvis fantastiska haflingerhelg kan komma att genomföras!
Även om just Du inte tävlar mottar vi dig gärna som funktionär. Kom
och hjälp till! Är vi många har vi möjlighet att lyckas och ha roligt denna helg!

Gruppen bakom NM
haflingernm@hotmail.com

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

CaptainBunchie
0

Ojoj, dit vill jag åka och kolla!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Carina-J
0

Som ni kanske har sett i en annan tråd, "Tävla med haflinger", så har nu haflinger-nm fått en egen hemsida http://haflingernm.com/ . Väl värd att gå in och titta på!
Tack för att ni har tänkt på oss som inte har någon "ansiktsbok" också.Glad

Hoppas nu att ni som gillar att tävla tar chansen och anmäler er, så att mästerskapen verkligen blir av. Själv kommer jag att sponsra med något istället.

Skunken
0

För att vara med i LA klassen, behöver man meriterat sig i de tidigare klasserna för att få behörighet som i hundsport??

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Carina-J
0

#3 Bra fråga!
För att du ska få korrekt information rekommenderar jag dig att maila till haflingernm@hotmail.com

Carina-J
0

Hittade en "propp" till NM på SHFs hemsida. PDF-fil.

http://www.svenskahaflinger.se/filearea_56.html

Carina-J
0

Har fått information om att de idag har ändrat hoppklasserna till 80, 90 och 100 cm i hopp om att fler skall anmäla sig.

Skickar med nya propositionen för NM.

Carina-J
0

Någon som vet hur det går med anmälningarna? Skulle vara jättesynd om det inte blir av…

Anneke
6

Vore jätte bra för allas planering att få veta om det blir av eller ej!

Semster måste bokas, boende osv.

BrittaD
7

#7 och #8

Alldeles riktigt!

Och även för alla oss som på olika sätt sprider information om NM vore det bra att få litet mer info.

På arrangörens hemsida står ju ingenting (nytt) eller på deras samarbetspartners, SHF:s och STH:s hemsidor

Blir det något NM …. eller …Obestämd

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Shoshone
0

Nej, inställt för få anmälda..

Carina-J
0

#10 Nej, är det sant? Så himla tråkigt…Gråter

BrittaD
9

Var finns den (officiella) informationen?

Eller är det djungeltelegrafen?

haflingerforum.nu

BrittaD
12

Det står ju fortfarande på diverse hemsidor att sista anmälningsdag är 11 maj. Hur kan det då vara för få anmälningar?

haflingerforum.nu

Anneke
9

Jag har mailat och mailat får inga svar. Tycker det är trist sätt att inte meddela de som anmält sig!

BrittaD
9

Ja, och de som ännu inte anmält sig då och har planerat att deltaga, de vet ju inte heller någonting Rynkar på näsan Anmälningstiden utgår ju 11 maj som sagt.

haflingerforum.nu

Shoshone
3

Jag har bara sett att Sara R skrev det på facebook, trodde de skulle gå ut med det överallt isf..

Anneke
0

Så här står det nu:

Nordiska Haflinger Mästerskapen 2012 Tyvärr tvingas vi ställa in Haflinger NM eftersom det EM för haflinger som tidigare ställts in nu återuppstått i Österrike. Tävlingarna konkurrerar med varandra och de flesta har valt
att delta i EM som är en dyrt arrangemang för deltagarna.
Vi gör ett nytt försök nästa år .Då kommer inte något Haflinger EM att arrangeras och vi hoppas på
en mycket större uppslutning.

Däremot planeras istället en haflingercup den 23 september. Möjlighet för övernattning och billig uppstallning. Klasserna ska vara LD, LC och LB. dressyr hoppning och terräng.

Carina-J
8

#17 Tack för information!

Fast jag har ju lite svårt att se att NM:et skulle ha konkurrerat med EM:et (Österrike 3-5 augusti), då varken SHF eller STH är medlemmar i Europeiska Haflingerföreningen (EHV) och i varje fall de svenska tävlingsekipagen därför inte kommer att få någon inbjudan att delta i EM:et. Tvivlar på att danska DTH är medlemmar i EHV heller… fast där kan jag ju ha fel.

Tyrolare
0

Jag kan tyvärr endast bekräfta att STH under den gånga helgen fått besked från ansvarige för HM 2012 om avlysningen. Detta på grund av för få deltagre.

Att det inte står på STHs hemsida ännu skylls  vår idellt arbetande webbmaster som är upptagen med mer än att sköta föreningens hemsida.

Däremot finns informationen redan på STHs Facebook sida och säkert på hemsidan under veckan Glad

Ni som tänkt delta på NM ta chance och visa intresse för erbjudandet om HAFLINGERCUP 23 september i stället, så kanske det blir av!

satsa på NM 2013 …………

BrittaD
13

# 18

Du har alldeles rätt!

Dessutom utlystes NM när EM-et var förlagt till midsommarhelgen, vilket väl var större konkurrrens än ett EM i augusti. Och allra först skulle NM vara kval till EM.

Jag bli så trött på folk som skall skylla på allt och alla.

Är det så himla svårt att säga:
Vi ställer in för vi har för få anmälda

- fast jag envisas med att påstå att anmälningstiden inte gått ut och att det finns ekipage som tänkt vara med men ännu inte anmält sig.

Min erfarenhet som arrangör av diverse aktiviteter är dessutom att de allra flesta anmäler siig väldigt sent, många till och med sista dagen.

haflingerforum.nu

BrittaD
2

Kan någon förklara hur en CUP går till?

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Här finns en förklarande länk på Wikipedia om vad en CUP är, för er som inte vet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Cup 
Om förklaringen stämmer till punkt och pricka låter jag vara osagt, men jag blir också frågande till hur en haflingercup rent praktiskt ska gå till? Individuellt eller i lagform, osv?

BrittaD
0

Det där hade jag också läst - fast jag aldrig ser Wikipedia som en trovärdig källa.

Och min fråga kvarstår - Hur skall en haflingercup gå till i praktiken? Obestämd

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Då tar vi väl fram Nationalencyklopedin. Flört Nationalencyklopedin förklarar ordet cup så här:
_"cup, tävlingsform med ett visst antal omgångar, där i varje omgång de förlorande utesluts tills det återstår endast två deltagare som möts i en final."
_Och det är väl så jag vill få det till att en cup fungerar också - i min värld. Jag är därför även jag lite frågande till hur själva haflingercupen ska gå till?

BrittaD
5

Jag tror den här haflingercupen är lite som Kejsarens nya kläder …Oskyldig

haflingerforum.nu