Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1105 ggr
Carina-J
0

Nytt strömedel

Var på Granngården och handlade igår. De demonstrerade ett nytt strömedel där. Sågspånspellets som man blöter upp i vatten så att det sväller och blir löst sågspån att ha in i boxarna. Det påstods att det kommer att konkurrera ut kutterspånet inom en snar framtid. Det kostar ungefär hälften av vad en kutterspånbal kostar, för samma mängd (när man blötlagt det och det svällt färdigt). Att lagra (i pelletsform) tar det mycket mindre plats än kutterspån i bal. De hade tydligen testat denna produkt i stora stall, och de ville inte ha något annat nu.

Finns det möjligen någon här inne som provat, och kan berätta mera?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Zondell
0

Jag har provat halmpellets efter samma princip. Tar liten plats att lagra, lättjobbat och bra. Prova!

Carina-J
0

Nog har jag hört talas om halmpellets, men inte visste jag att man skulle vattna det. Trodde det skulle läggas in som det var. Skäms

Vintertid när det kan bli minusgrader i stallet, fungerar det då också, med tanke på att det lär bli lite fuktigt när man vattnat?

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Poison-heart
0

Jag hade halmpellets under hela hösten och det funkade jättebra - MEN två av hästarna åt det trots att jag hade vattnat det och det pulveriserades Skrikandes

Men tanken är bra tycker jag. Det är väldigt lättmockat. För mig frös det aldrig trots några minusgrader Glad