Hyra mark, info, hjälp?!
Hej, jag har 2 haflinger (Mor och dotter) men stallet dom är i ska renoveras och jag har inget stall att ha dom i, den närmaste är 9mil bort och det är lite för långt.. Min tanke var att kan man hyra 1 hektar åkermark av en bonde? Vad är normal priset isåfall?
Jag tänkte kanske sätta upp ett vindskydd där i hagen isf så dom kan ta skydd från regn osv (men frågar bonden om detta sen isf). Är 3.000kr ett bra pris för 1 hektar? Bor ca 1km från denna marken isf så det är ganska nära, inte långt att bära vatten dit och på vintern isolerar jag isf vindskyddet lite och drar vatten på en pulka haha..
Men räcker det med 1 hektar mark till båda hästarna, eller behövs mer? Med tanke på att dom kanske trampar ner för mycket så det blir lerigt på vår- höst kanten?
Tacksam för alla svar,
Åkermark är kanske svårt att få arrendera pga att sådan mark brukar stå under EU-bidrag/stöd. Då brukar bonden vara ålagd att sköta den på visst sätt.
Kan du, så försök få tag i annat stall istället. Går hästar ute dygnet runt en årstid då inte gräset växer, ska de ha tillgång till torr ligghall, som ska hålla särskilda mått beroende på storleken på hästarna som ska vara i den. Och de är inte billiga att bygga. Och det bygget måste bonden förstås godkänna redan från början. Kan behövas byggnadslov.
Länsstyrelsen som numera sköter djurskyddet, är oftast väldigt nitisk, och får de någonting att anmärka på kan det bli väldigt jobbigt, kan t o m sluta med att de tar hästarna ifrån er, så jag råder er att ta reda på alla regler och lagar kring utegångshästar innan ni drar igång någonting.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
3000 kr/ ???
Per år, månad, kvartal?
Beror nog på lite var man bor. På vissa ställen är mark hårdvaluta. Där jag bor kan man nog få låna mark gratis, om det inte är ren odlingsmark, och bonden ändå vill ha marken avbetad. Dvs stenig, bergig, kuperad och/eller trädrik mark, som ändå inte går att slå med traktor. Men då får man kosta på staket själv, och någon ligghall vill nog bonden inte ha på den marken. Om det inte står klart och tydligt i kontraktet, att ligghallen efteråt ska tas bort och marken återställas. Och så brukar de inte vilja ha gnagskador på träden heller. 
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~