Haflinger iFokus

Haflinger

Etikett: annonser
Läst 2509 ggr
fearless
4

Ungsto (-08) säljes billigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett sto född 2008, ca 147 e: Atlas-F till salu.

Inriden men mest riden i skog o mark.

Trafiksäker(lastbilar ät läskigt ibland)

går fram överallt!

mer info, maila nina@billshemsida.se

fearless
0

15.000:- inkl utrustning(träns, täcken, grimma + grimskaft, ej sadel)

BrittaD
0

Får jag fråga tre saker?

Vad heter stoet?

Vad heter mamman?

Har hon pass?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

fearless
0

Hon heter Flyleaf

U: Franziska

Passet är på G från SH, Uppf. håller i de spakarna men jag har varit i kontakt med dom, hon är chippad och alla papper är inskickade till SH.

BrittaD
0

Men Franziska är ju inte stambokförd. Då kan det inte bli något haflingerpass nu iaf. Sorry.

haflingerforum.nu

fearless
0

Jaså? Enligt SH får hon ju givetvis pass men hon kommer inte att kunna bli ett avelssto inom någon kategori, eller vad de nu sa, jag har det i mailen.. Det var kanske så du menar, jag är inte bra alls inom avel.

fearless
0

Jag ska höra med Franziskas ägare, hittade en stamtavla på en Haflinger, Franziska, på internet, men det är kanske inte samma sak? Nu måste jag spekulera detta med hennes stam ;-)

BrittaD
0

# 5

Ja, hon blir registrerad i 9000-serien och kan inte användas i haflingeraven, om inte hennes mamma är stambokförd.

haflingerforum.nu

fearless
0

Okej, tack! Det är jättebra att veta så jag också kan informera ev. köpare :-)

BrittaD
0

# 6

Det är helt OK med Franziskas stam och hon är en registrerad haflinger, men om hon inte är stambokförd han hennes avkommo inte registreras i grundstambok avd I, och det är ju synd.

haflingerforum.nu

fearless
0

Åh, nu hänger jag med! Ja, verkligen synd.. Tack nu har jag lärt mig något nytt!

BrittaD
0

Det är synd - tycker jag - eftersom ditt sto är ett av Atlas - F:s få stoavkommor. Han togs ju bort i unga år och hann aldrig visa vad han gick för.

Men lever Franziska, så skulle ju hon kunna visas och stambokföras för att ditt sto skall få en "riktigt" haflingerregistrering och bli mycket mer värdefull och kunna användas i avel. Har hon väntat i 5 år på ett pass så kanske det går att vänta ett halvår till Obestämd

haflingerforum.nu

Carina-J
0

#11 Det tycker jag också skulle göras i detta fall. Det vore hemskt synd om en avkomma efter Atlas-F går till spillo inom haflingeraveln om det visar sig att hon har kvalitet.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Shoshone
0

Tycker jag oxå!!

fearless
0

Hon är såld nu, tyvärr, så vi får se hur de gör med den saken :-) jag har i alla fall meddelat henne detta:-)

BrittaD
0

Hm, kan man sälja hästar utan pass? Förvånad

haflingerforum.nu

BrittaD
0

# 13

Nämen HEJ SHOSHONE - roligt att se dej här Kyss

haflingerforum.nu

fearless
0

Javisst, alla passhandlingar ligger ju hos SH, så de har berättat hur vi ska göra för att passet ska skickas till den nya ägaren sen, hästen är ju chippad och det är det viktigaste :-) Det man gör är att skicka in köpekontrakt eller ägarbevis till SH, det blir som en komplettering till passet så att rätt ägare kommer att stå i passet. :-)