Haflinger iFokus

Haflinger

Etikettallmänt
Läst 1941 ggr
BrittaD
6

VÄLKOMMEN DECEMBER!

Hej alla!

Jag tänkte starta en tråd för oss som är jätteglada att den mörka, slaskiga äckelmånaden november äntligen är slut.

Det är ju för tidigt att börja skicka GOD JUL-hälsningar till varandra men varför inte tända ett första ljus eller öppna en lucka och tänka på att DECEMBER är en mysig månad. Skrattande

Snön har vräkt ner över Bol där jag idag var och hälsade på mina uppfödningar Eldfuxen och Cassiopeia. Vackert, men litet äckligt det med för mig som levt så länge i Norrbotten att mitt behov av snö är mättat. Men det var vackert som ett julkort.

Nu väntar jag på era DECEMBERnyheter. Tungan ute

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Bah, det enda som är bra med december är väl att det är myggfritt? Flört

Visserligen - 16 grader i dag, soligt och vindstilla, men inte kul att försöka röja upp efter flera dagars snöoväder. Flera decimeterhöga drivor att plöja sig fram genom på vissa håll, medan det är helt rent ifrån snö på andra… Försökte hålla efter, men fem minuter senare var det ju lika illa igen.
T o m stallet fick in snö, då snön villigt lät sig transporteras in genom dörrspringorna av "stormbyarna". Vi fick skotta oss både ut och in. Rynkar på näsan 

Nej, jag är ingen vän av snö och kyla. Det förknippar jag bara med en massa extraarbete.

Det enda roliga som hänt här, är väl att vi blivit med "ny" hästlastbil. Sambon hämtade den i Göteborg i onsdags. En liten B-kortslastbil, med boutrymme och låg inlastning ifrån sidan. Precis en sådan jag önskat mig. Kyss Tyvärr står den kvar i Rättvik, då den inte hade vinterdäck, och det behövs om den ska ta sig upp hit. Ska försöka fixa det inom det närmaste.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

BrittaD
0

Ingen som var på Globen, då? Förvånad

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Ja äntligen är årets värsta månad (november) till ända!Jag älskar december :) Skönt med lite minusgrader så att hästarna slipper knata runt i lera. Någon snö har vi dock inte här i norra Bohuslän, den får gärna vänta till jul :)

BrittaD
0

Jag tänkte ju speciellt på dig också när jag skrev om december.

Du vet vad jag tänker på - något kul men samtidigt kanske lite irriterande Flört

Ursäkta ni andra som inte förstår, men Poison-heart återkommer nog om detta lite senare. Eller jag. Skrattande

haflingerforum.nu

BrittaD
0

PS

Och det handlar inte om Havanna Glad

haflingerforum.nu

Carina-J
0

Säger man A får man väl säga B! Flört Usch, så nyfiken jag blev nu.Skäms
Får man försöka sig på en gissning?
Kanske en tillökning i människofamiljen?

Poison-heart
7

Hihi, jag tror att det som BrittaD menar är att jag fyller år på julafton ;) Det är ju lite speciellt i sig. Känns inte som man har en födelsedag för julafton är ju en dag vi alla firar. När jag var liten tyckte jag alltid set var så konstigt att mina syskon också fick presenter på julafton så därför krävde jag att få en present även på deras födelsedag :D man får ju inte vara dum.. ;)

BrittaD
4

Det var kreativt! Heja alla kaxiga barn! Skrattande

haflingerforum.nu

BrittaD
0

Hoppsan!

Eftersom detta står på Nachtmanns hemsida får det väl betraktas som officiellt:

Föddes helt oväntat  Förvånad ett hingstföl NOËL i Skattlösberg den 28 november.

E. Nachtmann, u. Katarina.

Vilken julklapp!

Hoppas allt gått bra sen också Glad

haflingerforum.nu

Carina-J
0

#/ Oj då, helt galet gissat av mig…Skäms

Sicken otur att ha födelsedag på självaste julafton! Fast det löste du ju bra som barn, ha, ha! Skrattande

Carina-J
0

# Vilken julklapp, kan väl inte bli bättre! Hoppas att han inte var (allt)för tidigt född nu då, det är ju lite ovanligt annars med novemberföl. (Ingen av våra har då brunstat i december)
Håller tummarna för att allt ska gå bra!

Eldfuxen
0

Jag kan bara hålla med BrittaD. Så otroligt skönt det är att november är över. Visst fick vi massor av snö här, och det kan vara lite opraktiskt, och kallt blev det, men ändå … Det är så mycket vackrare när allt är vitt. Ljusare blev det också på något vis. Och hästarna är rena om fötterna!

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Eldfuxen
0

Och apropå födelsedagar i december så vill jag passa på att gratulera Nottingham som fyller år idag! GRATTIS på födelsedagen! Glad

BrittaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glad GRATTIS NOTTINGHAM Skrattande

haflingerforum.nu

Carina-J
0

#13 Det var värst vad du håller reda på dig då!

Då grattar jag också Nottingham och önskar honom en fin födelsedag. (Jag antar att ni inte menar hästen?)

Eldfuxen
0

Jag menar absolut människan. Glad En av fördelarna med Facebook - man får koll på folks födelsedagar! Flört

BrittaD
2

Idag vill jag födelsedagsgratta

Wolfgang Kreikenbohm Kyss

och tacka för alla fina haflinger som han fött upp till glädje även för Sverige och svensk haflingeravel.

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

#17 Vilken koll du har!  Glad

Grattis till Wolfgang!

Jag ska förhoppningsvis åka ner till PonyPark i början på nästa år, har ju aldrig varit där Skäms

BrittaD
0

Ja, det är absolut ett MÅSTE att hälsa på i PonyPark Skrattande

Jag rekommenderar att du åker dit pingstmåndagen då PonyPark har sin traditionseniga fölvisning - av enbart stuteriets egna föl.

Kanske vill du ha en kompis till Havannas fölunge.

Det gäller att ha framförhållning.

haflingerforum.nu

YngveTH
0

Vill kommentera inlägget nr 9, en bit upp i denna tråden.

Om att Nachtnmann skulle vara far till fölet efter en tjyvbetäckning!

Jo, det finns en chans på 2,3 att han skulle kunna vara far.

Jag för min del misstänker Nickelback å det allra grövsta. "Hästchefen" misstänker Nachtmann.

Ni vet hur det är, herrar är det inga problem med, det är damerna som blir till sig … och söker upp herrarna. Ungefär som när det är dans på Hjortnäs Brygga utanför Leksand Flört.

Det är ännu ingen DNA-typ gjord, varken på föl, mor eller Nickelback. Nachtmann finns det DNA-typ på.

Vi ska se att fölungen klarar sig först, sen kommer en utredning. Han är kärnfrisk, glimt i ögat, nyfiken, orädd, klantar sig/lär sig, springer till mamma, riktiga race-gallopprundor ute hagarna. Precis som ett treveckors föl ska vara. Två nummer för liten bara. Lyfter honom fortfarande utan ansträngning.

Hemsidan berättar inte "bara" om Nachtmann, det är dom andra hästarnas också.  Och, det är himla kul att den blir läst !!

Poison-heart
0

Tack för tipset Glad Det hade ju varit mycket roligare att åka en helg där det händer lite Skrattande

Carina-J
0

Näe, kan inte hålla med dig om dansen på Hjortnäs brygga. Under min ungdomstid, så var det allt tvärtom!Flört

BrittaD
1

# 20

Haha - ursäkta mina snabba slutsatser, för snabba Förvånad

Jag blev väl lite "vilseledd" av fölets namn Noël men när jag tänker efter finns det ju änne en N-hingst på gården, eller hur? Nottingham … Oskyldig

haflingerforum.nu

BrittaD
0

GRATTISGRATTISGRATTIS

Poison-hesrt

som fyller år idag! Kyss

…. skrivet från en lånad dator så jag klarar inte av att skicka med en grattistomte ….

haflingerforum.nu

Poison-heart
0

Tack så mycket BrittaD :)

Nottingham
0

God Jul pâ er allihopa! Här har vi 13° varmt och konstant regn Gråter

Här en liten film där mina 4 ungdomar leker i leran Skrattande

http://www.youtube.com/watch?v=Cj1oRwq2P8E

Carina-J
0

Ha, ha, det var en härlig film! Skrattande Det är nog bara vi människor som tycker det är usch och fy med regn och lera.

BrittaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänjer på december så jag kan säga

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN

SHOSHONE Kyss

haflingerforum.nu