Haflinger iFokus

Haflinger

Etiketterutställningpremiering
Läst 3058 ggr
Eldfuxen
2012-07-21 15:12
12

Haflingerriks 2012

Här kommer en första snabb rapport från Haflingerriks 2012:

BIS blev Nobody med 42 poäng (99897).

BIM blev Luizza med 41 poäng (99788).

Samma BIS och BIM som i fjol med andra ord.

30 haflinger deltog.

BrittaD återkommer med fler resultat!

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

BrittaD
2012-07-21 20:52
10

Haflingerriks 2012

BIS

Nobody 15 år

99897=42 poäng

BIM

Luizza 7 år

99788=41 poäng

Samtliga Resultat Haflingerriks 2012

30 deltagare

2-åriga ston

1. Ravenna von Hafling 98897=41 poäng (3:a i slutringen)

2. Malize (0,78 % ox) 87887=38 poäng

3-årigt sto

1. Akleja (0,78 % ox) 88877=38 poäng (7:a i slutringen)

Ston 4 år och äldre med föl

1. Hurricane 533 (8 år) 98897=41 poäng (4:a i slutringen)

2. Fiorella 516 (17 år) 88887=39 poäng

1. Antonia (4 år) 87887=38 poäng

Föl

1. Ekbackens Wall-E hingst e. Winter-I u. Fiorella 516. 88889=41  poäng (5:a i slutringen)

2.  Hexa L sto e. liz, Nachtmann 32 u. Hurricane 533. 98887=40 poäng

1. Skärvets Aurora sto e. Winter-I u. Antonia.  77887=37 poäng

Ston 4 år och äldre utan föl

1.  Luizza 18621/T (7 år) 99788=41 poäng (BIM)

2. Nicana 486 (9 år) 5x8=40 päng

3. Mabelle ter Burcht (11 år) 88887=39 poäng

4. Fortuna, (6 år) 88788=39 poäng

5. Möllehöjgårds Amanda 557 (17 år) 88797=39 poäng

6.  Jusette, (8 år) 87887=38 poäng

7. Ekbackens Cherry 542 (5 år) 77888=38 poäng

1. Beatrice 549 (5 år) 88777=37 poäng

2. Samonya (4 år) 87877=37 poäng

10. Betsy (5 år) 78877=37 poäng

Valacker och 2-åriga eller äldre icke godkända hingstar

1. Nightwish (2 år) 88887=39 poäng (6:a i slutringen)

2. Kärras Nimbus (4 år) (valack) 87897=39 poäng

1. Wix (2 år) 88887=39 poäng

4. Hektor (12 år) (valack) 88787=38 poäng

5. Nickelback (3 år) 88787=38 poäng

1. Neville (2 år) 98776=37 poäng

2. Nicemann (2 år) 88786=37 poäng

Godkända hingstar

1.  Nobody 35 (15 år) 99897=42 poäng (BIS)

2.  Nilton 25 (1,563 % ox) (11 år) 88888=40 poäng

3.  liz 352/T Nachtmann 32 (8 år) 88797=39 poäng

4.  Väbjörns Anér 31 (13 år) 88878=39 poäng

Domare: Elisabeth Ljungstorp

**Samma BIS, BIM och domare som ifjol
**

MED RESERVATION FÖR EV. FEL

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
2012-07-21 21:11
0

Tak, tack för resultat! Och grattis till alla glada! Glad.

Ganska höga poäng överlag, men tydligen föll alla modeller inte domaren i smaken. Rynkar på näsan

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
2012-07-21 21:32
6

Jag tror inte det handlade om olika modeller som domaren gillade mer eller mindre utan som hon betonade: På en utställning är det bara dagsformen som räknas. Om fölen (där ju två fick mycket höga poäng) sa hon speciellt: Det här är poängen idag, imorgon eller om en vecka eller en månad kan dom se helt annorlunda ut. Deras poäng är färskvara. På några var det helt klart dagsformen som sänkte poängen Hon sa t ex "Han ser trött ut idag" eller att visaren kanske borde ha litet mera pli på sin häst.

Det är ju skillnad på en premiering där hästens avelsvärde skall bedömas. En supervälskött häst får nog fler extra plus för det på en utställning än på en premiering (åtminstone i teorin, när man hör domare prata om det.)

Men det var över lag mycket välskötta haflinger här vad jag såg.

haflingerforum.nu

Poison-heart
2012-07-22 01:35
0

Tusen tack för rapporten :) kul att det gick så bra för Hurricane och hennes lilla stoföl dom jag antar vann stopokalen? Vore kul att se lite bilder om någon har ;)

BrittaD
2012-07-22 10:26
0

Ja, Hurricanes föl fick stopokalen för bästa svenskfödda sto och Hurricane fick Nelsons pris till bästa avelssto. Det andra högpremierade fölet Wall-E fick hingstpokalen som tillfaller bästa svenskfödda hingst,

haflingerforum.nu

BrittaD
2012-07-22 10:31
7

Jag har massor av bilder, men TYVÄRR, TYVÄRR så måste jag vara snål med dem tills mitt nästa tidningsnummer har kommit ut. Annars finns det ju inga nyheter där … Det får räcka med att haflinger.ifokus fick vara först - och hittills ensam vad jag kan se - med att publicera alla resultat.

haflingerforum.nu

Carina-J
2012-07-22 14:07
0

#6 Skrattande

Vet du om det blev någon hoppning, dressyr, kadrilj under rikshelgen?

BrittaD
2012-07-22 16:37
0

Ja, det var programridning och cm-hoppning på fredag.

Jag var inte där och tittade då men har sett resultaten från dressyren som såg ut som sä:

LC:1

Ekbackens Cherry 57,40 %

LB:1

Nicana 58,96 %

Möllehöjgårds Amanda 57,58 %

Jusette 51,72 %

LA:1

Luizza 68,42 %

Hektor 63,68 %

Med sedvanlig reservation

haflingerforum.nu

BrittaD
2012-07-22 16:41
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och kadriljen såg jag med egna ögon.

Sju vackra flickor.

Foto: Sten Dreborg

haflingerforum.nu

BrittaD
2012-07-22 16:45
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en till bild, mörk, tyvärr, ser jag.

Längst fram Luizza till höger och (tror jag) Nicana den mörka till vänster.

haflingerforum.nu

Carina-J
2012-07-22 17:56
0

Oj, vad tjusiga de var! Önskar att jag också fått se kadriljen.

BrittaD
2012-07-23 10:51
0

Haha, vi åkte bara 50 mil (tur och retur) för att få se den Tungan uteGlad

haflingerforum.nu

Carina-J
2012-07-23 10:58
0

Och som vanligt håller vi på med hösilageskörden när riksen är. Skrikandes Inte första året som första regnfria dagen infaller under riks. Och en bonde får allt rätta sig efter vädret, hur surt det än är. Rynkar på näsan

Carina-J
2012-07-23 12:00
0

Nämen titta vad jag hittade när jag googlade på Luizza! Vad roligt, och vilken supersnygg blogg! Imponerad! Skrattande 

Finns lite bilder från riksen också.

http://livetsomelin.se/

BrittaD
2012-07-23 12:23
4

Jamen, hö är väl viktigare än riks Glad

Fast jag har hört en del röster som skulle vilja ha riksutställningen efter höskörd, efter sommarpremieringar och långt efter fölningarna, så fölen hinner växa till sig.

Man kunde ju kanske VARIERA. SHF har de senare fyra åren haft sina riksutställningar i juli och alltid först eller bland de första rasföreningarna. Med olika tider kunde det kanske också bli lite mer variation på deltagarna.

Fast det finns ju en del deltagare som åker genom halva Sverige för att vara med vid riks. Tappra hästar och människor! Skrattande

haflingerforum.nu

BrittaD
2012-07-23 12:25
0

Supersnygg Luizza ocksåKyss

haflingerforum.nu

Eldfuxen
2012-07-23 14:15
6

Får man skryta lite? Skäms

Nu har jag funderat nämligen, och kommit på att fast jag inte ens var med som publik på årets haflingerriks så var det lite av en framgång för min uppfödning ändå - om än väldigt indirekt.

För Eldfuxens Wacker är fortfarande den enda svenska haflingerhingst som har en avkomma som blivit BIS vid Riks (Övergårdens Carmen i Gislaved 2008, ja och så Corvette 2006, fast det var inte Riks, utan en lokalutställning).

Kyss

BrittaD
2012-07-23 14:50
2

Och vet du eller någon annan (än jag) hur många riksutställningar för haflinger som SHF har arrangerat under årens lopp, undrar räknenissenörden Cool

haflingerforum.nu

Carina-J
2012-07-23 16:55
0

Hm, har just fått veta att det i en blogg ligger resultat ute från riks som är kopierade härifrån Haflinger iFokus. Utan att tillåtelse medgivits eller ens källa angivits. Detta var inte snällt, och strider faktiskt mot upphovsrättslagen.

BrittaD
2012-07-23 18:42
6

Gå gärna in och läs den nya artikeln

Upphovsrättslagen

som ligger högst upp i listan till vänster på första sidan!

haflingerforum.nu

[Ehlin]
2012-07-24 10:50
1

Hej!

Elin Dahlström här som driver bloggen Livet Som Elin. Om någon har problem med att jag har lagt ut resultaten på min blogg vänligen kontakta mig personligen innan ni kastar skit på olika sorts forum.

Om ni ber mig ta bort resultaten så gör jag det,
men då måste jag få veta det först.

Hälsningar

Elin Dahlström
livetsomelin@gmail.com

BrittaD
2012-07-24 10:57
7

Jag har kontaktat dig i ett privat och vänligt mejl alldeles nyss.

haflingerforum.nu

Eldfuxen
2012-07-25 10:56
8

#21 - Jag kan inte se att någon "kastat skit" på dig eller din blogg? Jag har bara sett Carina-J och BrittaD berömma din blogg och din fina häst i inlägg nummer 14 och 16. Klagomålet var helt anonymiserat såvitt jag kan se? Det finns ganska många som skriver haflingerbloggar …

Nottingham
2012-07-25 11:16
0

Mycket intressant diskussion ang skillnad mellan utställning och permiering eller stambokföring som det kallas hos oss och mânga andra. Jag har diskuterat detta med mânga domare i flera länder men aldrig blivit riktigt pâ det klara med hur de resonerar förutom att trav och skritt kan bedömmas lite olika vid de olika evenementen.

Min personliga uppfattning är att det finns för lite haflingerutställningar i världen för att enbart titta pâ dagsform samt att det oftast är olika domare vid de olika tillfällena vilket gör att ägarna lätt blir konfunderade av de olika bedömmningarna.

Notera att jag inte riktar nâgon kritik mot domaren pâ Riks dâ jag inte ens var närvarande utan tycker bara det är en intressant frâga och som sagt den finns i alla länder.

Lelin87
2012-07-25 16:34
0

Hej!

Allt är utrett nu och resultaten är borttagna.

Oficiella resultat ligger nu ute på Svenska Haflingerföreningens hemsida. Även bilder finns att se där.

/ Elin

Carina-J
2012-07-26 10:26
0

Vilken rasbeskrivning gick man efter på riksutställningen? Den från gamla PoR eller från nya PoR?

BrittaD
2012-07-26 10:28
2

# 24

Några klargöranden:

Premiering och stambokföring är inte samma sak. Men i vissa länder gör man stambokföringen i direkt anslutning till premieringen eller avelsvärderingen som väl är den korrekta termen.

Premiering = avelsvärdering = kåring (danska och med STH:s terminologi) = Körung (tyska och i tysktalande länder). Som termen avelsvärdering visar är det hästens avelsvärde dvs värdet som avelsdjur som skall bedömas. Då är vissa saker viktigare än om det är en utställning där det mycket förenklat gäller att vinna en skönhetstävlan. Skritt och trav är nog det som bedöms mest lika vid en premiering och en utställning. Vid en premiering, kåring osv skall hänsyn tas till hästens härstamning, det brukar också stå inskrivet i de rasvisa bestämmelserna i hingst- och storeglementerna. Lyssna på en kunnig domare vid en premiering, hen säger alltid något om härstamningen.

Premiering, avelsvärdering, kåring osv ligger sedan som grund för stambokföring, eller som det heter om det gäller ston och tysktalande länder Stutbuchaufnahme.

Det är skillnad på hur avelsvärderingar för haflinger är organiserade i Sverige och i de stora haflingerländerna som du refererar till. För det första ordnas de stora haflingerländernas premieringar för enbart haflinger. När du anmäler en hingst eller sto till detta ingår i reglerna att blir hästen godkänd blir den ”per automatik” stambokförd och tilldelad ett stamboksnummer. Med reservation att det kan se olika ut i olika länder, men i princip ser det så ut.

I Sverige där haflingern är en liten ras har vi en annan organisation – NB när det gäller SHF-haflinger i raskod 32, inte STH-haflinger i raskod 47, där jag inte kan detaljerna kring deras kåring visavi stambokföring). Där har vi traditionen med sommarpremieringar, där ston av olika raser bedöms vid olika premieringsplatser utspridda över landet. Du väljer att visa din haflinger där du vill – och betalar en avgift för det - och är stoet tre år eller äldre kan du använda premieringsresultatet för att stambokföra stoet. Men du måste då först betala en stambokföringsavgift till rasföreningen, dvs SHF, innan haflingerstoet blir stambokfört dvs blir infört i Riksstambok för haflingerston och tilldelas ett stamboksnummer. Stona betalar alltså två avgifter, en för avelsvärderingen och en för stambokföringen.

När det gäller hingstar så ser deras avelsvärdering ut på ett annat sätt och är mer lik den i de stora haflingerländerna (som jag beskrev ovan). Du anmäler en haflingerhingst till avelsvärdering, det vi kallar hingstpremiering, hingsten visas bland andra raser. Du betalar en avgift för detta. Om hingsten blir godkänd, införs den direkt i Riksstambok för haflingerhingstar och tilldelas ett stamboksnummer. Alltså en avgift och stambokföring per automatik.

Det råder rätt stor begreppsförvirring när det gäller vad som menas med registrering, grundstambokföring, premiering och stambokföring. I min nya bok – se tråden Ny svensk haflingerbok – försöker jag enkelt förklara vad  som menas med de olika termerna.

Det här med skillnaden mellan premiering och utställning eller show har jag hört inte bara svenska domare prata om utan även Hannes Schweisgut.

Och naturligtvis kan man bli förvirrad av olika domares olika bedömningar inte bara när det gäller utställningar och premieringar. Det gäller ju bedömningar, ingen objektiv, mätbar, vetenskaplig granskning av hästen.

haflingerforum.nu

BrittaD
2012-07-26 10:34
0

# 26

Det får du fråga domaren!

haflingerforum.nu

Carina-J
2012-07-26 11:23
0

#28 Ha, ha, ja där hade du ju en poäng! Skrattande 
Jag tänkte mer på om rasbeskrivningen, eller vad man ska kalla det,  stod tryckt i riksutställningskatalogen. Och om det då var den nya beskrivningen eller den gamla som stod där?

BrittaD
2012-07-26 11:32
1

Nej, det fanns ingen rasbeskrivning i utställningskatalogen.

Däremot fanns en vägbeskrivning till utställningen - den var det ju kul att få, när man äntligen trasslat sig fram till utställningen Oskyldig

haflingerforum.nu

Nottingham
2012-07-26 13:49
0

Oavsett vad man kallar de olika evenementen i världen sâ kvarstâr min frâga hur en typ, en hals eller ett kors till exemplet har en dagsform om in te hästen är misskött förstâs.

I en slutring efter bedömning i respektive klass ska naturligtvis dagsform avgöra vid lika poäng eller olika âldrar. Är det ren skönhet vid en utställning borde man ju ha andra betingelser att bedömma sâsom vikt, hovar, man, svans etc.

Jag har ocksâ diskuterat frâgan med Hannes Schweisgut och han menar att man mâste kunna se igenom hästen vid en avelsvärdering (stutbuchaufnahme) vilket inte lâter helt enkelt. Att hästens stamm ska räknas med vid detta tillfälle är jag en mycket stor föresprâkare för men även där ser jag inga tydliga direktiv eller tillvägagângssätt vare sig i 50 eller 100 poängsystemet.

BrittaD
2012-07-26 15:07
0

De enda som kan svara på de här frågorna är ju premeieringsförrättarna, domarna själva. Det skulle vara ett intressant tema för en avelkonferens eller diskussion mellan domare och avlare, haflingerägare.

Men då måste många domare vara med, jag tror att det inte ens är alla som säger som den jag citerade och/eller andra jag och du hört.

Jag har också hört det du säger att de kan se genom hästen och det måste väl vara sant när de bedömer 2½-åriga hingstar som då ser ut som kom och hjälp och sedan från detta fula ankungestadium blir fullfjädrade svanar några år senar.

Ytterligare en iakttagelse. Detta att de dömer olika vid premiering och utställning är vad domare säger. Hur de sen dömer i praktiken kan vara en annan historia.

Kanske är det därför vi är lite skeptiska.Obestämd

haflingerforum.nu

BrittaD
2012-07-26 15:09
0

I senaste numret av Ridsport - det som finns att köpa i morgon - finns en artikel och tre bilder från haflingerriks.

haflingerforum.nu

Nottingham
2012-07-27 12:45
0

Jag tror vi är ganska överens om att det slut handlar vad individer tycker eller uppfattar som avgör poäng och placering i mânga fall.

Däremot tycker jag om systemet i Sverige där avelsvärderingen sträcker sig under en lâng period för att verkligen konstatera om ett sto kommer att leverera bra avkommor. I den världen jag lever i där stona bedömms enbart som 3-âringar blir det ju en gissning om det kommer bli ett bra avelsto.

Har sett mânga 79-80 poängs Elitston som inte producerat ett enda "bra" föl samt tvärtom där 74 poängsston givit mânga "bra" föl.

BrittaD
2012-07-27 14:42
0

Att avelssystemet i Sverige ser annorlunda ut har historiska skäl. Att äldre ston kan premieras är just en sådan historisk kvarleva. De senaste åren – pga EU och moderlandets regler – har det skett en anpassning till de regler som ”ni därute” haft mycket länge.

Haflinger har stambokförts i Sverige i bara 22 år. Från början och fram till och med år 2000 måste ett sto för att kunna stambokföras först ha fått ett välskapt föl. Men avelsmedvetna stoägare visade (då som nu) alltid sitt sto vid tre års ålder. Det var bara då avelsdiplom kunde och kan utdelas. Men man kunde/fick inte stambokföra stoet förrän hon visades vid lägst fyra år och bevisat fertil. Och då rådde alltså det system i Sverige som du gillar. Jag tycker också att detta system säger mer om avelsstoet än det system vi nu har. Men märk väl att man inte var tvungen att visa ett sto vid tre års ålder, man kunde komma för första och enda gången hur sent som helst bara stoet fått ett föl. Sedan 2006 har vi anpassat oss till moderlandets regler. Den viktigaste förändringen för oss var att stoet måste vara stambokfört innan hennes avkomma kunde registreras. Och då fanns det ju massor av äldre ston som användes i aveln men som aldrig avelsvärderats eller stambokförts och som måste göra det om de skulle kunna fortsätta få föl som var möjliga att registrera som haflinger. I framtiden, när dessa äldre ston så att säga är avprickade, kommer vårt svenska system att vara mycket likt erat.

Stona får bara ett av sina premieringsresultat inskrivet i stamboken även om de visats flera gånger. Och eftersom vi har så många olika domare som dömer på en massa olika platser så är det knappast så att en domare jämför stoet som någon annan domare såg flera år tidigare eller har kunskap om deras avkommors värde. Där är jag däremot avundsjuk på de stora haflingerländerna som har domare med enormt stor erfarenhet av just haflinger, inte bara av hästar som våra har.

Även om de här olika avelsvärderingsreglerna som vi haft i Sverige, olika över tid och olika för hingstar och ston, har jag skrivit i min bok som presenteras i tråden Ny svensk haflingerbok.

haflingerforum.nu

Nottingham
2012-07-27 16:17
0

Ja, tänk om man kunda mixa det bästa frân alla världar. En stor fördel naturligtvis med haflingerdomare som bedömmer oavsett om det är utställning eller värdering, inte för att det alltid blir som man vill men man brukar i allafall se en viss konsekventhet i bedömningen.

BrittaD
2012-09-03 08:54
1

Det finns en artikel med foton och resultat från riksutställningen i det nya numrat av haflingerforum.nu som kommer till prenumeranterna idag

Glad

haflingerforum.nu