Haflinger Är Inte Kallblod!
Visst är det irriterande att folk (som ibland inte kan ett dyft om haflinger, och inte har någon heller för den delen) säger att haflinger är ett kallblod, och när jag säger att haflingern inte är ett kallblod så säger dom emot? Enligt wikipedia är haflingen klassats som "ponny", men som jag vet kan en haflinger bli över 150cm i mkh.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Det råder nog fortfarande delade meningar om detta - om den är kallblod eller inte - även bland haflingerfolk.
Denna text hittade jag på HPTs hemsida. Eftersom de ska veta, så får vi väl lita på dem.
"Contrary to many publications in various horse books the Haflinger is not related in any way to a cold-blood horse. The origin of the breed is a light, small mountain horse similar to a warm-blood."
Läs gärna haflingerns historia på
http://www.haflinger-tirol.com/en/history/
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
Haflingern är ju korsning mellan kallblod och fullblod (arab) och blir därför lite som ett halvblod egentligen, fast på ett annat sätt? Inte sant?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag ser dem i.af som en mix vilket jag även gör med t.ex welsh och liknande "korningsraser" ^^
Hakuna matata!
Haflingerns ursprung är diskuterat. Den lilla bergshäst som användes i Sydtyrolen för bl.a. klövjning och ridtransport korsaes ibland med arab. Den s.k. stamhingsten, 249 Folie var 1/4-arab. Det har också förekommit inkorsning av Noriker tidigare. Eftersom alla hingstar och ston skall stamma från de sju "stamhingstarna" och s.k. ohast, dvs icke stambokförda originalhaflingerston så finns bra en mycket liten andel ox i nuvarande haflinger.
Renrasig är den äst som uppfyller kraven för ursprungsstambokens krav: För nordtyrolska haflinger innebär det den stambok som slöts 1957, för Sydtyrolen/Italien/ANACRHAI den som slöts jag tror 1978. Procent anges bara för inkorsning som skett senare bl.a. iTyskland, Holland, Österrike och Italien.
Ur genetisk synpunkt är mindre an 2 % inkorsning att betrakta som renavel. 2 % betyder inget praktiskt. 1,53 % (nu skall det vara två decimaler neligt nya världsförbundet, Welt Hafligner Zucht- und Sportvereinigung) står för ett antal generationer. ANACRHAI anger att hästen + 6 generationer skall finnas i varje avelsorganisations register, men alla måste inte finnas i passet.
Varför då kallblod??
Helt fel, men som framgåtr av Brittas bok "Haflingerrasen i Sverige" så hände något som inte dokumenterats när dåvarande styrelsen ändrade SHs beteckning från ponny till kallblod. De som styrde 1988 var "kallblodsmänniskor". Sen pågick häftiga diskussioner kring vilken avelskommitté hafingern skulle tillhöra, kallblod eller SPAF. Jag skrev 1993 en utredning för SHF och föreslog att föreningen skulle organiseras inom SPAF, Svenska Ponnyavelsförbundet, alltså som ponny,eftersom haflingern inte är ett kallblod, tills SHF fått tillräckligt stort hästunderlag och kunde sköta sig själv. Det dröjde till 2001 innan det skedde.
I inget annat land är haflingern så vitt jag vet klassad som kallblod. Ponnyernas 148 cm kommer från engelska ponnyrasers fot och tum. En del raser som tillhör SPAF tillåter mer än 148 cm mankhöjd (Welsh Cob t.ex), men bara de hästar som är lägre än 148 cm kan tävlamot ponnyer.
Sen finns det någon person som ger uttryck för helt inkorrekta uppgifter på Wikipedia, t.ex. att Avilingese är en säärskild ras. De tär bara italienska benämningen på haflinger. Byn Hafling heter på Italienska Avelengo). Rätta mig Eldfuxen.