Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1429 ggr
Poison-heart
1

SH godkänd för haflinger

Från och med idag 12 juni 2012 är SH godkända som avelsorganisation för haflinger (raskod 32). Glad

Ni som vill visa era haflinger på premiering i sommar kan göra det på de platser där anmälningstiden inte gått ut.

Carina-J
22

Ja då får SH riktigt jobbigt med att först ordna upp de 30-40-tal felregistreringar som SH (!!) och SHF (som inte haft minsta koll) redan gjort. Eller tänker man bara blunda för detta?  Och hur är det tänkt att registreringarna ska skötas framöver? Lika dåligt som förut, eller ska experter anlitas?

Det ställs tydligen inte samma krav på avelsorganisationerna här i Sverige? Förvånad

Det är bara att beklaga för haflinger raskod 32.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Tyrolare
1

JÄTTE GRATTIS till alla haflingerägare som väntat länge på detta!

#1 Varför så negativ?

Låt oss glädja oss åt att haflingerrasen nu åter är på banan - visserligen med två raskoder 32 och 47 - men med gemensamma krafter ska vi erövra hästmarknaden i vårt landSkrattande

Gläds åt att alla de som "levt papperslöst" nu kan få ordning på sina hästliv och att haflinger  åter kan gå på sommarpremiering och att Riks blir av!!

Det har varit en lång och seg väntan……..

Lycka till raskod 32 ---------- Glad Nu kör vi!

BrittaD
24

Vem har sagt att alla som levt papperslöst nu kommer att få ordning på sina hästliv - åtminstone om man räknar korrekta registreringar och pass till hästlivet så kan det knappast bli ordning där. Vi får väl se hur roligt det blir när tyrolerhaflingerna felaktigt dyker upp i stammen på edelbluthaflinger. Jag har en stor samling förvirrade registreringar från de tre år som SH tidigare registrerade eller felregistrerade haflinger åt SHF - det blev ett föreläggande från Länsstyrelsen den gången.

Och riksutställningar kan man ordna utan att vara godkänd av Jordbruksverket.

Och kalla oss inte negativa när vi säger hur vi anser att situationen ser ut. Jag kallar oss realistiska. Och vi lever med öppna ögon utan skygglappar. Och säger obekväma sanningar. Men det är inte att vara negativ.

Och hur skall vi vinna respekt och erövra hästmarknaden i vårt land när de haflinger som är lättast att sälja är de som stoltserar med haflingerpass men egentligen är resultat av buskavel. Och sådan "haflinger" får inte haflingerpass i STH-HPT och inte heller i A.N.A.C.R.HA.I. - men i SHF.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Medicus
26

Nej Pia, det är sannerligen inget att jubla åt.

Godkännandet åtföljdes av följande villkor:

"…

Ni skall senast den 31 december 2012 ha säkerställt att de
uppgifter som finns om hästar av rasen haflinger i datasystemet är korrekta. Om
det vid kontroll visar sig att det fortfarande finns felaktigheter i
uppgifterna om registrerade hästar kan godkännandet komma att återkallas.

… "

SHF har ingen som kan registrera, dessutom är det SH som skall registrera och de har visat att de inte kan detta, när de fick motsvarande föreläggande från Länsstyrelsen med stoppdatum 2011-04-01.

Och felen består, där de inte fått hjälp via klagomål, men
inte ens då har man kunnat rätta.

Haflingerägarna är verkligen inte att gratulera. Det är bara löst prat. Man måste tyvärr vara realistisk.

Jag önskar verkligen haflingerägarna att det blir en annan lösning på sikt. Den kunskapsmisär som råder i SHF:s styrelse måste brytas och det snarast för att rasen skall överleva i Sverige - som ras med inhemsk fungerande registrering, stambokföring och avel - inte bara sadelprovarmöten.
Det alstrar inga föl av kvalitet.

Det är djupt deprimerande. Första hälften av 2000-talet
växte föreningen och intresset. Nu minskar medlemsantalet. Undra på det med den demonstrativa okunnighet och självupptagenhet som karaktäriserar ledningen sedan dess.

Kan någon vara vänlig att upplysa mig om hur många betalande
medlemmar SHF har . Vad jag kunnat förstå inte mer än ungefär 40?

2005 när jag avgick som ordförande hade vi ungefär 400
medlemmar.

Vart är Haflingersverige på väg?

Tyrolare
0

Nej, det är väl inte något att jubla åt då kan jag se……..

Hoppas att det blir bättre en dag……..

Tack för ordet ! Glad

Nottingham
0

Underbart att kunna konstatera hur positivt det klingar i HaflingerSverige,

om det var sâ perfekt förut varför inte kräva nyval och fixa till det om det är sâ lätt som vissa verkar hävda?

Eldfuxen
20

Visst kan man "kräva nyval" men det är ju inte samma sak som att en ny styrelse väljs.

Det är som Medicus skriver, när styrelsen byttes ut 2006 närmade vi oss 400 medlemmar. Nu är antalet cirka 40. Jag tycker faktiskt det säger allt om nuvarande styrelsens förmåga att locka nya (och behålla gamla) medlemmar.

Och Blå Basen ÄR en katastrof. Som BrittaD säger, vi som kritiserar SHF-styret är inte negativa, vi är realister.

Jag ställer för övrigt gärna upp som ny ordförande i SHF, eller som styrelsemedlem med en vettig ordförande, och det vet jag att fler av kritikerna skulle göra.

Jag blir så HIMLA less på att höra att vi som kritiserar SHF är "negativa" eller "bara klagar". Jag har jobbat för föreningen i 10 år, och under den tiden kan jag utan att skryta säga att föreningen växte hela tiden, och vi fick förtroendet att sköta fler och fler uppgifter själva. Nu bara krymper allt, och SHF sköter inte ens registreringen själva längre, än mindre andra avelsrelaterade saker, betäckningsrapportering, hingstpremieringar o.s.v. Allt har överlåtits på SH.

Nä, jag ä inte bitter, bara så LESS på att kallas negativ när jag påtalar uppenbara fel och brister.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Medicus
13

Bäste Nottingham

Det är ingen tvekan om att när Eldfuxen avskedades som
registrator, den enda klart kompetenta registrator som finns i Sverige och jag
skulle vilja säga Skandinavien eftersom STH och DTH har full supsport från HTP
i Nordtyrolen.

Då ökade den kräftgång som startade 2005 i augusti. Jag
avgick som ordförande då därför att BrittaD som ordförande genomfört en
demokratiseringsreform som innebar att man kan sitta två perioder, dvs max 4 år.
I andra hästavelsförningar är det i stort sett samma personer i styrelsen som
det var för 20 år sedan. Den styrelse som tillträde 2005 skrev naturligtvis om
stadgarna för at t kunna sitta länge. Sitter rätt personer kan de gott sitta
länge enligt min uppfattning, men

Jag gillar demokrati, men inte organisatoriskt kaos och att
okunniga ungdomar som tycks sakna elementära kunskaper om SHF:s huvuduppgift:
Registrering, stambokföring och avel blockerar SHF:s arbete.

Det enda raka är att den sittande styrelsen ställer sina
platser till förfogande. Det nuvarande tillfälliga tillståendet är bara et
uppskov med kollapsen. Genom at blockera arbetet harman under nu snart 7 år
genomfört en massiv nedmontering av haflingeraveln i Sverige.

Men vem som skall orka vända trenden är svårt att se.

Jag tycker den sittande styrelsen skulle ta Eldfuxens
utsträckta hand med glädje och entusiasm, men då måste styrelsen avgå i sin
helhet så vi slipper internt krypskytte.

Mitt förslag som det ser ut nu:

1. Styrelsen ställer ovillkorligt sina platser till
    förfogande
  2. Eldfuxen och andra entusiaster går fram med en egen
    lista med klart alternativ till nuvarande kaos.
  3. Ett nytt årsmöte sammankallas som väljer ny styrelse,
    där de sittande inte är valbara.

Men det är nog realistiskt tyvärr.

Carina-J
11

# 4 Ja, vi får väl hoppas att det finns en plan B efter 31 december 2012. Om dryga ett halvår står vi förmodligen utan avelsorganisation igen.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Eldfuxen
12

Jag kom på en sak till. #6 (Nottingham):

Vem har sagt att det var LÄTT att sköta SHF på ett proffsigt sätt? Det var det verkligen inte. Vi jobbade hårt för att nå de resultat vi fick, t.ex. flera hundra medlemmar eller att få arrangera egna hingstpremieringar. Men är man inte beredd att jobba för föreningen och rasen ska man kanske hitta en annan uppgift i livet än att sitta i en styreles för en rikstäckande avelsförening.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se