Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 2786 ggr
Carina-J
2

Härstamningskraven…

Blir lite fundersam när en hingsthållare med hingst som har 1,56 % främmande blod tillåts annonsera på SHFs hemsida, utan att ens behöva upplysa om det främmande blodsinslaget. Med tanke på att hingstens avkommor inte kan registreras i grundstamboken. Allt enligt de nya Plan och Riktlinjernas paragraf 6.1 

_6.1 Härstamningskrav för införande i grundstambok _För att registreras i grundstambok skall hästens härstamning uppfylla SHF:s rasvisa härstamningskrav, d.v.s. hingstar och ston skall vara renrasiga får ej förekomma inblandning av annan ras. Stamboken är sluten och godkänner Världshaflingerförbundets och Europeiska förbundets stamböcker.

Det är väl ändå att göra stoägarna en riktig björntjänst? Eller har jag tolkat paragrafen fel?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Carina-J
1

Hm, med tanke på vad som diskuterats i ett annat inlägg, om moderlandets regler, så verkar SHFs härstamningskrav inte sammanfalla med moderlandets här…

Poison-heart
0

Jag förstår inte ens varför det ska tillåtas någon inkorsning överhuvudtaget, det krånglar bara till det!

Tyrolare
2

SHF skall följa sitt moderland/Italien´s PoR och där godkänns inkorsning. En "dotterförening" kan enligt upplysning från SJV inte "hitta på" egna regler. Därför måste SHF erkänna inkorsning upp till 1.56% oavsett vad de tidigare har skrivit i sina PoR 6.1

I Sverige finns redan en av SJV godkänd renavelsförening (STH) med PoR som ej tillåter inkorsning av främmande blod och det utifrån sitt moderland Österrike/Tyrol´s PoR.

Så krångligt är det inte………..Glad 

#1 Håller med om att §6.1  verkligen är att göra stoägarna en björntjänst men det är inte den enda paragrafen i de PoR som inte tillvaratar stoägarna och haflingerrasens bästa……. enligt min mening!Rynkar på näsan

BrittaD
3

Ja, SHF skall följa sitt moderland/Italiens PoR och där godkänns inkorsning upp till 1,563 % arab.

Men - SHF skall också följa sina egna av svenska Jordbruksverket godkända (!) PoR, som inte tillåter någon inkorsning alls.

Det är väl inte så konstigt eller … ? Svårare cirkuskonster har väl SHF utfört.

Dessutom (som svar på Carinas första inlägg) skall i alla sammanhang SHF enligt Världshaflingerförbundets mångåriga regler arabprocentandelen för en haflinger anges i alla officiella sammanhang och med tre decimaler; i passen bl a i härstamningen (men det gör SHF/SH inte sedan 2008), i hingstannonser (men det gör SHF inte sedan 2006), i utställnings- och premieringskataloger (men det gör SHF/SH inte sedan 2006), i resultatlistor från utställningar och premieringar (men det gör SHF/SH inte sedan 2006), i saluannonser (men det gör SHF inte sedan 2006), nåt mer kanske?

Och visst, Poison-heart, det kan vara väldigt svårt att beräkna arabinkorsningen för en haflinger. men det skall en haflingeravelsförening kunna - vare sig man tillåter eller inte tillåter inkorsning. Och de som nu ansvarar för registreringen av haflinger i SHF klarar inte den uppgiften. Det har vi till och med styrelsens egna ord på!

Och Poison-heart, om du inte vill att SHF skall tillåta inkorsning så får du se till att SHF byter moderland! Eller om du inte själv accepterar inkorsning kan du ju enkelt byta till den förening som inte tillåter det, STH. Konstigare än så är det inte.

Men som sagt, det krävs kunskaper även för att se att en haflinger är renavlad. Det syns inte utanpå. Fast en del tror det också. Men nu handlar det om avel och avelsföreningar.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Eldfuxen
3

Svar till # 2: Det är bra mycket krångligare om man kräver total renrasavel. MYCKET mycket krångligare, I alla fall om man skall tillåta importer, men det kanske inte du vill?

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Tyrolare
2

#6Skrattande Suck, jo jag vet att det är betydligt krångligare än som mitt svar vekar om man skall gå in i renrasavel men det var inte själva arbetsgången som jag svarade på.Glad  He…he……. varför i all världen skulle jag inte vilja tillåta importer?????????Förvånad

Eldfuxen
2

Nej, nej, nej! Jag svarade inte dig utan Poison-heart!

Poison-heart
0

Oj här blev det liv i luckanFörvånad

Vad jag menade är ju delvis det som BrittaD säger att SHF uppenbarligen inte kan sköta detta med procentandelen.

#4 Ja jag förespråkar renavel! Eftersom mina hästar är reggade i SHF så tänker jag inte byta. Som du säkert förstår så kan inte jag byta modersland Obestämd detta var bara en synpunkt från min sida! Vad jag kan göra själv är att använda mig av dem hästar jag vill och avla på dem.

Sen är det upp till dem som vill ha haflinger med arabinkorsning!

Eldfuxen
2

# 8 (Poison-heart, för tydlighetens skull): Fast min poäng är att det är ÄNNU svårare att kolla en hästs stam och veta med 100 % säkerhet att den är HELT renrasig. SHF:s nuvarande registratorer klarar ju inte ens att kolla 6 generationers stam, hur skulle det då gå om de måste kolla 8 eller 10 generationer? För kolla måste man, om man inte förbjuder folk att importera haflinger …

Dessutom är det otroligt dåligt av SHF att ändra reglerna på detta sätt så att vissa hästar (inklusive godkända hingstar och diplomston) plötsligt blir "värdelösa" ur avelssynpunkt. Skrikandes

Tyrolare
0

#7…….. Ha…..ha……… utan glasögon duger mitt syn ejGlad

#8 Ett "kärt ämne" kan alltid dra igång och skapa liv i luckanFlört

Jag tycker heller inte att man ska byta förening utan arbeta seriöst  var man är med det man tror på i stället. Renavel kommer ju att finnas i SHF också även om det tillåts arabinkorsning upp till 1,563%.

Poison-heart
0

#9 Jo jag är enig med dig. En duktig registrator är A och O i en förening!

Men som sagt så tror jag att det allra enklaste var om man struntade i arabinblandning över huvud taget (ja jag vet att dagens renrasiga haflinger har uppkommit genom inkorsning av arab, men de flesta raser uppkommer mer eller mindre genom inkorsning).

Så ja, varför envisas med denna inkorsning Obestämd

Eldfuxen
1

Men kan du då förklara för mig hur det ska gå till rent praktiskt att "strunta i arabinblandning över huvud taget"?

För det första - tycker du att man ska ta redan godkända hingstar och diplomston ur avel då? Och ska man förbjuda folk att importera?

För om man tillåter import av haflinger så KOMMER det att importeras hästar med arabinblandning i stammen då och då.Och för att kunna "sortera bort" dem så måste man kolla stammen. Och nej, det är INTE enklare att kolla så att där inte finns någon % alls än att kolla så att där inte finns mer än 1,563 %.

Sen är det inta bara så att dagens renrasiga haflinger har uppkommit genom korsning med arab (även andra raser användes i början, by the way). Det är även så att det under en massa år varit tillåtet i olika länder att korsa med arab. Nu har man kommit fram till en kompromiss, och det är 1,563 % som maxgräns.

Dessutom, som redan påpekats i tråden, så ska varje förening följa sin moderstamboks regler. Och ANACRHAI tillåter max. 1,563 % arab, så det är bara att acceptera - eller byta förening. Det finns ju två alternativ, varför försöka få den ena föreningen att följa den andra föreningens moderstamboks regler? Vilket de inte får. Eller du kanske vill att SHF ska byta moderland? Glad

Poison-heart
0

Nej nu är det ju på tok för sent att förbjuda arabinkorsning.

Men som sagt så medför ju arabinkorsning en del problem också med dessa eländiga procentsatser. Därför tycker jag att man inte borde fortsatt med arabinkorsning.

Men självklart ska inte diplomston osv tas ur avel! Jag menar inte så.

Vad jag tycker angående om SHF ska byta modersland eller inte spelar ingen roll. Jag kan få ha mina åsikter angående inkorsning ändå och jag behöver inte stödja det.

Poison-heart
0

Ja som jag sa i förra inlägget har flera raser uppkommit genom inkorsningar. Men det betyder ju inte att man måste fortsätta inkorsningen bara för det. Haflingern är ju redan en erkänd ras, med eller utan inkorsning.

Och vad menar du med att byta förening? Jag tror nog det finns flera med mina åsikter som har hästar reggade i SHF med tanke på att STH inte funnits spec. länge.

Tyrolare
0

#14 (Poison-heart) Om det är orsaken "Att STH inte funnits så länge" till att "många med dig" stannar i SHF tycker jag att det är ett dåligt argumet ur avelssynspunkt.

Varför nöjas med något gammalt och invant när det finns något man önskar runt knuten……… och som arbetar för det man själv önskar att avla efter.

DÄREMOT om man gillar läget i SHF och det de står för (1.563%) tja, då är det en annan femma!

Poison-heart
0

Ja men om ens hästar är reggade i SHF sen innan STH uppkom då? Då kanske man inte har lust att flytta dom. Tja det kan finnas många anledningar till att man inte byter.

Man kan få ha sina åsikter i en förening utan att för den delen behöva tycka samma!

Poison-heart
0

#15 Av egen erfarenhet vet jag ju att det inte var så lätt att komma in i STH och regga sin häst!

Ja tänk att det ska bli sånt ramaskri för att man yttrar sig…

Carina-J
2

Ja, hur är det egentligen? Får verkligen alla renrasiga haflinger registrera sig i STH? Vi som har helt renrasiga haflinger efter icke HPT-godkända hingstar, är vi verkligen välkomna? Vi är en stor grupp inom SHF.

Annars går det alldeles utmärkt att avla renrasigt inom SHF. under förutsättning att procentandelarna sätts ut på de haflinger som har det, så man kan undvika dessa. Om de hålls hemliga är det i stort sett omöjligt, om man inte är jätteduktig på stammar. Där bör SHF, som avelsförening, ha ett stort ansvar.

Poison-heart
2

Ja jag har ju ett tyrolerstammat sto som inte fick reggas i STH ändå. Sen har jag ju en valack som inte är tyrolerstammad och inte heller har något arabinkorsning så han hör ju ändå hemma i SHF.

BrittaD
2

Poison-heart,

du skriver:

"Ja tänk att det ska bli sånt ramaskri för att man yttrar sig…"

Det var väl en egendomlig kommentar, Är det inte meningen att det skall vara diskussioner på ett diskussionsforum? Och ingen har väl förbjudit någon att ha de åsikter någon har.

När man för en diskussion argumenterar man i sak, man bryter argument mot varandra, sätter sig in andras argument och lägger fram sina egna för varandra eller för sin publik (den här tråden är redan uppe i 140 besök!)

Så fortsätt att läsa andras argument och argumentera för och emot! Det är ingen som har ifrågasatt allas vår rätt att yttra oss!

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

#20 Klart att man ska kunna diskutera! Jag gillar att diskutera, men tyckte kanske det kändes lite onödigt att säga att jag ska byta förening bara för att jag råkar vara emot arabinkorsning.

Hur många av er här är 100% nöjda men den förening ni tillhör?

Tyrolare
0

#18 Jag tycker att ni som är intresserad av STHs avelsform borde skriva till STHs styrelse och fråga vad som gäller för just er haflinger. Det flurerar alla möjliga tokiga ryckten som inte stämmer med verkligheten.

Men som du skriver så går det utmärkt att avla renavel inom SHF så varför inte i stället ta tag på de problem som SHF har?

#19 Du borde ta kontakt med STHs styrelse. För naturligtvis nekas inte någon en registrering, om de är berättigad, det finns ju ingen anledning till det! 

#21 Jag är i alla fall 100% nöjd med den förening jag tillhör. Fast det har krävt år av hopp och önskan om att en dag få en förening i Sverige som av SJV fick lov att tillvarata och utveckla den avelsinriktning som jag med flera går inför!Glad

MegN
1

Jag måste säga att jag inte förstår det där med att begränsa %-andelen arabblod, när själva haflinger-rasen från början bildades av en lokal kallblodsras (i Österrike/Italien) korsad med arab? Om man alltså vill begränsa andelen arabblod - betyder det att man mer eller mindre vill få fram den ursprungliga kallblodsrasen igen?

Själv tycker jag att just arab-inslaget är väldigt tilltalande, särskilt när jag jämför min egen haflinger med nordisar i grannskapet. Han är mycket mer social, lyhörd och "öppen" i sina signaler. Jämfört med en nordis som är lite mer "kloss". De nordisar jag har träffat genom åren är kolugna, sen kolugna, och sen jädrar så exploderar det utan någon förvarning. Medan min haflinger reagerar och visar mycket "tidigare" men utan att det behöver bli livsfarligt på en gång.

Carina-J
0

Förstår inte riktigt vad du menar här? En ras kan väl inte "gå tillbaka" bara för att man begränsar andelen främmande blod? Då lär man ju först korsa in en kallblodsras, typ Noriker, igen.
Finns väl knappast någon som i dag kan se skillnad på en renrasig haflinger och en med procentandel? Den renrasiga haflingern blir ju bara mer och mer finlemmad, trots att den avlas fram utan främmande blod.

Det tar många generationer att få fram en haflinger (med rätt tillåten procentandel) om man ska fortsätta "plantera in" främmande blod. Och vem är intresserad av dessa "inkörs"hästar, som varken är haflinger eller t ex arab? De lär inte vara värda mycket på marknaden. Stackars hästar!

Vet inte om du har en haflinger med arabblodsprocent, men våra renrasiga är precis såsom du beskriver din haflinger. Det är några av haflingerns karaktärsdrag och kommer förstås inte att försvinna. De finns ju fortfarande kvar, trots många generationer renavel.Glad

Medicus
4

Till debattörerna.

En ras definieras när stamboken sluts, detta har jag debatterat med Hannes S och vi var eniga. Vad som hände före det får man glömma. Bakgrunden till debatten var att Eldfuxen och jag funnit en hel del Noriker, Arab och även om jag minns rätt fullblod i stammen på svenska hingstar - om man gick tillbaka i tiden. Ja Folie hade ju rätt mycket arab liksom alla de ston som användes fram till 50-talet De var inte klart definierade som nu för tide (under andra världskriget förekom enhel del korsning).

Nordtyrolens stambok slöts 1957 (även om man experimenterat med arabinkorsning sedan dess), Italiens stambok slöts 1978. De har en lista med arabinkorsade hästar med mer än 1,563 % arabblod.

Sedan finns det andra länder som tillåtit arabinkorsning, bl.a. ARGE, dvs övriga Österrike, Holland och fr.f.a. Tyskland och då fräst Bayern.

För att få med Tyskarna i Europasamarbetet och klart deklarera arabinkors-ningsprocenten slöts för ett par år sedan avtal mellan Italien och Tyskland där Tyska delstater lovade skilja på haflinger enligt Italien/ Sydtyrolen, dvs mindre än 1,563 % och en ny ras Edelbluthaflinger med mer än 1,563 - 25 % arabinkorsning med Tyskland som ursprungsland. Många tyska pass som cirkulerar i Sverige har inga %-andelar trots att hästen har edelbluthaflingerhärstamning (de har bl.a. exporterats till Sverige).

Såväl edelbluthaflinger som haflinger SHF som haflinger STH är renrasiga. Renrasig betyder att man följer stambokens regler. Inte att det saknas arab. Som någon skrev, arabdraget hos en äkta haflinger är väsentligt. Därför borde det rent avelsmässigt vara detsamma om det draget kommer från att man framhäver det draget via avel med haflinger ed tidigare arabinkorsning eller senare arabinkorsning, så länge karaktär och utseende stämmer.

Men som det nu är får vi leva med två raser, haflinger och edelbluthaflinger, tre ursprungsläder, Italien/Sydtyrolen, Österrike/Nordtyrolen och Tyskland.

haflingerforum.nu hade för ett par år sedan en tävling att identifiera haflinger respektive edelbluthaflinger på ett antal hästar. De flesta misslyckades i den tävlingen. Vi importerade för 15 år sedan en valack från Tyskland med 3,125 % arab. Han var väsentligt krafigare än de flesta vanliga haflinger.

Ur genetisk synpunkt spelar 1 %ingen roll.

För svenska lantraser (får, getter, kor etc) gälle r2 % tror jag.

Slutsats: Resten betraktar jag som religion inte sakligt grundade regler.

©