Ny svensk haflingerbok
Idag kommer en pinfärsk svensk haflingerbok ut från tryckeriet! Den heter "Haflinger i Sverige" och jag tror författarinnan själv kan presentera den lite här i tråden.
Annars finns information om den på http://www.haflingerforum.nu
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
I min bok skriver jag om alla hittills stambokförda haflinger i SHF – vet du vilka det är? Tror jag inte … Ändå är det inte en stambok, det är både mer och mindre.
Så ungefär skriver jag i reklamen för att göra er nyfikna. Jag vet ju att det roligaste som finns är att läsa om sin egen häst, men mitt mål är att göra er minst lika nyfikna på andras haflinger.
En som blev jätteglad och superlycklig häromdagen var ägarinnan till den vackra Shoshone som fick bli omslagsflicka på min bok. Shoshone alltså, inte ägarinnan.
Vem snyggingen på bokens baksida är har jag inte visat på min hemsida … för att få se honom får man låna eller köpa boken först. Jag tror inte ni sett det fotot förr …
Men det är inte bara omslagen, boken är full av intressanta, vackra haflinger, foton, premieringsresultat och mycket annat för kalenderbitarhaflingernördarna. Även sånt som ni inte visste tidigare 
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Säkert vet alla haflingervänner vilken haflinger som haft störst inflytande på haflingeraveln i Sverige.
Jomenvisst, Harras 10.
Men vet ni hur många haflingeravkommor han producerat i Sverige? Och vet ni att dessa haflingeravkommor utgör nästan 16 % av de svenska haflingerhingstarnas sammanlagda antal haflingeravkommor i Sverige?
Vi har haft 36 haflingerhingstar samt några seminhingstar i avel i Sverige. Dessa har åstadkommit ett antal på xxx haflingeravkommor. Av dessa har alltså var 6:e eller var 7:e Harras till pappa.
Detta var bara en kunskap som förmedlas i min nya bok.
?
!
haflingerforum.nu
Vi har som sagt haft 36 haflingerhingstar i avel i Sverige. Av dem är det bara hälften som har fler än tolv haflingeravkommor.
Det finns 7 gånger fler stambokförda ston än hingstar. De kan ju av naturliga skäl aldrig komma upp hingstarnas avkommesiffror. Inte ens alla stonas sammanlagda antal avkommor når upp till hingstarnas.
Ett sto har haft hela 16 avkommor och ett annat dussinet fullt. Lyckligtvis är båda stona högt premierade – 40 poäng som 4-åring, resp. avelsdiplom. Och båda stona har fått tre diplomstoavkommor.
Nyfiken på vilka det är?
Då kan du läsa mer om dessa och alla andra stambokförda haflinger i min bok. För alla anger jag antalet avkommor och namnen på alla avkommor som är stambokförda - de uppgifterna finns inte i Riksstamboken över haflingerrasen i Sverige. Band I, som SHF gav ut 2004. Det är därför jag säger att min bok är både mer och mindre än en stambok. Detta var alltså mer.
Haflinger = Haflinger i raskod 32 och registrerade i Grundstambok avd. I.
haflingerforum.nu
Fast det kanske bara är jag som är så här räknenissignördig …
haflingerforum.nu
Om en vecka har jag flyttat till vår sommarö. Där är jag Internetbefriad. Tittar på Ålands Hav i stället för på dataskärmen. 
Så böcker ni beställer av mig i augusti kan ta lite längre tid att leverera. Ni vet, flaskpost …
haflingerforum.nu
Nu går det snart att låna min bok på biblioteket 
De senaste veckorna har jag sålt en massa ex till Bibliotekstjänst som säljer böckerna vidare till de bibliotek som beställt boken av dem. Jag vet alltså inte så här på direkten vart de har köpts.
Du kan låna boken på ditt bibliotek, och skulle just det biblioteket inte ha skaffat boken så kan du be om ett fjärrlån. Det betyder att biblioteket lånar in boken från ett annat bibliotek. Det brukar inte kosta något.
haflingerforum.nu
Nu kan jag se några bibliotek som har skaffat boken:
Växjö, Falun, Borlänge - och RÄTTVIK. Värst vad Dalarna är haflingerintresserat! 
haflingerforum.nu
Va, är lilla Rättvik med?
Ja, jag är då aldeles oskyldig! Visserligen är jag bekant med vaktmästaren på biblioteket ifråga, men det tror jag inte har haft någon betydelse. 
Idag är en stor och glad dag i mitt skrivande liv 
Nej, jag har inte sålt slut alla mina haflingerböcker -
Jag har blivit medlem i Reportrar Utan Gränser 
Så nu ni - huka er, gubbar!
haflingerforum.nu
Inte illa --- Gratulerar!!
#9 Inte för att jag vet vad ett medlemskap i Reportrar utan gränser innebär, men fint låter det i varje fall- så GRATTIS! 
Å andra sidan har väl gubbar - och kärringar också för den delen - alltid fått huka sig för dig BrittaD! 

… och har du julklappsproblem …
så har jag julklappar till haflingervännen.
4 böcker om haflinger på svenska … vad kan man mera önska?
Kolla på
haflingerforum.nu