Osäkerhet i haflingervärlden
Svenska Haflingerföreningen är fortfarande utan avelsorganisation – Inga pass – Inga stambokföringar – Inga hingstpremieringar

SHF är nu inne på sitt andra år och sin andra avelssäsong utan att ha lyckats få fram en avelsorganisation för haflinger med raskod 32. De flesta av fjolårsfölen, nu ettåringar, lever laglöst utan pass. Inga ston har kunnat stambokföras sedan 2010, ston som premierades ifjol kan inte stambokföras, förrän SHF har en avelsorganisation. Och haflingerston måste vara stambokförda för att deras föl skall kunna bli registrerade i Grundstambok I – den ”äkta” stamboken för haflinger med raskod 32. Varken i fjol eller i år har nya haflingerhingstar kunnat premieras. SH ordnar en hingstpremiering den 14 april för ”sina” raser, men eftersom haflinger inte är godkända missar hingstägarna detta premieringstillfälle. Ansökningstiden gick ut i mars. SHF är den enda rasförening som inte ordnat upp dessa ”måsten” på något sätt utan bara väntar på SH:s godkännande!
Det kom en motion till SHF:s årsmöte 1 april med anledning av dessa problem och med anledning av att SH/SHF inte heller kan registrera haflinger, en motion som föreslog en snabbutredning för att hitta en annan organisationsform än den knuten till SH, som SHF ansökt om. SHF:s styrelse föreslog att motionen skulle avslås. Motiveringen var att det fanns en alternativ lösning om SH-spåret inte leder rätt. Vad denna plan B innebär säger man inte – inte heller hur länge SHF tänker dröja med att sätta den planen i verket – eller berätta för sina medlemmar vad den innebär.
**_Svensk Tyroler-Haflingeravel
**STH:s kåring försenad_
På grund av förändringarna i HPT, Haflinger Pferdezuchtverband Tirol, STH:s moderorganisation, har det dröjt länge innan datum för kåring, d.v.s. avelsvärdering, av STH:s ston och unghästar blev klart. Men nu är tid och plats fastställda: 11 augusti i Huseby Bruk i Småland. Enligt STH:s regler skall ston vara avelsvärderade, innan de betäcks, så den här sena premieringen i år medför en komplikation för dem som vill betäcka sina 3-åringar. Det finns möjlighet för ägarna till dessa 3-årsston att få dispens att betäcka sina ston i år, men dispensen är villkorad. Så kan till exempel bara ston födda 2009 och registrerade i raskod 47 få dispens, och stoet måste sedan visas vid kåringen 2012. Naturligtvis finns det här – liksom när haflingerston i SHF betäcks innan de har stambokförts – en risk att stoet inte blir godkänt i efterhand, vilket – liksom hos SHF – får konsekvenser när fölet nästa år skall registreras.
Så – du stoägare som vill betäcka …
Stoägare som vill betäcka har i år extra stor anledning att ta reda på vilka regler som gäller i deras avelsförening. Vare sig du har tänkt registrera det blivande fölet i SHF eller STH, tag kontakt med din förening innan du betäcker ditt sto! Tag noga reda på vad som gäller – och se till att få svaren på dina frågor skriftligt (mejl är också skriftliga) och från ordföranden eller någon annan ansvarig i ”din” förenings styrelse.
Källa: Texten kopierad - med tillstånd - från haflingerforum.nu nr 18 2012.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Om man betäcker sitt sto innan det har stambokförts riskerar man väldigt mycket. Stoet kan ju även avlida innan avelsvärderingen, och då står fölet där, utan att kunna bli registrerad som haflinger.
Vet att detta har hänt inom andra raser, där modern dött strax efter födseln, men fölet klarat sig.
#1 Vore tacksam om du specificerar vilken avelsinriktning du syftar på, STH eller SHF --- skillnad och förutsättning mellan dessa två avelsinriktningarna är väldigt stora.
STH
Genom att undantagsvis (från STHs PoR) betäcka ett icke avelsvärdrat treårigt STH sto 2012 är risken inte så stor men man kan ju alltid diskutera om man som stoägare vill göra det eller vänta till fyra år.
De 2009 års ston som fått betäckningdispens 2012 (det gäller även för andra länder med HPTs PoR) har alla en första ettårig bedömning i botten. (införd i moderorganisationen HPT/STH "Jährlingsbrennen"). Kravet för dispens är att stoet genomgår en avelsvärdering (raskod 47) samma år som betäckningen. För STH på Huseby Bruk den 11 augusti 2012.
Skulle stoet ha giltlig, av veterinär dokumenterad orsak och därmed utebli från Kåringen 2012, omfattas fölet av stoets dispens och kan visas vid 2014 års ettårsbedömning.
Dör ett 2012 år betäckt sto, innan avelsvärderingen i augusti, ja, då löser naturen det på sitt sätt ---- ett registreringsproblem lär knappast uppstå, övriga "småtroll" står på egna ben och är välkommna 2014.
2013 års föl lämnas inte åt sitt öde! STH ställer naturligtvis upp för sina uppfödare och definitivt i denna ovanliga betäckningsäsog.
mvh/STH
Om du läser hela avsnittet under #! så ser du att det finns två underrubriker under rubriken "Osäkerhet i haflingervärlden",
den första gäller SHF
- den andra STH.
Det framgår tydligt att problemen och osäkerheten är av olika slag i de två föreningarna
och av den tredje underrubriken att stoägare i båda föreningarna skall ta reda på vad som gäller innan de betäcker - att man skall gå till sin förening och fråga.
Det är bra att du konkretiserar STH:s regler ytterligare -
hoppas SHF gör detsamma!
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#3 Om du läser vad som står under #1 av Carina J så förstår du säkert bättre mitt inlägg.
Det var inte själva "Osäkerhet i Haflingervärlden" som jag syftade på utan #1 av Carina J och risker vid betäckning innan avelsvärdering!!
Sorry om det kunde missförstås.
Men absolut, bäst är att kontakta de respektive avelsföreningarna för säkra svar…………
# Det var lite allmänt skrivet av mig, för det gäller egentligen fler raser än haflinger raskod 32. Men det var raskod 32 jag hade i åtanke. Det är ju där vi saknar avelsorganisation, och inte vet när det blir möjligt att avelsvärdera igen. Allt står ju i stå och har gjort det väldigt länge.
Hos raskod 47 är den ju bara lite försenad i år. Alltså, precis som du skriver, så blir det inga sådana registreringsproblem som jag beskriver i #1.
Ska försöka komma ihåg att vara tydligare när jag skriver. 
Tack!
Även jag behöver att vara tydligare i text, men det är svårt. Tycker att det kvittar hur jag skriver för så blir det ändå inte rätt uppfattat. Att diskutera eller att föra en dialog i det skrivna ordet är en konst.
Har i stort sett slutat med det.
"Det kom en motion till SHF:s årsmöte 1 april med anledning av dessa problem och med anledning av att SH/SHF inte heller kan registrera haflinger, en motion som föreslog en snabbutredning för att hitta en annan organisationsform än den knuten till SH, som SHF ansökt om. SHF:s styrelse föreslog att motionen skulle avslås.Motiveringen var att det fanns en alternativ lösning om SH-spåret inte leder rätt. Vad denna plan B innebär säger man inte – inte heller hur länge SHF tänker dröja med att sätta den planen i verket – eller berätta för sina medlemmar vad den innebär."… står det i artikeln ovan.
Någon som vet om denna plan B satts i verket ännu, eller kommer ännu en avelssäsong att gå förlorad?
Någon plan B blir det tydligen inte, (om det nu har funnits någon) för då borde den satts i verket innan riksutställningen, så att utställningen blivit avelsvärderingsgrundande.
Visserligen står det i årets propp att ”… Riksutställningen är avelsvärderings-grundande för deltagande svenska haflinger.” men i nästa andetag dementerar man detta med ” Om SHF står under SH kommer utställningen bli avelsvärderingsgrundande.”
Allt är lika förvirrat som vanligt.
Svenska Hästavelsförbundet blr svensk serviceorganisation för STH!
Ett treårigt avtal med ytterligare tre års förlängning har i dagarna tecknats mellan SH och STH.
Det innebär att Tyrolerhaflinger i raskod 47 kan visas på sommarpremiering i Sverige för individbedömning redan i år.
Resultaten är meriterande och införs i Blå Basen.
Avelsorganisation är Haflinger Pferdezuchtverband Tirol/HPT
Tillsammans med STH arrangerar den utländska avelsorganisationen för tyrolerhaflinger en årliga avelsvärderingsgrundade Kåring (premiering) för raskod 47.
Avelsvärdraingsgrundande resultat införas i moderstamboken i Österrike/HPT avd /SE samt hos SH i Blå Basen.
I år sker Kåringen den 11 augusti på Huseby Bruk/Växjö med domare från HPT/Österrike.
Ytterligare info kan fås genom att kontakta STH på tyrolerhaflinger@telia.com
Om jag inte missminner mig ska passet in till avelsorganisationen och makuleras om hästen dör. Hur gör vi med haflinger i raskod 32? Tanken dök upp för några månader sedan, då vi trodde vi skulle förlora en av våra haflinger. Vart skickar man passet i en sådan situation?
Om man inte är säker pâ att ens haflinger inte blir avelsgodkänd kanske det inte gör sâ mycket att vänta tills hästen är 4 eller 5 âr. Som tidigare nämnts visas ju hästarna alltid nâgon gâng i yngre âr och där lär ju medfödda svagheter visa sig som man kan väga in sen om man vill syssla med avel och inte vet om ens hâst ligger i riskzonen eller inte ja dâ kan man ju frâga sig om det inte är bättre att vänta, normerna är ju ganska tydliga.
Som alla säkert vet vid det här laget, så är nu SH avelsorganisation åt haflinger raskod 32. Skulle därför vara intressant att veta hur mycket en nyregistrering av haflinger raskod 32, kommer att kosta? Någon som vet?
Upptäckte nämligen att priserna ökat rejält i en annan avelsorganisation där man köper in vissa tjänster av SH, t ex så har fölregistreringarna ökat med hela 250 procent, och sena fölregistreringar (efter 1/10) med 140 procent.
Vad jag förstår så får de haflingerägare som fick föl ifjol, då det inte gick att registrera dessa med raskod 32
nu betala 1000 kr + postförskottsavgift på 75 kr för ett pass
eftersom de registrerar sina "föl" ett år för sent. Dessa i och för sig olagliga haflingerägare borde begära och få kompensation av SHF för fördyrningen. Det hade kostat 650 kr om de hade kunnat registrera rätt år.
Dessutom kan enl. SH detta tillkomma: Icke kompletta ansökningar debiteras 100 kr per kompletteringsbegäran.
Nu tillhör jag inte dem som klagar över passpriserna. Jag vet vilket jobb det är att göra och utfärda pass. Men då talar jag om korrekt utfärdade pass. Och det är jag ganska säker på att SH:s pass inte alltid kommer att vara i sommar och höst. 
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Nej SHs pass och inmatning i Blå Basen kommer inte att vara korrekt. Varifrån skulle den kuskapen ha kommit plötsligt?
Jag skulle vilja veta från SH/SHFs styrelse vem som kommer att ansvara för att pass och uppgifter i Blå Basen blir korrekta? SH har ju dokumenterat att de inte kan registrera haflinger!
Styrelsen skall ansvara för de rasspecifika kunskaperna och vägleda SH.
Mig veterligt så finns ingen sådan kompetens inom styrelsen.
På mig verkar det vara en blind som försöker leda en blind.
På avelssidorna i senaste numret av tidningen Ridsport står det att läsa att SH blivit godkänt för haflinger (raskod 32) - med förbehåll. Och så kan man läsa om orsaken till förbehållet. Bra att det tas upp i media tycker jag.