Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettavel
Läst 3716 ggr
BrittaD
25

Årets sommarpremieringar

Sommarpremieringar är ju ett ämne som brukar engagera uppfödare så här års, även haflingerfolk.

För SHF-haflinger öppnades ju dörren till slut till årets premieringar för drygt 2 veckor sedan. De hade då möjlighet att anmäla sig till de premieringar där anmälningstiden inte gått ut. Men av anmälningarna att döma har inte intresset varit stort. Inte heller STH-haflingarna som kunnat anmäla sig ännu längre verkar vara särskilt intresserade. Jag menar ägarna, så klart, inte haflingerna.

SH samt ett par andra sommarpremieringsadministratörer inbjuder till 35 sommarpremieringsplatser över hela Sverige. Anmälningstiden för 21 av dem har gått ut och det tillåts inga efteranmälningar. Sedan återstår uppsamlingspremieringarna framemot hösten för dem som missade de ”normala” premieringarna.

Jag har gått igenom de 21 premieringar där anmälningstiden gått ut och jag hittade inte många haflinger (raskod 32). Men de här är anmälda:

3-åringarna Enya och Wilda Lycka i Gräfsnäs 16/7

3-åriga Hedwig i Tångelanda 17/7

6-åriga Wackra i Skåne 24/7

Och 11-åriga Mirra som fick nöja sig med en uppsamlingspremiering i Uddetorp den 8/9.

Jag har också sett ett tyrolersto som var anmäld till en premiering men nu kan jag inte upptäcka henne, när jag bläddrar igenom deltagarlistorna. Hjälp mig, Tyrolare eller andra som också sett det!

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
4

Kan det låga deltagarantalet bland 3-årsstona bero på att det kanske föddes väldigt få ston/haflinger för tre år sedan? Har du koll på det?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
23

Japp, det har jag koll på Tungan ute

För tre år sedan föddes bara 15 haflingerstoföl. Inga ston köptes i Ebbs till SHF. Av dessa 15 är bara nio registrerade i SHF i Grundstambok avd I (enligt Blå Basen). Övriga – som alltså inte är visningsberättigade - är 3 oregistrerade, två registrerade i 9000-serien och en är död. Förutom de tre som nu är anmälda finns sex 3-åringar, som ju kan anmälas till uppsamlingarna eller de premieringsplatser där anmälningstiden inte gått ut, t ex i Rättvik och Skåne. De är:

Akleja e. Nilton, Garbergsuddens Saga, Garbergsuddens Signe och Felicia e. Nachtmann, Fanny och La Bella e. Marlon.

Sen finns det ju många ston, äldre än tre år, även sådana som brukar betäckas eller kan tänkas bli betäckta som ”borde” visas för stambokföring. Och unghingstar som brukar ”testas” vid sommarpremieringar, innan de visas på riktigt som 3åringar eller äldre.

haflingerforum.nu

Carina-J
17

Ha, ha, ja det ante mig att du hade koll på detta också! Flört

Men då finns det ännu hopp för att några 3-årsston visas i Rättvik också då, ser jag.

BrittaD
34

Sen finns det förståss de som har gräddfil och tar sig förbi sista anmälningsdatum och fixar sig en premieringsplats ändå Skäms

Sedan 7/6 - en vecka innan SH/SHF godkändes - stod att läsa på SH:s hemsida ang. premiering i Henån 28/7

Det går inte att anmäla sig till det här evenemanget längre eftersom sista anmälningsdatum (alltså 7/6) har passerats.

----

Trots detta har idag tillkommit ett 2-årigt haflingersto där,

Ravenna von Hafling

som dessutom inte var svenskregistrerad den 12/6 då SH/SHF fick sitt godkännande. Ibland går det snabbt att registrera - jag vet andra som har krångel med SH när det nu skall snabbas på med registreringar …

Jag skall tipsa Mirras ägare som gärna vill visa sitt sto på sommarpremiering i stället för uppsamlingspremiering. Hon kunde nämligen inte anmäla sig till den förstnämnda eftersom sista anmälningsdag var - ja just det 7/6 Förvånad

Enligt Förvaltningslagen gäller att alla hästägare skall behandlas lika!

haflingerforum.nu

BrittaD
34

Ja, tipsa gärna alla andra haflingerägare också att det visst går bra att anmäla sig till sommarpremieringar även efter anmälningstiden gått ut.

Hoppas att SHF informerar om detta på sin hemsida också Glad

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Verkar som att de går att efteranmäla mot en högre avgift. Hur mycket högre vet jag ej.

BrittaD
33

Det finns inga som helst möjligheter att efteranmäla sig till SH:s sommarpremieringar mot högre avgift.

Det är bara att läsa propositionerna på SH:s hemsida.

Du blandar nog ihop med SHF:s riksutställning där man kan efteranmäla sig mot högre avgift i mån av plats - enligt SHF:s proposition.

Du får gärna kolla med SH och i så fall är det ju ännu angelägnare att informera ALLA haflingerägare om detta på hemsidan - eftersom det tydligt står i SH:s propositioner att efteranmälningar inte är tillåtna och anmälningsmöjliheterna på deras hemsida stängs omedelbart efter sista anmälningsdag.

haflingerforum.nu

Carina-J
30

#4 Jaha ja, se där! Men man ska väl sluta förvånas med tanke på alla andra konstigheter…
SH har väl smittats av SHFs dispensvåg kan man tänka. Har man bara rätt efternamn tycks det mesta vara möjligt, även inom hästvärlden. Skrikandes

BrittaD
27

Jag har pratat med Mirras ägare.

Hon försökte efteranmäla Mirra till sommarpremiering men blev hänvisad till  uppsamlingspremieringen.

Samma sista anmälningsdag som för Ravenna von Hafling - 7/6 - och samma premieringsadminsistrator och samma uppsamling. Dessutom var Mirra registrerad i SHF vilket inte Ravenna von Hafling var, så det skulle först ombesörjas. Men även att vänta på detta kunde arrangören tillåta, när det gällde henne.

Och det står inget om tillåtna efteranmälningar varken på SHF:s eller SH:s hemsidor.

Gräddfil, som sagt.Rynkar på näsan

haflingerforum.nu

BrittaD
27

Enligt Förvaltningslagen skall alla hästägare behandlas lika!

haflingerforum.nu

Carina-J
26

Så fruktansvärt trist när sådant här händer. Det svärtar ner hela systemet.

BrittaD
5

# 3

3-åriga Garbergsuddens Saga är nu anmäld till Rättvik 26/8 Glad

haflingerforum.nu

Carina-J
4

#12 Tack för info! Ska se om jag kan åka dit och titta. Jobbar visserligen den söndagen, men är det lite att göra så kan jag smita ifrån. Jobbet är ju nästan bara ett stenkast därifrån så…

BrittaD
5

Är det någon som tänker åka till någon av premieringarna nu på måndag och/eller tisdag?

Premieringarna i Gräfsnäs 16.7 startar klockan 10. Haflingerna har katalognummer 14 och 15. Jag tänker ta mig dit.

haflingerforum.nu

BrittaD
9

Vilken fantastisk dag för haflingervänner i Gräfsnäs! Skrattande

Årets första haflinger på premiering – och BÅDA FICK DIPLOM!

Etta gick

WILDA LYCKA Kyss

e. Marlon 36

u. Wilda Walda 521

ue. Harras 10

med 8-7-8-9-9= 41 poäng.

Det var Marlons första diplomdotter.

Tvåa gick

ENYA Kyss

e. liz. Nachtmann 32

u. Emelina 534

ue. liz. 270/T Buchberg

med 8-8-7-9-8= 40 poäng.

Det var Nachtmanns första diplomdotter.

GRATTIS GRATTIS

haflingerforum.nu

Carina-J
7

Nej, men oj vad skoj! Glad

STORT GRATTIS till alla berörda!

Och tack BrittaD för att du delade med dig!

BrittaD
2

Nu är också Garbergsuddens Signe anmäld till premieringen i Rättvik Glad

haflingerforum.nu

BrittaD
1

# 13

Hoppas du äker dit och kollar, Carina-J Glad

haflingerforum.nu

Carina-J
1

Ska absolut försöka… Tungan ute

Poison-heart
1

3-åriga Hedwig e: Nilton visades igår i Tångelanda och fick 40 p. Läste det i dagens Bohuslänning men det står inget om att hon fick diplom, vilket det gör på de andra hästarna som fått diplom. Obestämd

Eldfuxen
8

Hedwig e. Nilton u. Hanni e. Harras fick diplom, och poängraden var enligt uppgift från ägaren 88897.

GRATTIS!

Vilka haflingerresultat … 3 visade, 3 diplom … Glad

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Tyrolare
0

GRATTIS!!Glad

Ser ju väldigt positivt ut - hoppas att det häger i sin även i framtiden för haflingerrasen.

Dags med lite medvind, så att säga.

Vad gäller raskod 47 så kan jag inte komma med några resultat - vet inte ens om det är några anmälda till sommarpremieringen i år Rynkar på näsan

Fast det är ju första året som det finns vlamöjlighet på sommarpremieringen och det tar alltid tid vid ändringar innan det har rotat sig, så att säga. Får väl se vad framtiden bringar --- erbjudandet finns --- och vill haflingerfolket inte ha det så tas det bort igen, så enkelt är det.Glad

Lycka till ni som är på väg till sommarpremiering!

Carina-J
0

Ja, nog ser det positivt ut! Och det kan bli fler!Glad

BrittaD
2

Ser att även 4-åriga Samonya är anmäld till uppsamlingspremieringen i Uddetorp den 8/9.

Kanske var hon inte nöjd med bedömningen på haflingerriks Rynkar på näsan.

haflingerforum.nu

Poison-heart
2

Ravenna ska visas i Dingle nu på söndag, jag ska dit och kolla Glad

Jag vet också att Fortuna ska till Henån nu på lördag den 28e juli.

BrittaD
2

Tack för den upplysningen! Skrattande

Jag hade hört från annat håll att Ravenna skulle flytta till Dingle, men eftersom detta byte och den nya "efteranmälningen" inte framgår av listan över deltagande hästar på SH:s hemsida, är det bra att det kommer ut, så man (dvs jag) inte har lurat någon som vill titta på Ravenna att åka till Henån i morgon.

haflingerforum.nu

Nottingham
1

Blir en spännande helg med 2 hästar frân Belgien Glad

BrittaD
2

Fast det är väl bara en som är född i Belgien?

haflingerforum.nu

Nottingham
2

Oja, Fortuna är uppfödd av Elisabeth Leitner i Tirol och hamnade hos mig som 2-âring.

BrittaD
0

Poison-heart eller Nottingham,

hur gick det i helgen, vet ni det?

Det är ju extra intressant med tanke på den diskussion vi har i en annan tråd - Haflingerriks 2012 - om bedömningarna är olika vid premiering och utställning.

Både Fortuna och Ravenna blev ju bedömda vid riks och nu blev de avelsvärderade vid en sommarpremiering - OCH av en annan domare.

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Ja jag vet! Henån Väbjörns Bianca f.2010 36 poäng. Fortuna f.2006 37 poäng. Dingle Ravenna von Hafling f.2010 40 poäng med raden 98887.

BrittaD
0

Tack!
Det här blir intresssant!

Ravenna på riks som ettåring: 89888=41 av Domare 1

Ravenna på riks som tvååring: 98897=41 av Domare 1

Ravenna på prem som tvååring: 98887=40 av Domare 2

Bara 8-an på benen är samma vid de tre bedömningarna.

De två bedömningarna från i år är ganska lika varandra.

Fortuna på riks 88788=38 av Domare 1

Fortuna på prem 37. Har någon fördelningen? av Domare 2.

Riks hölls inomhus, prem. utomhus. Det senare är väl bättre för att få fram rörelserna. Sanden inomhus är tung att trava i.

Att Domare 2 ligger lägre förvånar mig. Hen är känd som en generösare poänggivare än Domare 1 bland visningsvana hästmänniskor Foten i munnen

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Fortuna 77797 Bianca 87777 Ja det är konstigt att det kan skilja så pass mycket. Det är så himla olika, antar att olika domare ser olika saker :O

Carina-J
0

Tryckfels-Britta har varit framme! Tungan ute 

Hon skriver "Fortuna på riks 88788=38 av Domare 1" Själv får jag det till 39 poäng. FlörtSkrattande

BrittaD
0

Ursäkta mig Skäms, men då blir ju skillnaden ännu större mellan riks och premiering Förvånad och den enda siffran som är lika är 7:an på benen.

Riks 88788=39 (sic!)

Prem 77797=37

Blir intressant att se vilket av resultaten SH/SHF stambokför henne på. För jag antar att hon tänkte stambokföra sig.

haflingerforum.nu

Nottingham
0

Jaa, vad säger man? Med en av Tirols bästa moderstammer (bra fäder har de ju allihop där), 1A premierad pâ världsutställningen 2010, Fortuna har de högsta poäng vid stambokföring (3âr) givna av Hannes Schweisgut av alla Tirolerston i Sverige och ändâ fâr hon sâ katastrofala poäng i Sverige. Att man inte gillar moderna importston kan det ju inte vara eftersom i allafall 2 st alltid fâr höga poäng. Nu är jag ju färgad eftersom jag är fd ägare till Fortuna och lever i 100p systemet men tycker att det är mer utslagsgivande för att bedömma en modern haflinger samt ställer högre krav pâ domaren att bedömma varje kroppsdel för sig.

BrittaD
2

Ja, nog är väl vårt fempunktsbedömningssystem väldigt begränsat och siktar in sig väl mycket kring benen. Förutom den tredje punkten, Benen och rörelsernas korrekthet har vi en punkt av fem till skritt och detsamma för trav. Det blir ju 60 % av bedömningen som rör sig kring benen och rörelserna.

Och lyssnar man på domarkritiken så uppehåller sig domaren alltid väldigt länge vid benen och är väldigt duktiga på att beskriva dem och deras fel medan andra kroppsdelar inte blir beskrivna på långa vägar så sakkunnigt och grundligt.

Tycker jag

haflingerforum.nu

Nottingham
2

Jag hâller med! Hur huvud, hals, mank, rygg och kors ser ut och passar ihop ar det jag tittar pâ hos en haflinger för att bedömma den tillsammans med benens längd och tjocklek. Att den ska röra sig korrekt är ju självklart men hur bra rörelserna är ju ofta svârbedömt och är ju ocksâ bara 10% av poängen hos oss.

En bra domare behöver ju inte ens se hästen i trav för att bedömma dess förmâga.

Eldfuxen
0

Nyheten har just nått mig att Luizza, som blev BIM vid haflingerriks 2011 och 2012 idag fick 43 poäng (99889) vid premieringen i Arvika.

Stort grattis!

Samma domare som de tre diplomstona som nämnts här tidigare.

Carina-J
0

Wow, det var inga dåliga poäng!

GRATTIS!

BrittaD
3

Hallå SHF!

Kan vi inte få den domaren till nästa riks? Skrattande

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Vän av ordning vill så klart ha med Rättviksdamerna i den här tråden också, så jag kapar Carina-J:s uppgifter från den nya Rättvikstråden.

Grattis till ännu ett diplomsto - samma domare, ny haflinger

**Garbergsuddens Signe  32-09-1349
**e. Nachtmann 32, liz. 352/T
u. Smilla 507
Poäng: 9-9-8-8-7 = 41  DIPLOM

Jättetråkigt med travmissen på den andra:

Garbergsuddens Saga 32-09-1350

e. Nachtmann 32, liz. 352/T

u. Steffi 514

Poäng: 8-8-8-8-0

Tyvärr markerade Saga på ett av frambenen i trav, därav nollan.

haflingerforum.nu

BrittaD
1

Sen kan jag berätta att det kommer ännu fler haflinger till uppsamlingspremieringen i Uddetorp den 8/9 än de två tidigare nämnda

11-åriga Mirra och 4-åriga Smonya,

Nämligen

17-åriga Mizzi aus dem Salzburgerland,

16-åriga Mira aus dem Salzburgerland,

4-åriga Dorothea,

2-åriga Felicia och

2-åriga Fanny.

Det kan ju vara värt en resa om man bor i närheten

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Tack BrittaD, dig är det ordning på!
Naturligtvis skulle premieringsresultaten från Rättvik in här med, vet inte vad jag tänkte på. Skäms

Var ligger Uddetorp, ifall man kunde få sambon att skjutsa mig?

Poison-heart
0

Roligt med ett till diplom :) Uddetorp ligger utanför Skara :) det är ett naturbruksgymnasium.

BrittaD
1

# 43

Nu får jag rätta mig själv.

Fanny och Felicia är 3 år Skrattande se mitt inlägg # 2.

Så nu kan det bli ännu fler diplom.

Brodern skall väl inte vara sämre än sin broder.

Spännande!

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Och det är inte slut med haflingervisningar än!

Den 29/9 - stofölsauktionsdagen - är det premiering på Vreta Naturbruksgymnasium.

Då visas ett hingstföl e. Nobody u. Nelli 515 och en tvåårig valack, Nasdaq e. Nachtmann u. Fiorella 516.

Anmälningstiden går ut den 31.8 och domare är Ronny Johnsson.

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Men nu börjar det minsann röra på sig lite i haflingervärlden. Kul!

BrittaD
0

Idag såg jag en ny ändring i listan över anmälda hästar till Uddetorp 8/9:

Samonya - som jag skrev om i #24 - fanns inte längre med, men 6 haflinger är inte illa heller.

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Garbergsuddens Saga gör ett nytt försök att bli godkänd. Hon fick ju 0 poäng på traven i Rättvik, som Carina-J tidigae berättat om.

Nu är hon emellertid anmäld till premieringen på Vreta Naturbruksgymnasium den 29/9, dit nu tre haflinger är anmälda.

Heja Saga! Glad

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Vad bra att man försöker igen! Glad

Här hålls alla tummar och tår på att det blir diplom!

BrittaD
0

Jag tror det blir diplom i Uddetorp också! Tungan ute

Inte bara fina pappor utan väldigt fina mödernen också på de anmälda 3-åringarna.

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Det tar visst aldrig slut det här.

Idag - sista anmälningsdagen - är 14-åriga Athena u. Asta 369 e. Harras 10 anmäld till Vreta Naturbruksgymnasium.

Jag tror att antalet anmälda hästar var 100 till Vreta och till Uddetop runt 85. Då blir det en extra domare på varje plats. En domare dömer max 60 hästar per dag, ju. Bara att hoppas att haflingerna tillfaller bröderna J.

haflingerforum.nu

BrittaD
3

Jag är ju snål med foton på den här sajten för att kunna ha några nyheter i min tidning.

I det senaste numret av haflingerforum.nu kan jag stolt presentera foton av alla diplomston hittills - och det är jag ensam om Cool

Där finns också resultaten från sommarpremieringarna till och med augusti.

I nästa nummer skall jag presentera septemberresultaten - med foton på eventuella diplomston.

haflingerforum.nu

BrittaD
0

6-åriga Wackra e. Harras 10 u. Winni 345 visades i Bollerup 24/7.

Hon fick 77787=36 poäng.

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Kikade runt litegrann på SHs domarlista och där står alla raser som de olika domarna har behörighet för. Och enligt den listan har inte Ronny Johnsson behörighet för haflinger Förvånad

Carina-J
0

#56 Men jösses, säg inte att detta är sant! Förvånad Hoppas det "bara" blivit något skrivfel.

Poison-heart
0

Ja jag har ingen aning Förvånad

Här är länken på domarlista iaf: http://www.svehast.se/sh/UserFiles/Nydomarlista%20till%20hemsidan%202012x.pdf

BrittaD
3

Oj då, vad skall ni göra åt det?

Det är SHF:s, STH:s och SH:s styrelser (Ytterst SH) som ansvarar för att de domare som dömer vid sommarpremieringar och riksutställningar (där är det rasföreningens ansvar) är behöriga att döma de raser som man (SH) inbjuder att deltaga.

Och något skrivfel handlar det inte om, det är sådant som de ansvariga skall bevaka och kolla när man skriver propositionerna.

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Men vilken skandal! Skrikandes
(Vet inte Ronny om att han inte är godkänd för haflinger?)

Hur går det nu för de visade haflingrarna?

BrittaD
1

Jag vill i alla fall ge en eloge till Poison-heart som har så skarpa ögon Glad

haflingerforum.nu

BrittaD
1

# 60

Börjar du inte bli van vid skandalerna? Oskyldig

Och att regler i hästvärlden inte verkar vara till för att följas?

haflingerforum.nu

Carina-J
0

#62 Jag borde inte bli förvånad, men blir det tyvärr ändå.

Det kanske är dags att börja chipmärka och dna-testa domare också, så man vet att det är rätt person som dömmer?

Carina-J
3

#61 Jag håller med BrittaD. Det var väldigt skarpögt av dig Poisonheart att upptäcka detta!
Och väldigt strongt av dig att våga ta upp och stå för vad du upptäckt, trots att det nu leder till att berörd(a) part(er) får katastrofstämpel på sig.

BrittaD
5

Alldeles riktigt.

Det är alltid - och jag menar alltid - den som påpekar ett fel som får ta skit, inte den som gjort fel Gråter Talar av egen erfarenhet.

haflingerforum.nu

BrittaD
6

# 63

Jag tror att det är dags att få in kompetenta människor både på förtroendeposter och på tjänster. Både när det gäller ideellt arbete och professionellt arbete. Gråter

haflingerforum.nu

Eldfuxen
0

Nu har jag fått veta via djungeltelegrafen att 14-åriga Athena e. Harras u. Asta fått 42 poäng (99888). Hur det gick för övriga haflinger som var anmälda till samma premiering förtäljer inte historien. Men grattis till Athena så länge!

BrittaD
0

Jäklar i min själ - tror ni inte att

Garbergsuddens Saga fick diplom i lördags! 5 x 8. Skrattande

Samtidigt fick Athena (som tidigare 2 ggr bedömts som klass II) som Eldfuxen skriver, 42 poäng.

Nasdaq fick 87788=38 poäng

och det namnösa hingstfölet e. Nobody u. Nelli fick 87888= 39 poäng.

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Och domaren då?

Ja, han är fortfarande inte behörig att bedöma haflinger enligt SH:s domarlista.

Poison-heart, vet du om någon "dispens" eller ändring är på G? Har hört några viskningar ditåt … Foten i munnen

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Stort grattis till alla nöjda haflingerägare!

Hoppas på en lösning när det gäller domarens (in)kompetens. Tycker haflingerägarna ska gå "skadeslösa" ur det här.

Eldfuxen
0

Jag tror inte att det är något fel på domarens kompetens, utan att det handlar om SH:s nya domarutbildning, där även tidigare verksamma domare måste godkännas på nytt för alla raser.

Glad

Carina-J
0

Fast han står inte med på kompetenslistan för haflinger. FlörtSkrattande

Nejdå, inget ont om domaren. Jag retas bara.
Synd bara att inte alla domare vet med sig själva vilka raser de får döma och inte döma. Han är ju godkänd för andra raser, så han måste ju ha gått den nya domarutbildningen då, förmodar jag? Men blev således inte godkänd för just haflinger? Det känns lite märkligt…

Eldfuxen
1

"Gamla" domare behövde bara, om jag minns rätt, "uppdatera" sin behörighet för olika raser. Så jag tror inte att han blivit underkänd någonstans. Kanske uttryckte jag mig oklart där. Glad Jag vet inte exakt hur den här "uppdateringen" skulle gå till, men jag minns att det gick ut information till avelsföreningarna om det här för några år sedan (då var jag aktiv i en annan avelsförening) och föreningarna skulle sätta ihop material om "sin" ras så att fler nya domare skulle kunna utbildas. Samtidigt informerades det alltså om att "gamla" domare skulle uppdatera sin behörighet.

Det är ju SH som ansvarar för propositionen och reglementet, och säger de i propositionern att haflinger är visningsberättigade vid ett visst arrangemang så borde de ju ha koll på vilka domare de anlitar, och att dessa är godkända för alla raser som kan anmälas till arrangemanget.

Dessutom är domarlistan som det länkades till tidigare från maj i år, så det kan ju ha hänt saker efter det datumet också. Det vet i alla fall jag inget om. Glad

BrittaD
1

SH, ja, men de vill bara ha in så mycket pengar som möjligt. Jag var med på ett av deras informationsmöten om sommarpremieringar tidigare i år (april) och de verkade helt hysteriska för att alla skulle puffa på alla för att komma till premieringarna. Och det var pengar, pengar, pengar för hela slanten ;)

haflingerforum.nu

Poison-heart
1

Det verkar som det råder fel i den där listan i så fall, att Ronny visst är godkänd för haflinger. Iaf är det vad SH säger.

Grattis till de fina resultaten haflingerna fick i Vreta Glad

BrittaD
2

Så bra då Glad

Fast de kunde väl rätta listan då på SH för att inte skapa oro i leden.

Är det du själv som pratat med SH?

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Det går nu att läsa på SHFs hemsida att allt är i sin ordning vad gäller Ronny och hans behörighet. Så nu kan vi andas ut Flört

- Även om domarlistan är smått förvirrande…

BrittaD
5

Bra jobbat, Poison-heart Skrattande

- men varför kan inte SH också ändra uppgifterna i sin domarlista, som man påstår att man uppdaterar löpande?

haflingerforum.nu

Carina-J
4

# 78 Kan kanske bero på att SH inte är vuxna sina arbetsuppgifter? Flört

Ju mer de klantar sig, ju mindre troligt blir det väl att de får fortsätta att (fel)registrera haflinger.

Carina-J
3

ÄNTLIGEN! Nu är Ronny godkänd för haflinger på SHs domarlista. Skrattande

Men jag kan inte se att det finns några domare som får döma tyrolerhaflinger? För det är väl skillnad på haflinger och tyrolerhaflinger i det fallet också? Eller hur ligger det till?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.